Af: Henrik Lyding

26. april 2009

Ikke så farlig endda

Sympatisk, men ikke helt overbevisende Erling Jepsen-drama af Masken.

Han er farlig, det er der næppe tvivl om. Når man sætter ild på et hus blot for fornøjelsens skyld, er det klogt nok af samfundet at spærre ham inde. Men hun er også farlig. Den kvindelige pædagog, der overskrider sine faglige grænser, fordi hun tiltrækkes af den unge, mutte og sørgmodige fyr, der er så svær at komme ind på livet af.
Vi møder dem på hans værelse i den lukkede institution, hvor han er anbragt. Udstyret med en svær psykiatrisk diagnose, siden han var 13. Han hører stemmer og udkæmper voldsomme sjælelige kampe, som han er dømt til at tabe.

Hun er ung og ny på afdelingen – måske også nyuddannet, det får vi ikke at vide. Men hurtigt bliver det klart, at de har et mere eller mindre bevidst spil kørende. I begyndelsen er hun den forstående, dialog- og procesorienterede pædagog, der ønsker at lette hans psykiske byrder, mens han slås med sine indre dæmoner, spændt ud mellem trangen til at være sig selv nok og et desperat ønske om at kunne dele sine inderste tanker med et andet menneske, der viser ham tillid. De taler sammen, de leger en eventyrleg sammen, hun trøster og opmuntrer ham – og tiltr ækkes af ham. Det er her, det går galt. For hende og derefter for ham.
Da han til sidst reagerer ukontrollabelt og overfalder hende, ender det med adskillelse. Hun kan gå ud i friheden, han dømmes til endnu længere tids forvaring. Nok et svigt, kunne man mene. Eller er der to ofre? Erling Jepsen og opsætningen lader klogt spørgsmålet stå åbent. Det er nemlig her, ansatsen til en interessant diskussion om grænser og faglig ansvarlighed skal findes.
Manglende understrøm

Stykket er af ældre dato – med Mikael Birkkjær og Ann Hjort i rollerne på Det Danske Teater i 1987 – og vel ikke et af Erling Jepsens bedste. Skal det spilles, kræves der 100 procent naturalistisk skuespilkunst for, at vi skal kunne tro på de to figurer.

Denne totale dækningsgrad er det ikke helt lykkedes instruktøren Solveig Weinkouff at lokke ud af Stanislav Sevcik og Stine Holm Joensen. Han har fint greb om den unge mands kropslige forpinthed og drengede sårbarhed, når han gemmer sig i hættetrøjen og hænderne knuges i lommerne – man forstår hendes lyst til at trøste ham – lige som hun også har godt fysisk fat om pædagogens farlige blanding af professionalisme, moderinstinkt og flirt.

Men replikkerne klinger for ofte som netop replikker, og i mange scener mangler den unde rstrøm af dobbelttydigh ed, af tiltrækning og frastødning, der kan gøre den i grunden ret banale og forudsigelige historie interessant og fængslende for alvor.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.