Af: Henrik Lyding

7. maj 2013

Lille bjørn på store eventyr

Hyggelig teaterudgave af Rasmus Klump med et par gode streetdansere som energiskabende nyhed.

Ideen er oplagt. At sætte tegneseriefiguren Rasmus Klump og hans kække venner på scenen. Kunsten er selvfølgelig at undgå at banalisere eller sentimentalisere historien. For Rasmus er alt andet end pattebarnsagtig. Han er en kæk lille bjørn, fuld af eventyrlyst og mod på opdagelsesrejser. Historien begynder med hans fødsel! Ja, det er en anelse overraskende, men egentlig også ganske sjovt. At se hans bamsemor tykmavet jumbe rundt, og at grine lidt af, at Rasmus, vel ankommet, er så stor, at han knap kan være i vuggen.

Det varer nu ikke længe, før han ligner den bjørn, vi kender. Og heldigvis har man valgt at vise ham i en tætsiddende bjørnedragt uden det store, klodsede hoved, man kender fra diverse storcenter- og forlystelseshave-versioner. Det andet ligner ganske vist bedre, men blokerer for enhver form for udtryk og energi i figuren.

Så Rasmus i Holbæk ligner ikke så meget – til gengæld er der fuld gang i både krop og ansigt. Knap er han født, før han sammen med vennerne Skæg, Pingo, Pelikanen og de andre får bygget det gode skib Mary og så af sted på eventyr til en lille ø, hvor blandt andet Løven og Dunkedyret holder til. At Rasmus’ venner også er med til hans fødsel og derfor må være en hel del ældre end ham, lader vi bare, som om vi har glemt.

På øen opstår en lille konflikt, fordi Dunkedyret ikke er rar ved de andre beboere, men uafladeligt dunker dem i hovedet. Det er her, Rasmus træder i karakter og får ham på bedre tanker, inden han og de andre kan vende hjem igen til mor og hendes pandekager. For selvfølgelig må en teaterforestilling om Rasmus Klump have noget med pandekager.

Frisk energi

Historien kunne som sagt let være blevet kvalm og tuttenuttet, men forestillingens to konstruktører, Kristoffer Møller Hansen og Brian Kristensen, undgår det elegant, både i manuskriptet og iscenesættelsen, og tilfører samtidig en håndfuld ørefaldende sange og to gode streetdansere i rollerne som Papegøjen og Skildpadden – to håndholdte dukker. Ja, det kan umiddelbart virke sært – en skildpadde, der sprinter rundt på scenen – men det generer sjovt nok ikke.

Måske fordi de to knægte tilfører en masse frisk energi til forestillingen, lige som Rasmus selv i Folmer Kristensens skikkelse er blevet en nuttet bjørn, der tumler skægt rundt i historien med en troskyldighed og barnlig entusiasme, der virker helt rigtig.

Samtidig lægger forestillingen ikke skjul på, at den kommer fra en tegneserie, så de skiftende kulisser består af nydeligt tegnede bagtæpper, foran hvilke det lille skib flot sejler rundt på drejescenen, mens lyseffekter sørger for en tur under vandet, hvor der både er flaskepost, en lokkende havfrue og ikke mindst en oppustelig hval, der ender med at svæve ud over vores hoveder på tilskuerpladserne.

Lidt af en teaterteknisk genistreg, Også kostumerne er gode, lige som historien hele tiden respekterer kaperingsevnen hos det unge publikum. Så selv om 75 minutter kan virke langt for de mindste, er der masser at opleve i en historie, der bliver hyggeligt fortalt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.