Af: Henrik Lyding

1. december 2016

Magiske minder

Fabulerende fusion af klassisk fortællekunst, projektioner og interaktivt børneteater.

Vi går ind i teatersalen med en kulørt tus i hånden. Der skal tydeligvis tegnes. Senere kommer en lille blok til – og ganske rigtigt: vi skal tegne. Hjælpe Esther med at få sat billeder på de mange minder og drømme hun har. Esther, der sidder alene på loftet og filosoferer over tingene.

Er hun en voksen, der mindes barndommen, eller befinder Esther sig på målgruppens alder – 5-10 år – vi ved det ikke helt, og det betyder heller slet ingenting. For skuespilleren Lisa M. Bentzen har et usvigeligt sikkert greb om publikum i alle aldre.

Mildt, med varme i stemmen og ro i kroppen leder hun os gennem de mange små historier. Fanger de spontane kommentarer undervejs og bruger dem ubesværet i forestillingen. Som kalder på lige dele forundring og forklaring.

For er det teatermagi, når hun kan tænde stearinlyset i vindueskarmen med en rigtig lighter, selv om både lyset og vinduet er en billedprojektion? De fleste lader sig forføre, enkelte mere jordnære blandt det unge publikum hælder mest til teaterteknikkens lyksaligheder.

Men så er der edderkoppen, der pludselig kravler frem af kassen på loftet og over på Esthers hånd. Den ensomme, lysende edderkop, der får et kridttegnet væsen at lege sammen med.

Og der er mor, som bare er et par briller og blinkende øjne på loftsvæggen. Overbærende mor, der er helt sikker på, at Esther bare har en livlig fantasi, når hun fortæller, at hun jo er sammen med alle os.

Eller figuren Ingenting, der bare er en i rummet frit svævende barnestemme uden krop, mund eller øjne. Og der er musen, der piber nede i kassen, måske fordi den er sulten.

Fantasien, drømmene, minderne

Hvorved vi når frem til tusserne og blokkene. For skal vi ikke give musen noget at spise? Lige hvad vi har lyst til, siger Esther, og alle tegner på livet løs og kaster tegningerne ned i kassen til den tilfredse mus, som vi aldrig ser.

Og senere er det Ingentings tur. Fortjener han/hun ikke en mund og en krop, spørger Esther? Jo, og den skal vi selvfølgelig tegne. Alle sammen hver på vores måde. For Ingenting ligner jo ingenting og dermed alting. Også alle vores tegninger. Og ikke bare det, men de kommer op på væggen i stort format, sammen med himmel og græs, via en sindrig fremvisnings- og forstørrelseskasse, som Esther finder på loftet.

Og der er drømmelygten, der kan vise Esthers tanker inde i hovedet. For 'Hvem er jeg sammen med, når jeg er helt alene', som hun spørger i begyndelsen.

Og svaret er selvfølgelig fantasien, drømmene og ikke mindst minderne.

Forunderligt er det, hvordan Lisa M. Bentzen lavmælt og ubesværet jonglerer med os, projektionerne og stemmerne i denne drilske leg med virkelighed og elektronisk magi.

Foruden bolden fra hendes gamle, for længst afdøde hund. Den lysende bold, der kan trille selv. Og hundehalsbåndet. Og sommercykelturen til vandet. Minder, som man kan være sammen med og glæde sig over, når man er alene, hvis man da ellers husker at kalde dem frem.

'Ingen verdens ting', der er sidste forestilling for Grønnegade Teater som egnsteater i Næstved, repræsenterer en meget fin blanding af helt moderne billedteknologi, klassisk fortællekunst og interaktivt børneteater. Jeg var aldeles forført. Børnene ikke mindre. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.