Af: Anne Middelboe Christensen

19. april 2013

Baggaardteatret og Quasi Teater præsenterer demokratiets grundidéer for de 4-8 årige. Foto: Rasmus Arentsen

Nok er nok

’Statsministeren’ er blevet en munter introduktion til demokratiets besværligheder. Men selvom børnehaveungerne griner, så gentager forestillingen sig selv for meget.

BaggårdTeatret & Quasi Teater:
'Statsministeren'

Tekst: Lasse Bo Handberg og Marie Kilsgaard Møller. Idé og iscenesættelse: Marie Kilsgaard Møller. Musik og sangtekster: Camilla Bang. Scenografi: Rebekka Bentzen. Dramaturg: Marie Østergård. Medvirkende: Camilla Bang, Olivia Franciska Fevel Borgels og Christian Hetland. Aldersgruppe: 4-8 år. Varighed: 50 min. Set 12. april 2013 på Planeten i København. Turneforestilling. Spiller også på Festival 2013 (www.aprilfestival.dk). www.baggaardteatret.dkog www.quasiteater.dk

’Røde, gule, grønne eller blå / Det, du ønsker, kan du ikke altid få’. Sådan lyder den belærende, men også muntre sang i ’Statsministeren’.

For Baggårdteatret og Quasi Teater mener tydeligvis, at idéen om demokrati og stemmeret ikke kan rodfæstes tidligt nok. De to teatre har i hvert fald sammen skabt en forestilling, der introducerer børnehavebørn og skolestartere til samfundssystemer, hvor flertallet bestemmer.

’Statsministeren’ er da også blevet en ganske munter forestilling. En æstetisk renskuret lækkerbisken af scenografen Rebekka Bentzen, der har bygget en snedkertjekket modelby med hvidmalede huse og tårne og kongeslot, som de tre performere bringer til live med alverdens små dukker og rekvisitter. Smølfer og bamser, Kaj-kager og barbiedukker trives i dette jeg-vil-bestemme-land, hvor flagstængerne hele tiden får flag i en ny farve, fordi statsministrene skifter så ofte…

Gentagelser, gentagelser

Som en tolkning af demokratiets spilleregler er forestillingen selvfølgelig en grov forsimpling. Sådan må det være, når jura skal udlægges for de 4-8 årige. Men forestillingens plot forenkles også unødigt, fordi forestillingen insisterer på alt for mange gentagelseseffekter.

Gentagelser er glimrende, men her virker de faktisk, som om de skal kamuflere, at holdet er løbet tør for idéer – eller at de to dramatikere, Lasse Bo Handberg og Marie Kilsgaard Møller, har skrevet teksten ud fra flere ideologiske huskesedler end dramatiske spændingskurver.

Teksten rummer i hvert fald den tricky forklaring på, hvorfor et land både har en konge og en statsminister. Men desuden præsenteres spindoktoren som noget nær en naturlov. ’Det er altså ikke nogen rigtig doktor,’ siger performerne beroligende til børnene. ’Det er bare en spindoktor.’ (At ungerne så nok kalder deres doktor for ’læge’ og derfor ikke kan se pointen, det får så være.)

Samtidig skal teksten også lige runde værnepligten og borgernes manglende lyst til at være soldater. ’Men hvorfor skal vi være soldater?’ lyder et replikspørgsmål. Men svaret blafrer sammen med flagene. Lige som retoriske spørgsmål om stress, som unægtelig virker malplacerede til denne målgruppe.

Jubi og uha

Nuvel, ungerne har en fest. Jubi, hvor de nyder det, hver gang en ny statsminister får magten. Og uha, hvor de buh’er, når den tykmavede magthaver bliver for kæphøj og urimelig. De stemmer i hvert fald gladeligt for en ny. Og de fanger tydeligvis idéen om, at man skal opføre sig ordentligt over for folk, hvis man vil kunne bestemme over dem. Ellers gør de bare oprør.

Christian Hetland kæmper sjovt for magten, og hans stemme har en autoritetsfuld ro, som umiddelbart virker på børnene og gør dem tillidsfulde. Camilla Bang og Olivia Franciska Fevel Borgels har en skæg fysisk spillestil, overdrevet og kantet. Men deres musikalske indslag og sange mangler det raffinement, som for eksempel var med til at løfte Quasi Teaters ’Den Danske Sang’i 2010.

Her er der ingen leg mellem sangtekster og satire, og her skingrer deres stemmer, så klangen bliver flad mellem flagstængerne. Ærgerligt, når man nu ved, hvor musikalsk disse performere ellers kan funkle på en scene.

Desuden skamrider forestillingen tre stakkels akkorder, som bliver ved med at køre i ring i højttalerne, som om børnene allerede var blevet oldingedøve.

Drys og smil

Jovist, afslutningen er fyldt med farver og konfetti. Alt drysser, og alle smiler – og flagene hejses politisk korrekt i regnbuens farver, som var der tale om en bøssefest. Men da har flagene vel at mærke også været skiftet fra både røde til gule, grønne og blå undervejs – og hvide, selvfølgelig. Med hurtigere hænder for hver gang.

Men som statsministeren i forestillingen udtrykker det:

’Nok er nok’. 

BaggårdTeatret & Quasi Teater:
'Statsministeren'

Tekst: Lasse Bo Handberg og Marie Kilsgaard Møller. Idé og iscenesættelse: Marie Kilsgaard Møller. Musik og sangtekster: Camilla Bang. Scenografi: Rebekka Bentzen. Dramaturg: Marie Østergård. Medvirkende: Camilla Bang, Olivia Franciska Fevel Borgels og Christian Hetland. Aldersgruppe: 4-8 år. Varighed: 50 min. Set 12. april 2013 på Planeten i København. Turneforestilling. Spiller også på Festival 2013 (www.aprilfestival.dk). www.baggaardteatret.dkog www.quasiteater.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi