Af: Carsten Jensen

14. juni 2021

Mangfoldighed og fællesskab

Aprilfestival 2021, der afvikles i Holbæk fra 16.-22. juni, er festival nummer 50 i en corona-brudt række af festivaler siden 1971. Det bliver markeret med en festivalbog, der med mange illustrationer, små infotekster, plakater og kort tegner et billede af festivalernes unikke historie.

'MANGFOLDIG OG FÆLLESSKAB'. Det er den stilfærdige overskrift i introen til en bog om de 50 års festivaler med teater for børn og unge, der er blevet afholdt i næsten alle hjørner af Danmark siden 1971.

Den første beskedne udgave udspillede sig over en november-weekend i Herning og voksede sig siden til en stadig større og ugelang kulturel manifestation og indkøber-orienteret messe, der nu lanceres som verdens største teaterfestival af sin art – og med navnet siden 2014: 'Aprilfestival – teater for små & store'.

Covid-19-pandemien gjorde sidste år kål på den stolte markering af en ubrudt række af festivaler og flyttede Aprilfestival 2020 et helt år og siden to måneder, så Aprilfestival 2021 nu bliver en realitet i Holbæk fra 16.-22. juni – med alle de restriktioner og begrænsninger, der både fagligt og socialt og stemningsmæssigt vil gøre festivalen til noget helt specielt.

Den seneste udskydelse af festivalen betyder også, at den bog, der er rent tidsmæssigt blev produceret med rettidig omhu (den lå klar i december sidste år!) for at markere de 50 år med festivaler, også er tiltet en anelse: Opslaget s. 106-107 fortæller om Aprilfestival 2021's forventede afvikling 18.-25. april…

Men ellers er 'APRIL FESTIVAL 1971-2021' med undertitlen: 'Verdens største teaterfestival for børn og unge', et forsøg på med små faktatekster, danmarkskort, plakater og fotos at indramme korrekt (!) info om de mange festivaler fra 1971-2021. 

Bogen er en slags efterløber for festivalbogen med den mere sprælske titel, '40 år og stadig ikke voksen', der blev udgivet og uddelt til festivalen i Esbjerg i 2010 for at markere de første 40 festivaler. 

 

SOM DEN mere nøgterne og ord-opdelte bogtitel anno 2021 antyder, er den produceret med direkte fokus på de mange internationale gæster, der normalt deltager på festivalerne, men vil være sørgeligt savnet i Holbæk i år. De kan således ikke i denne omgang glæde sig over, at for deres skyld er både den superkorte introtekst om børneteatrets og festivalernes historie og alle fakta- og billedtekster på både dansk og engelsk. 

Men den kan forhåbentlig også være en øjenåbner for nye danske formidlere og deltagere på Aprilfestivalerne – og måske som erindringsbladebog for de mange erfarne teaterfolk, formidlere m.fl., der i forvejen kender alt til de store festivaler og deres historie.

Med det sproglige set-up er den også tænkt som en mulig gave, når de mange danske børne- og ungdomsteatre turnerer i udlandet eller har besøg af internationale gæster. Som forhåbentlig også er tilbage til Aprilfestival 2022 i Esbjerg.

Denne skribent står som redaktør af festivalbogen, der som nævnt består af små info-bidder og oversigtskort, hvor hver af de 49 afholdte og den aflyste/flyttede festival har fået hver sit opslag. Der er gjort energiske, men stort set forgæves forsøg på at opspore nye, gode fotos fra de allertidligste festivaler (hvorfor der er en hel del gensyn fra 40-års-festivalbogen), mens de tekniske landvindinger – læs smartphones – har gjort det nye tiår til en ren leg. Samtidig har Teatercentrums informationskonsulent, Søren K. Kløft, været en overmåde flittig leverandør af gode fotos. 

Bogen er således også billedmæssigt fokuseret på selve festivalerne og ikke forestillingerne, men forhåbentlig kan alle de mange teatre og kunstnere, der har beriget 50 års festivaler – og dansk børneteater – fornemme deres uvurderlige tilstedeværelse og indsats. Introtekstens titel om mangfoldighed og fællesskab skyldes alene dem.

 

DET ER selvfølgelig festivalens arrangør, Teatercentrum, der står som udgiver, og kompetencecentrets direktør, Henrik Køhler, giver bogen et par gode ord med på vejen:

»Når jeg har været rundt i verden og mødt kolleger og de hører, at jeg kommer fra Danmark, er en af de første ting, de som regel vil høre om, Aprilfestival. Det er altid med stolthed, at jeg så kan fortælle dem om festivalen og om hvordan det hele begyndte i Herning i 1971 og siden blev en af verdens betydeligste begivenheder med teater for børn og unge. 

Nu er begivenheden blevet 50 år og jeg er glad for at vi kan fejre det med denne smukke udgivelse, som jeg glæder mig til at tage med ud i verden.« 

*** 

Selvom festivalbogen altså har ligget klar siden december 2020, lanceres den først nu officielt her få dage før starten på Aprilfestival 2021 i Holbæk, hvor de deltagende teatre vil få overrakt hver sit eksemplar. Interesserede vil kunne erhverve et eksemplar ved henvendelse til udgiveren Teatercentrum.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere