Af: Carsten Jensen

2. januar 2011

Historien bag tæppet

Der er gratis adgang for formidlere, når en helt ny børneteaterfestival ser dagens lys fra 11.-13. februar 2011 midt i Århus. Udover 14 forestillinger er der aftertalks, workshops og faglig inspiration til undervisere, for festivalen er i høj grad målrettet arrangører.

(2.1.2011) Virksomheden Kulturriget fra Århus, der formidler børne- og ungdomsteater og workshops og også leverer både pr og administrativ hjælp til udvalgte børneteatre, laver nu også en festival med egne teater-kunder som deltagere.
Dermed opfylder de to kulturelle iværksættere bag Kulturriget, Charlotte Krohn Therkelsen og Christian Wendelboe Madsen, deres egen målsætning om at etablere en festival med børne- og ungdomsteater i hjertet af Århus.

For festivalen, der er døbt ’Historien bag tæppet’, afvikles nemlig fra 11.-13. februar 2011 på Brobjergskolens studioscener og består af 14 forskellige forestillinger samt såkaldte aftertalks efter forestillingerne og workshops m.v.

Således er festivalen målrettet undervisere og andre aftagere af professionel scenekunst for børn, og det afspejler sig også i adgangsbetingelserne for publikum, idet der er gratis adgang for formidlere, mens institutioner betaler 30 kr. og private må hoste op med 50 kr. pr. billet.

1.100 adgangskort

Blandt de 11 deltagende teatres 14 forestillinger på festivalen er også to deciderede premierer: Det Kommende Teaters ’Mødet’ og & Pollner med ’Skrumpen fra det ydre rum’, mens Månegøgl kommer med sin helt nye ’Fra mig til dig’, der senere på måneden skal gæstespille på AnemoneTeatret i København.

Festivalen udbyder omkring 1.100 billetter i alt til de 14 forestillinger, hvor formidlere altså har gratis adgang.
Festivalens navn, ’Historien bag tæppet’, lægger an til arrangørernes ønske om, at publikum kan opleve professionelt børneteater både på scenen og backstage, hvor der er mulighed for at opleve skuespillerne og deres måde at arbejde med teater på.

Og selvfølgelig håber arrangørerne også på, at festivalen vil udmønte sig i et konkret salg af de deltagende teatres forestillinger til formidlere, der vælger at lægge vejen forbi festivalen.

Teatrene spiller gratis

Festivalens økonomi er bundet op omkring gratis arbejdskraft fra de deltagende teatre, arrangører og frivillige.

»Aftalen med teatrene er, at de spiller gratis og at Christian og jeg arbejder gratis. Vi har modtaget midler nok til at dække omkostninger til PR, leje af Brobjergskolens studioscener, kørsel og overnatning til teatrene. Derudover har Børnekulturhuset været så søde at stille et af deres lokaler til rådighed, som vi bl.a. bruger til cafe og billetsalg. Billetindtægterne er bl.a.med til at dække forplejning til de frivillige hjælpere,« fortæller Charlotte Krohn Therkelsen fra Kulturriget.

Man har i øvrigt søgt om refusion til festivalens forestillinger – sådan som det bl.a. sker for den store festival i april og Horsens-festivalen i september, men har fået afslag. Det kræver nok, at Århus Kommune eller Brobjergskolen havde stået som (med)arrangør.

Festivalen skal gentages

Udover familier, institutioner og formidlere håber Kulturriget også at repræsentanter fra private virksomheder lægger vejen forbi festivalen.

»Vi markedsfører festivalen over for hele landets formidlersegment, deriblandt en række private virksomheder, som vi arbejder for skal få øjnene op for børne- og ungdomsteater. Vi forventer, at sammensætningen af private, institutioner og formidlere i festivalens tilskuermasse bliver fordelt nogenlunde ligeligt mellem de tre gruppe, lyder det fra Charlotte Krohn Therkelsen, der har som mål, at festivalen ‘Teatret bag tæppet’ bliver en tilbagevendende begivenhed:

»Vi vil meget gerne skabe et spændende univers, hvor formidlerne udover teater også får mulighed for at få faglig inspiration til undervisningen og opleve, hvordan workshops kan anvendes som kreativt supplement. Ligeledes vil vi gerne vise publikum historien bag tæppet – altså give indblik i, hvordan forestillinger bliver til, og hvordan skuespillerne arbejder. Disse elementer vil vi arbejde på at implementere yderligere i næste års festival.«

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere