Af: Carsten Jensen

30. marts 2010

Snart går det løs i Esbjerg

Der kommer over 100 professionelle børneteatre til Esbjerg, når Festival 2010 afvikles fra 11.-18. april. Det er festival nummer 40 i en ubrudt række, der startede i Herning i 1971 og siden har gæstet kommuner over det ganske land, samtidig med at arrangementet hurtigt voksede sig til at blive verdens største børneteaterfestival. Og der er (stadig) gratis adgang til børneteater hele ugen.

Der er seminarer og workshops og udstillinger og møder og sammenkomster og cafearrangementer og masser af stemning forude, men først og fremmest er der linet op til over 600 teaterforestillinger, når Festival 2010 skydes i gang i Esbjerg søndag den 11. april kl. 14 med et stort arrangement på Hovedbiblioteket i Nørregade.

Her vil der være teater, musik og meget andet, når billetudleveringen åbner til den afsluttende festivalweekends over 300 opførelser af scenekunst for børn og unge.

Masser af teater

Herefter går det slag i slag med afviklingen af verdens største festival. Fra mandag morgen bliver der et rykind af de mange deltagende børneteatre, der spiller lukkede forestillinger på skoler, institutioner m.v. fra mandag til torsdag – og åbne eftermiddags- og aftenforestillinger (’Teater i hverdagene’) – inden det store weekendarrangement.

Torsdag den 15. april (kl. 19-20,30) er der stort – og gratis – festivalshow i Musikhuset i Esbjerg med alle teatrene, masser af musik og Chapper fra DR’s børne-tv som vært. Blandt indslagene er Jytte Abildstrøm, der holder tale på sin helt egen måde i anledning af, at det er festival nummer 40 – ligesom teatrets og Esbjergs egen Daimi står for et sangnummer.

Masser af anmeldelser

Oprindeligt var der tilmeldt næsten 120 teatre og 180 forestillinger, men afslag om refusionsgodkendelse, manglende færdiggørelse af nye forestillinger m.v. betyder, at tallet her en halv snes dage, før det brager løs i Esbjerg, er nået ned på 102 teatre og 163 forskellige forestillinger.

Og set med børneteateravisen.dk’s briller er det illustrativt for netportalens forbedrede muligheder i forhold til Børneteateravisen i papirudgave, at omkring 90 af disse forestillinger allerede ER blevet anmeldt. Nogle tilbage i tiden med Børneteateravisen på papir, men langt de fleste findes her på portalen. Og flere er på vej før og under festivalen.

Det giver i hvert fald såvel formidlere som andre interesserede børneteaterkiggere en mulighed for at lade en professionel vurdering følge med til de udvalgte forestillinger (anmeldelserne kan findes via Søg-funktionen eller ved at trykke på ikonet ‘Anmeldelser’ og ‘bladre’ igennem).

Dertil kommer, at børneteateravisen.dk
har sine seks faste anmeldere på plads i Esbjerg – således at der bliver basis for at bringe en lang række nye anmeldelser på portalen i løbet af det næste halve års tid.

Masser for formidlere

For de mange, der arbejder med formidling af (scene)kunst til børn og unge vil der være en række arrangementer, herunder en konference torsdag d. 15 april (kl. 10-16), ’Farlige forbindelser’ – om brugerinddragelse af unge i kunst og kulturformidling. Dagen efter, fredag d. 16. april (kl. 10-16) afvikles seminaret ’Scenekunst og læring’ – om undervisningsmaterialer, optakts- og opsamlingsprodukter i forbindelse med teaterforestillinger.

Muligheden for at høre mere om – og evt. indgå i – Teatercentrums formidlernetværk er også en af mulighederne. Dertil kommer, at man som formidler har mulighed for reservere billetter til weekendens mange forestillinger i god tid før den officielle billetudlevering starter (se faktaboks).

Masser af aktivitet

Da Festival 2010 i Esbjerg som nævnt er nummer 40 i rækken, er der blevet lavet en stor fotoudstilling, ’40 år…. og stadig ikke voksen’, der har kunnet ses på Esbjerg Bibliotek siden 5. februar, inden den nu er rykket til Rådhushallen – og siden til kulturhuset Tobakken, der bliver det store omdrejningspunkt for festivalens sekretariat, teatercafe m.v.

En festivaljubilæumsbog med samme titel som udstillingen vil også ligge klar forud for festivalen. Hvor der i øvrigt også kommer to internationale gæstespil med teatre fra henholdsvis Frankrig og Australien. Og en masse internationale gæster, der skal se nærmere på dansk børneteater.

Masser af information

Man kan læse meget mere om festivalen og de enkelte arrangementer, program, billetter m.v. på Teatercentrums hjemmeside. Herunder om www.teatercentrum/festival

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere