Af: Henrik Lyding

3. marts 2012

Natur og fremskridt



Hyggelig og ganske traditionel historie på Ishøj Teater om det ægte liv.

Et fortryllet træ i en skov. Fortryllet, fordi det er så stort, at der bor en kone inden i det, og fordi det er blåt. Knaldblåt med en lille rød dør. Her hygger den lille kone sig, vander blomster, pusler om de små dyr – edderkopper, mus, fugle og bier – hugger brænde, samler æg og passer sig selv. Dagligliv for en kone, der tilfældigvis bor i et blåt træ. En kone, der hviler i sig selv, i pagt med naturen. 


Men så kommer konflikten ind på scenen i skikkelse af en skovarbejder. Træet skal nemlig fældes – vi får dog aldrig at vide hvorfor. Men ud pakkes afspærringspæle, rød-hvid advarselstape, en blinkende lampe, diverse motorsave og andet moderne grej.

Freden er tydeligvis forbi for den lille kone, hvilket hun i begyndelsen slet ikke opfatter. Nysgerrigt som et lille barn undersøger hun tingene og beder skovarbejderen hjælpe sig med en genstridig dør.

Natten falder på, og skovarbejderen, der sover i det fri, hjemsøges af onde drømme om løbske motorsave; men konen trøster ham, og dagen efter finder han da også ud af, at det ikke går at fælde træet.

Dér slutter vi, men mon ikke de to finder sammen over en kop god natur-te med mulig fælles fremtid i det blå træ. Jeg tror det.
 

God og rolig atmosfære

Denne velkendte historie – det frie og ægte naturliv over for den ufølsomme og brutale udvikling – fortælles fint og lavmælt, i begyndelsen helt uden ord, kun med musik, hvilket skaber en god og rolig atmosfære.

Man kan måske synes, at det hele er lige lovlig pyssenysset, og at det kunne have været skønt med lidt kant i konfrontationen mellem de to, men det er en smagssag. Og det er det naturligvis også, om man, aldeles politisk ukorrekt, kunne drømme om en historie, hvor træet rent faktisk blev fældet og det gode fremskridt rykkede ind til glæde for mennesker og dyr.

Men den historie får vi nok aldrig at se i dansk børneteater, og fraværet skal bestemt ikke bebrejdes Ishøj Teater. 
 

De to spillere, Sussi Andersen og Peter Gregersen, spiller fint og dæmpet i Malene Froms detaljerede iscenesættelse, ligesom Charlotte Calbergs skov-dekoration har alt, hvad man kan ønske sig af eventyrstemning.

En pæn og ordentlig forestilling uden det store spræl.



Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.