Af: Carsten Jensen

2. januar 2011

Historien bag tæppet

Der er gratis adgang for formidlere, når en helt ny børneteaterfestival ser dagens lys fra 11.-13. februar 2011 midt i Århus. Udover 14 forestillinger er der aftertalks, workshops og faglig inspiration til undervisere, for festivalen er i høj grad målrettet arrangører.

(2.1.2011) Virksomheden Kulturriget fra Århus, der formidler børne- og ungdomsteater og workshops og også leverer både pr og administrativ hjælp til udvalgte børneteatre, laver nu også en festival med egne teater-kunder som deltagere.
Dermed opfylder de to kulturelle iværksættere bag Kulturriget, Charlotte Krohn Therkelsen og Christian Wendelboe Madsen, deres egen målsætning om at etablere en festival med børne- og ungdomsteater i hjertet af Århus.

For festivalen, der er døbt ’Historien bag tæppet’, afvikles nemlig fra 11.-13. februar 2011 på Brobjergskolens studioscener og består af 14 forskellige forestillinger samt såkaldte aftertalks efter forestillingerne og workshops m.v.

Således er festivalen målrettet undervisere og andre aftagere af professionel scenekunst for børn, og det afspejler sig også i adgangsbetingelserne for publikum, idet der er gratis adgang for formidlere, mens institutioner betaler 30 kr. og private må hoste op med 50 kr. pr. billet.

1.100 adgangskort

Blandt de 11 deltagende teatres 14 forestillinger på festivalen er også to deciderede premierer: Det Kommende Teaters ’Mødet’ og & Pollner med ’Skrumpen fra det ydre rum’, mens Månegøgl kommer med sin helt nye ’Fra mig til dig’, der senere på måneden skal gæstespille på AnemoneTeatret i København.

Festivalen udbyder omkring 1.100 billetter i alt til de 14 forestillinger, hvor formidlere altså har gratis adgang.
Festivalens navn, ’Historien bag tæppet’, lægger an til arrangørernes ønske om, at publikum kan opleve professionelt børneteater både på scenen og backstage, hvor der er mulighed for at opleve skuespillerne og deres måde at arbejde med teater på.

Og selvfølgelig håber arrangørerne også på, at festivalen vil udmønte sig i et konkret salg af de deltagende teatres forestillinger til formidlere, der vælger at lægge vejen forbi festivalen.

Teatrene spiller gratis

Festivalens økonomi er bundet op omkring gratis arbejdskraft fra de deltagende teatre, arrangører og frivillige.

»Aftalen med teatrene er, at de spiller gratis og at Christian og jeg arbejder gratis. Vi har modtaget midler nok til at dække omkostninger til PR, leje af Brobjergskolens studioscener, kørsel og overnatning til teatrene. Derudover har Børnekulturhuset været så søde at stille et af deres lokaler til rådighed, som vi bl.a. bruger til cafe og billetsalg. Billetindtægterne er bl.a.med til at dække forplejning til de frivillige hjælpere,« fortæller Charlotte Krohn Therkelsen fra Kulturriget.

Man har i øvrigt søgt om refusion til festivalens forestillinger – sådan som det bl.a. sker for den store festival i april og Horsens-festivalen i september, men har fået afslag. Det kræver nok, at Århus Kommune eller Brobjergskolen havde stået som (med)arrangør.

Festivalen skal gentages

Udover familier, institutioner og formidlere håber Kulturriget også at repræsentanter fra private virksomheder lægger vejen forbi festivalen.

»Vi markedsfører festivalen over for hele landets formidlersegment, deriblandt en række private virksomheder, som vi arbejder for skal få øjnene op for børne- og ungdomsteater. Vi forventer, at sammensætningen af private, institutioner og formidlere i festivalens tilskuermasse bliver fordelt nogenlunde ligeligt mellem de tre gruppe, lyder det fra Charlotte Krohn Therkelsen, der har som mål, at festivalen ‘Teatret bag tæppet’ bliver en tilbagevendende begivenhed:

»Vi vil meget gerne skabe et spændende univers, hvor formidlerne udover teater også får mulighed for at få faglig inspiration til undervisningen og opleve, hvordan workshops kan anvendes som kreativt supplement. Ligeledes vil vi gerne vise publikum historien bag tæppet – altså give indblik i, hvordan forestillinger bliver til, og hvordan skuespillerne arbejder. Disse elementer vil vi arbejde på at implementere yderligere i næste års festival.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere