Af: Carsten Jensen

9. november 2020

Juleteater i coronaens skær

Julen ser ud til at blive gennemført trods covid-19's hærgen, og der spilles følgelig også juleteater på mange af landets små og store teatre. Med skyldig hensyntagen til aktuelle restriktioner og forsamlingsforbud. Flere har dog valgt at aflyse eller udsætte forestillinger til næste år. Teateravisen forsøger at skaffe et overblik over det scenekunstneriske juleri i det herrens corona-år 2020.

Selv stigende smittetal og nye restriktioner i denne ret så deprimerende covid-19-tid har heldigvis ikke taget livet af den årstidsbestemte scenekunst for børn og familier med julen som tema.

Men situationen er selvfølgelig mærkbar i juleteaterland, for nok bliver der spillet forestillinger på både små og store teatre, men det sker med pladsbestemt begrænsning i tilskuertal og mere eller mindre logistisk finurlige indlukning og udslusning. Enkelte teatre med nærheds-inddragende forestillinger har dog valgt helt at aflyse.

Og i Nordjylland er man helt aktuelt blevet sat i karantæne af en mink-baseret covid-19-mutation, der ikke alene koster mink i hele landet livet, men også har ført til en midlertidig lukning af Vendsyssel Teater, der må udsatte premieren på den stort anlagte på 'Romeo og Julie'. Også en række gæstespil på Thy Teater har måttet lade livet, mens syv nordjyske kommuner er lukket ned.

Generelt er situationen med de nedjusterede publikumstalen en økonomisk udfordring, og teatre, der normalt skal spille omkostningerne hjem uden statsstøtte, men med stor tilskuertilstrømning, har valgt at udskyde deres forestillinger. Det gælder London Toast Theatre, hvis Crazy Christmas Cabaret ('Tell Me About It') er rykket til 2021. Ganske som Eventyrteatret har udskudt sin faste juleforestilling, 'Det magiske julebånd', til 2021.

Begge events er normalt at finde i Tivoli, men i år bliver forlystelsesstedet altså juleteaterfrit.

Hverken drillenisser eller englestue

Teatret Fair Play i Holbæk har også valgt at udskyde sjette udgave af 'Den store julemiddag' til 2021. Forestillingens forgængere har alle været velbesøgte hits, men formatet er totalteater, hvor de små publikummer skal vandre gennem det lille udsmykkede teater i nærkontakt med drillenisser og julemanden og spise risengrød, og det harmonerer rigtig dårligt med de nuværende restriktioner. 

I Viborg er der også lukket ned for Carte Blanches ellers tilbagevendende 'Englestue', der år efter år har været et kreativt mødested, skabt af forskellige kunstnere. Men med den forestående afgang som lokalt egnsteater fra årsskiftet er julen allerede båret ud. Lidt jul bidrager Carte Blanche alligevel til som medproducent på 'En sand røverhistorie', frit efter Selma Lagerlöfs 'Legenden om juleroserne' – der spiller på Teatret Gruppe 38 som årets juleforestilling. Hvis finurlige publikums-hængekøjemiljø formodes at blive justeret til coronafstand.

Det Lille Teater har også aflyst julen rent teatermæssigt i år. Det sker dog med jævne mellemrum og handler om at få økonomien til at hænge sammen. Det har Københavns Kommune så også på sigt gjort lidt vanskeligere for det hæderkronede og prisbelønnede teater, der kan se frem til de fire kommende år på nedsat driftsstøtte som lille storbyteater. 

Med en beskæring på godt 600.000 kr. skal der tænkes alternativt, og teatret har tidligere meldt ud, at det bl.a. kan betyde blot en mod normalt to gratis forestillinger og kortere spilleperiode i sommerfilialen Marionet Teatret i Kongens Have.

Vandrestop og hemmeligheder

Teatret Fair Play har opgivet sin teatervandreforestilling i år, og ZeBU på Amager meddeler nu, at man også har valgt at aflyse julekalendervandringen ('24 hemmeligheder'), som arrangeres sammen med genboen Børnekulturhus Ama'r. De to kulturinstitutioner har i stedet på rekordtid samlet et ny program under navnet 'Lyslevende december', der inviterer byens skoler og børnefamilier ind til teater, koncerter og kreative værksteder i trygge rammer.

Teaterhuset Filuren i Aarhus har til gengæld stadig kalenderkunst ('Hemmeligheder') på årets program: I en særlig adventskalender med fire låger (= fire forskellige forestillinger) præsenteres fire nye fortællinger om julens hemmeligheder hos fire forskellige børn. Hver forestilling kan opleves for sig, men man kan også komme på besøg et nyt sted hver søndag og få alle hemmelighederne med… 

Der er også både hemmeligheder og udflugter på spil hos Team Teatret i Herning, hvor man kan komme med på 'Den store nissejagt' med teatrets 'juleexperter', der vil undersøge, om der stadig er nisser i huler under Herningcentret… Det er i øvrigt ganske gratis og sker i små hold.

Impro-jul

Men de alternative julerier stopper ikke her. På Zangenbergs Teater i det indre København har man således droppet planlagte løjer til fordel for impro-teater for børn helt ned til fire års alderen. 'Hvad sker der?' præsenteres som en forestilling, der har premiere hver gang den spiller:  'Skal vi spille et juleeventyr? Skal vi hjem i bedstemors stue og smage på hendes hjemmelavede kirsebærbudding? Skal vi starte i helikopteren og springe ned i junglen?' spørger Sisse Gram De Fries og Søren Hauch-Faustbøll måske, mens altmulig-musikeren Hans Find Møller står for akkompagnementet.

Også Teater Vestvolden har tænkt sig at lade impro-teater fylde julemåneden. Her har man dog valgt en aldersgrænse på 15 år for 'Året der gik i Hvidovre', hvor to tidligere dobbelte danmarksmestre i Impro Comedy, 'Nille & Inge' aka Kasper Nielsen og Jakob Schnohr fremfører improviserede sketches med afsæt i lokale avisoverskrifter, og publikums egne bud på Breaking News fra året, der gik.

Der er dog også sørget for 'rigtig' juleteater for de mindste (fra 5 år), idet man har en halv snes dages gæstespil med Det Lille Turneteaters 'Juleevangeliet'.

Klassiker-rundtur

De tre landsdelsscener har som vanligt også store familieforestillinger parat. Ofte som en lidt fantasiforladt, men givet nødvendig, benhård satsning på klassikere, der kan sikre fulde sale – omend i år altså alligevel med corona-bestemte tomme sæder.

Aarhus Teater meldte således allerede ud sidste dag i oktober, at man havde solgt 16.000 billetter og havde indsat to ekstraforestillinger.

Forestillingen er 'Et Juleeventyr', som man spillede på Aalborg Teater sidste år. Her spiller man så i år 'Snefald', som sidste år spillede på Odense Teater. Mens man har valgt 'Ronja Røverdatter', der jo også har været forbi både Aalborg og Aarhus for nogle år siden.

Folketeatret deltager ikke i de store teatres repertoire-karruseltur i år. Man må således også kigge langt efter 'Nøddebo Præstegaard', Folketeatrets monopolagtige signaturforestilling, der førte gang blev opført her i 1888 (!), men dog også har turet land og rige og teatre og amatørscener rundt siden da.

Der er altså ikke jul på Folketeatrets store scene i år, men Meridiano Teatret fortsætter de senere års faste ophold på U-scenen i Nørregade med 'Englene i sneen'  (i sin tid lanceret som 'Englene fra Gentofte', hvis man søger anmeldelsen her på portalen, men teatret har fornuftigvis med navneskiftet gjort den gangbar over det ganske land).

På Bellevue Teatret holder man dog fast i ikke-jule-klassikeren 'Folk og røvere i Kardemommeby', der dog først til næste år kan fejre 40 års ubrudt juletids-ophold ved strandkanten i Klampenborg. I år kan det dog være, at de ellers faste, men   publikumssammenstimlende kamel-besøg droppes…

En god julegave

Men på Frederiksberg er det helt og aldeles slut med Riddersalens helt egen jule-klassiker efter et kvart århundredes årligt gensyn. I år er 'De Underjordiske' nemlig erstattet med de noget mere poetisk-lydende 'Vintersilhuetter'. Det er overmåde produktive Anna Panduro, der leverer manuskript, frit efter H.C. Andersen.

Til gengæld er Anemonen stadig med i konkurrencen om uopslidelige juleforestillinger for de mindste (fra 4 år): 'Når du ser et stjerneskud' har nemlig rundet sit 25-års jubilæum, omend med nye kræfter siden starten i det, der så hed AnemoneTeatret.

Anemonen har allerede fået årets bedste julegave, idet man har genvundet status som lille storbyteater i København fra årsskiftet. 

Anmelderi

Vedstående faktaboks er et forsøg på at skaffe et overblik over mulighederne for lidt scenekunstnerisk julestemning for børn i alle aldre og deres voksne.

De mange genopsætninger hører også julen til, og har man behov for teaterfaglige vurderinger af det tilbudte, byder portalen på rigtig mange anmeldelser (brug Søg-funktionen), ligesom der som vanligt er planlagt anmeldelser af en større håndfuld af de nye jule- og familieforestillinger.

Der spilles givet juleteater mange andre steder i landet – i teaterforeninger, på biblioteker m.v. – og her kan det anbefales at tjekke  kulturguiden Kultunauts særlige børneteaterliste blot et klik væk (øverste højre hjørne på portalen), holde øje med  oplysninger i lokale medier m.v.  

Seneste artikler

Seneste artikler

Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere