Af: Anne Middelboe Christensen

16. oktober 2013

Når man kan komme i fængsel, burde man også kunne stemme

'Borgen A-Ø' med Teateriet Apropos er en glimrende introduktion til demokratiet. Forestillingens skuespillere er bare bedre end teksten.

To talerstole med en videoskærm imellem – det er alt, hvad Teateriet Apropos behøver for at spille en munter og debatglad forestilling om livet på Christiansborg.

'Borgen A-Ø' hedder forestillingen, og det er da også en herligt manualagtig tekst, som dramatikeren og instruktøren Nikolaj Mineka har gjort til udgangspunkt for forestillingen. Her er både enetaler og debatter og sågar en ægte quiz sammen med kække videoindslag, præcist rettet mod teenagernes flermediale nysgerrighed.

Teenagerne griner i hvert fald, og de rækker gladeligt stemmekort i vejret – og nyder tydeligvis at diskutere ’politik’ med voksne, der hverken er deres lærere eller deres forældre.

Så langt, så godt.

De gamle grækere

»Jeg er glad for, du spørger, Andersen,« siger Nikolaj Mineka uafladeligt til sin kollega Kenneth Andersson. For så har han en anledning til at komme med et svar, der kan folde det politiske parnas ud – helt tilbage til de gamle grækere med deres ’demos kratos’, og jeg skal give dig.

Ofte kaster svarene også skægge brikker ind i det danske spil mellem de røde og de blå. Og titlens løfte om A-Ø bliver taget alvorligt: Samtlige partier bliver præsenteret på video af tvivlsomme ordførere i skæv parodier på både tvivlere og magtsyge.

Teksten bliver dog noget træg. Også selv om både Nikolaj Mineka og Kenneth Andersson har en skøn politikerdynamik i måden, de trækker sig selv op til  næste orddyst hver eneste gang. Desuden har de nogle sjove påhit – f.eks. da de liiiiige har ’lånt’ den originale udgave af Grundloven fra 1849, så de kan vise den til publikum. Eller i hvert fald en, der ligner.

Men jo tyndere teksten bliver, desto mere gearer skuespillerne op, så forestillingen kommer i turbo. Og så er den altså i overhængende fare for at prelle af på tilskuerne.

18 år er for sent

Bedst lykkes egentlig deres indlagte debat om valgretsalderen. »Når unge er 15 år, så kan de både have et arbejde og betale skat. De kan knalde, og de kan også komme i fængsel,« lyder ordene som begrundelse for, at valgretsalderen skulle sættes ned til 15 år.

’Det lyder rigtigt,’ siger en fyr blandt tilskuerne. Sådan cirka 15 år gammel. Og han er ikke den eneste, der nikker.

For teenagerne er forestillingen givetvis et fint afsæt til en debat om det danske demokrati. Dramatisk holder teksten dog ikke niveau hele vejen igennem. Heller ikke i quiz’ens spørgsmål-svar-scener mellem de to duellanter Mineka & Andersson.

Svarene hænger ofte slet ikke sammen med spørgsmålene. Men som det lyder undervejs:

»Kender du andre politikere, der svarer på det, de bliver spurgt om?«

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.