Af: Gudrun Hagen

13. februar 2015

Ridderpirater kører rød Ferrari

Fine detaljer og skæve indfald går rent hjem hos den 4-10 årige målgruppe på Zangenbergs Teater, hvor processen med at finde på scenografi og handling, bliver det egentlige eventyr.

'Teater er det, der sker, mens skuespillerne har travlt med at planlægge stykket'. Sådan kunne man med en let omskrivning af John Lennons berømte citat ('Life is what happens to you, while you’re busy making other plans') beskrive denne charmerende børneforestilling, der rammer sin målgruppe lige i øjenhøjde – og også får smilet frem hos de voksne undervejs. Som når kongen eksempelvis bliver grebet af forfærdelse og fornedrelse og føler sig både 'småtskåren, bagstræberisk, kleinmodig, slidsom og trist'.

Ikke mindst kommer smilene dog frem pga. børnenes engagerede respons.

’Er det i virkeligheden, det der?’ hviskes der undrende i mørket, da den første alvorlige afbrydelse af forestillingen sker. Der er brev fra banken. De vil have penge, mange penge, og hvis ikke det sker i en vis fart, så må teatret lukke.

Således presset beslutter det lille ensemble sig for at ’peppe’ deres støvede barok-syngespil op, og så går det løs.

Kreativ leg

Planen bliver at lave en succesforestilling, som alle kan lide, så der kan sælges nogle billetter. Der skal med andre ord appelleres bredt, og under den hæsblæsende brainstorm udelukkes intet.

Både julemanden og computerspillet Mindcraft skal med. Der skal være en drage, en campingvogn og en halv snes andre ting, som halvt eller helt glemmes undervejs. Den halve skatteø fra titlen ser vi derfor ikke meget til, men eventyrligt bliver det, og børnene skraldgriner fra start til slut i denne kreative leg med at hitte på og stable en fortælling på benene.

Vi er med fra ide til iscenesættelse og ikke mindst under diverse nødløsninger, når det hele driller. Den chipsglade prinsesse (Elisabeth von Rosen) er et karikeret, sødmefuldt livsstykke, der både kan slå fra sig med kagerullen og nok selv skal bestemme, hvornår det er tid til skønsang.

Især er det dog Martin Fredberg, der stjæler billedet som elskelig, ung ridderpirat med ninja-moves. Han tænker ud af boksen og får gang på gang det skrantende stykke på ret kurs med kække løsningsforslag og klap på skulderen til den skiftevis stolte og opgivende teaterdirektør (Henrik Zangenberg), der har sit hyr med at holde styr på sin lille trup og det løbske manuskript.

Fint og fantasifuldt

Med yderst enkle virkemidler kan snart sagt alt lade sig gøre. En slange med en tragt bliver uden problemer til en formfuldendt trompet, og et bræt henover en guldstol gør, at der pludselig er plads til en hel kongefamilie på den.

I samme logik kører den gode ridderpirat selvfølgelig i rød Ferrari op igennem Europa for at redde prinsessen, og den onde sorte ridder har som det naturligste i verden sit eget rumskib, enkelt iscenesat med lys og røg.

Konstant er der ’comic relief’ og uhyggen omkring vores mørke skurk punkteres effektivt, når han hoster og hakker pga. røgmaskinen eller asende og masende må gøre brug af en sækkevogn, for at få bortført den trinde prinsesse.

 På den ene side er alt således det muliges kunst, men omvendt – viser det sig – er det faktisk kun fantasien, der sætter grænser. Det er så fantasifuldt fint sat i scene og fortjener stor ros.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.