Af: Anne Middelboe Christensen

19. april 2013

Nok er nok

’Statsministeren’ er blevet en munter introduktion til demokratiets besværligheder. Men selvom børnehaveungerne griner, så gentager forestillingen sig selv for meget.

’Røde, gule, grønne eller blå / Det, du ønsker, kan du ikke altid få’. Sådan lyder den belærende, men også muntre sang i ’Statsministeren’.

For Baggårdteatret og Quasi Teater mener tydeligvis, at idéen om demokrati og stemmeret ikke kan rodfæstes tidligt nok. De to teatre har i hvert fald sammen skabt en forestilling, der introducerer børnehavebørn og skolestartere til samfundssystemer, hvor flertallet bestemmer.

’Statsministeren’ er da også blevet en ganske munter forestilling. En æstetisk renskuret lækkerbisken af scenografen Rebekka Bentzen, der har bygget en snedkertjekket modelby med hvidmalede huse og tårne og kongeslot, som de tre performere bringer til live med alverdens små dukker og rekvisitter. Smølfer og bamser, Kaj-kager og barbiedukker trives i dette jeg-vil-bestemme-land, hvor flagstængerne hele tiden får flag i en ny farve, fordi statsministrene skifter så ofte…

Gentagelser, gentagelser

Som en tolkning af demokratiets spilleregler er forestillingen selvfølgelig en grov forsimpling. Sådan må det være, når jura skal udlægges for de 4-8 årige. Men forestillingens plot forenkles også unødigt, fordi forestillingen insisterer på alt for mange gentagelseseffekter.

Gentagelser er glimrende, men her virker de faktisk, som om de skal kamuflere, at holdet er løbet tør for idéer – eller at de to dramatikere, Lasse Bo Handberg og Marie Kilsgaard Møller, har skrevet teksten ud fra flere ideologiske huskesedler end dramatiske spændingskurver.

Teksten rummer i hvert fald den tricky forklaring på, hvorfor et land både har en konge og en statsminister. Men desuden præsenteres spindoktoren som noget nær en naturlov. ’Det er altså ikke nogen rigtig doktor,’ siger performerne beroligende til børnene. ’Det er bare en spindoktor.’ (At ungerne så nok kalder deres doktor for ’læge’ og derfor ikke kan se pointen, det får så være.)

Samtidig skal teksten også lige runde værnepligten og borgernes manglende lyst til at være soldater. ’Men hvorfor skal vi være soldater?’ lyder et replikspørgsmål. Men svaret blafrer sammen med flagene. Lige som retoriske spørgsmål om stress, som unægtelig virker malplacerede til denne målgruppe.

Jubi og uha

Nuvel, ungerne har en fest. Jubi, hvor de nyder det, hver gang en ny statsminister får magten. Og uha, hvor de buh’er, når den tykmavede magthaver bliver for kæphøj og urimelig. De stemmer i hvert fald gladeligt for en ny. Og de fanger tydeligvis idéen om, at man skal opføre sig ordentligt over for folk, hvis man vil kunne bestemme over dem. Ellers gør de bare oprør.

Christian Hetland kæmper sjovt for magten, og hans stemme har en autoritetsfuld ro, som umiddelbart virker på børnene og gør dem tillidsfulde. Camilla Bang og Olivia Franciska Fevel Borgels har en skæg fysisk spillestil, overdrevet og kantet. Men deres musikalske indslag og sange mangler det raffinement, som for eksempel var med til at løfte Quasi Teaters ’Den Danske Sang’i 2010.

Her er der ingen leg mellem sangtekster og satire, og her skingrer deres stemmer, så klangen bliver flad mellem flagstængerne. Ærgerligt, når man nu ved, hvor musikalsk disse performere ellers kan funkle på en scene.

Desuden skamrider forestillingen tre stakkels akkorder, som bliver ved med at køre i ring i højttalerne, som om børnene allerede var blevet oldingedøve.

Drys og smil

Jovist, afslutningen er fyldt med farver og konfetti. Alt drysser, og alle smiler – og flagene hejses politisk korrekt i regnbuens farver, som var der tale om en bøssefest. Men da har flagene vel at mærke også været skiftet fra både røde til gule, grønne og blå undervejs – og hvide, selvfølgelig. Med hurtigere hænder for hver gang.

Men som statsministeren i forestillingen udtrykker det:

’Nok er nok’. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.