Af: Carsten Jensen

14. juni 2021

Mangfoldighed og fællesskab

Aprilfestival 2021, der afvikles i Holbæk fra 16.-22. juni, er festival nummer 50 i en corona-brudt række af festivaler siden 1971. Det bliver markeret med en festivalbog, der med mange illustrationer, små infotekster, plakater og kort tegner et billede af festivalernes unikke historie.

'MANGFOLDIG OG FÆLLESSKAB'. Det er den stilfærdige overskrift i introen til en bog om de 50 års festivaler med teater for børn og unge, der er blevet afholdt i næsten alle hjørner af Danmark siden 1971.

Den første beskedne udgave udspillede sig over en november-weekend i Herning og voksede sig siden til en stadig større og ugelang kulturel manifestation og indkøber-orienteret messe, der nu lanceres som verdens største teaterfestival af sin art – og med navnet siden 2014: 'Aprilfestival – teater for små & store'.

Covid-19-pandemien gjorde sidste år kål på den stolte markering af en ubrudt række af festivaler og flyttede Aprilfestival 2020 et helt år og siden to måneder, så Aprilfestival 2021 nu bliver en realitet i Holbæk fra 16.-22. juni – med alle de restriktioner og begrænsninger, der både fagligt og socialt og stemningsmæssigt vil gøre festivalen til noget helt specielt.

Den seneste udskydelse af festivalen betyder også, at den bog, der er rent tidsmæssigt blev produceret med rettidig omhu (den lå klar i december sidste år!) for at markere de 50 år med festivaler, også er tiltet en anelse: Opslaget s. 106-107 fortæller om Aprilfestival 2021's forventede afvikling 18.-25. april…

Men ellers er 'APRIL FESTIVAL 1971-2021' med undertitlen: 'Verdens største teaterfestival for børn og unge', et forsøg på med små faktatekster, danmarkskort, plakater og fotos at indramme korrekt (!) info om de mange festivaler fra 1971-2021. 

Bogen er en slags efterløber for festivalbogen med den mere sprælske titel, '40 år og stadig ikke voksen', der blev udgivet og uddelt til festivalen i Esbjerg i 2010 for at markere de første 40 festivaler. 

 

SOM DEN mere nøgterne og ord-opdelte bogtitel anno 2021 antyder, er den produceret med direkte fokus på de mange internationale gæster, der normalt deltager på festivalerne, men vil være sørgeligt savnet i Holbæk i år. De kan således ikke i denne omgang glæde sig over, at for deres skyld er både den superkorte introtekst om børneteatrets og festivalernes historie og alle fakta- og billedtekster på både dansk og engelsk. 

Men den kan forhåbentlig også være en øjenåbner for nye danske formidlere og deltagere på Aprilfestivalerne – og måske som erindringsbladebog for de mange erfarne teaterfolk, formidlere m.fl., der i forvejen kender alt til de store festivaler og deres historie.

Med det sproglige set-up er den også tænkt som en mulig gave, når de mange danske børne- og ungdomsteatre turnerer i udlandet eller har besøg af internationale gæster. Som forhåbentlig også er tilbage til Aprilfestival 2022 i Esbjerg.

Denne skribent står som redaktør af festivalbogen, der som nævnt består af små info-bidder og oversigtskort, hvor hver af de 49 afholdte og den aflyste/flyttede festival har fået hver sit opslag. Der er gjort energiske, men stort set forgæves forsøg på at opspore nye, gode fotos fra de allertidligste festivaler (hvorfor der er en hel del gensyn fra 40-års-festivalbogen), mens de tekniske landvindinger – læs smartphones – har gjort det nye tiår til en ren leg. Samtidig har Teatercentrums informationskonsulent, Søren K. Kløft, været en overmåde flittig leverandør af gode fotos. 

Bogen er således også billedmæssigt fokuseret på selve festivalerne og ikke forestillingerne, men forhåbentlig kan alle de mange teatre og kunstnere, der har beriget 50 års festivaler – og dansk børneteater – fornemme deres uvurderlige tilstedeværelse og indsats. Introtekstens titel om mangfoldighed og fællesskab skyldes alene dem.

 

DET ER selvfølgelig festivalens arrangør, Teatercentrum, der står som udgiver, og kompetencecentrets direktør, Henrik Køhler, giver bogen et par gode ord med på vejen:

»Når jeg har været rundt i verden og mødt kolleger og de hører, at jeg kommer fra Danmark, er en af de første ting, de som regel vil høre om, Aprilfestival. Det er altid med stolthed, at jeg så kan fortælle dem om festivalen og om hvordan det hele begyndte i Herning i 1971 og siden blev en af verdens betydeligste begivenheder med teater for børn og unge. 

Nu er begivenheden blevet 50 år og jeg er glad for at vi kan fejre det med denne smukke udgivelse, som jeg glæder mig til at tage med ud i verden.« 

*** 

Selvom festivalbogen altså har ligget klar siden december 2020, lanceres den først nu officielt her få dage før starten på Aprilfestival 2021 i Holbæk, hvor de deltagende teatre vil få overrakt hver sit eksemplar. Interesserede vil kunne erhverve et eksemplar ved henvendelse til udgiveren Teatercentrum.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere