Af: Morten Hede

6. maj 2022

Robot-teenagere på en seng af chips

Graense-Loes kombinerer musik, skuespil, robotteknologi og poetry-slam i en rodet, men original performance om forælder-teenager-forholdet.

Det er som bekendt vanskeligt at være teenager. Særligt fordi man samtidigt skal leve med at have forældre, der er både pinlige, dumme og upassende. Men hvordan er det egentlig for forældre at have teenagere?

’Tell Me What’s Wrong’ af Graense-Loes er en fusionsagtig performance med undertitlen ’tales from relationships under construction’. Her spiller de tre voksne medvirkende rollen som forælderen, mens de tre robotdukker, der står på stilke midt på scenen i en bunke af kartoffelchips, spiller teenageren.

Allerede fra begyndelsen er forældrene irriterende. Katrine Karlsen går straks til angreb på publikum ved at påpege og more sig over vores udseender. Et løjerligt lille, dunet overskæg. Store fødder. Make-up. Hår. Vi kommer ubehageligt i fokus, men knebet er, at hvor vi modtager det som hån, er det i virkeligheden sagt med kærlighed.

Og det er netop det forunderlige forhold, der dyrkes i forestillingen. Det bliver særligt mærkbart, da Daniel Norback fortæller om, hvordan han brugte en indkøbsvogn som løbehjul i IKEA og åbenbart var total pinlig. Han spørger publikum, om det var for meget, men det synes vi ikke, at det var.

Vi tilgiver vel mest faren, fordi vi ikke selv var med i IKEA dén dag og skulle have den samme far med hjem igen. Men ikke desto mindre gør ’Tell Me What’s Wrong’ det bemærkelsesværdige, at den får os til at finde en smule mere forståelse og overbærenhed frem over for de voksne, der altså også er i færd med en gevaldig udvikling.

Fornyet respekt for forældre

Hvad forestillingen i øvrigt kan og vil er til gengæld lidt mere uklart. Det uformelle format, som en performance med musikinstrumenter, computere, robothoveder, kartoffelchips og parykker medfører, giver måske også for slappe rammer for indholdet.

I hvert fald bliver teksten og de forskellige virkemidler fra sjælfulde monologer over lydoptagelser til musik og poetry-slam tilsammen til en temmelig rodet kollage.

Rosa Schützendorf har skabt kostumer, der ved hjælp af vat-pølser giver ekstra buler på de medvirkendes kroppe, hvor man oftest genkender en forælder: Hun på hofterne og han på vommen. Det er ganske bizart, men også vældig godt tænkt. Og ikke mindst har det både en morsom og medfortællende effekt.

Jeg ville blot ønske mig, at forestillingen bestod langt mere af meningsbærende indhold og mindre af effekter og afbrækkede tekster. ’Tell Me What’s Wrong’ er i sin grundform en god og original idé, men den bliver desværre for ustruktureret og flersporet til rigtigt at fæstne sig til erindringen.

Ikke desto mindre gik denne anmelder altså fra forestillingen med en fornyet respekt for den voksne i forælder-teenager-forholdet. Og det skyldes altså især Katrine Karlsen og Daniel Norbacks fornøjelige, følsomme, ærlige og overbærende skildring af forælderskabet.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.