Af: Carsten Jensen

1. august 2012

Heste på Hærvejen

Heste trækker læsset, mens medvandrende og lokale kunstnere står for kulturen, når en international kulturkaravane drager langs Hærvejen i august måned for bl.a. at spille teater på turens rastepladser. Bag det storstilede arrangement, der indbefatter kunstnere fra Danmark, Polen og Frankrig, står børneteatret Kimbri, hvis leder, Gitte Kielberg, har brugt flere år på at arrangere ’Teater på Træk’.

Omkring 300 kilometer plus det løse venter forude, når en international, hestetrukken kulturkaravane sætter i gang i Viborg i morgen, 2. august, for en lille måneds tid siden at slutte i Padborg ved den dansk-tyske grænse, hvor en samarbejdsforestilling skabt undervejs på turen, ’Vandrelyst’, får premiere 1. september.

Og selvom ’Teater på Træk’-karavanen holder sig til den danske del af Hærvejen – en af de vigtigste transportveje i Jylland siden middelalderen – er der i høj grad tale om et grænseoverskridende projekt.

Ikke kun fordi kulturkaravanen rummer skuespillere, dansere og musikere fra Danmark Polen og Frankrig, men også fordi projektet i sin storstilethed viser, hvad et lille, sparsomt støttet børneteater fra Beder syd for Aarhus kan magte.

»Det er et helt vildt spændende, krævende, opløftende og til tider uoverskueligt projekt, som stille og roligt er faldet på plads. Jeg er bare så glad for, at det er lykkedes,« siger Kimbris kunstneriske leder, Gitte Kielberg, der har brugt to-tre år for at få ’Teater på Træk’ realiseret – nærmest som en overdådig forlængelse af heste-forestillingen ’Pooka’, som teatret havde urpremiere på i Aarhus 28. august 2009 med to heste i bærende roller og beregnet for otte-årige og op.

Udkant i centrum

Allerede dengang havde Gitte Kielberg store planer om både at lade forestilling – og heste – indgå i en kulturel vandretur i først Danmark og siden Nordeuropa, og siden er meget tid brugt på at skaffe støtte, penge og samarbejdspartnere til det, der altså er blevet en måneds opsøgende teaterarbejde langs den jyske højderyg.

»Projektet er både en forlængelse af ’Pooka’ og en fortsættelse af de samarbejder, jeg har haft med kunstnere i Frankrig og Polen, som også har samarbejdet indbyrdes. Det er et stærkt og inspirerende netværk af teatre og musikere, hvis kunstneriske vision er i samklang og komplementerer hinanden,« siger Gitte Kielberg, der har oplevet stor opbakning i forberedelserne.

»Danmark er fuld af ressourcefyldte mennesker, der gerne vil give af deres overskud til andre, og som bakker op om vores kulturkaravane med både knofedt, sjove indslag, skøre påfund og økonomisk støtte. Det står slet ikke så ringe til herude, hvor kragerne vender. Udkanten er centrum for meget mere, end man tror, lyder det fra Kimbris kunstneriske leder.

Lokale byder ind med kunst

En lang række kommuner fra Hærvejsruten har således forlods købt forestillinger, som spilles af de tilvandrende kunstnere, der udover Teatret Kimbri og heste kommer fra det danske danseteater NordenFra, polske A3 Teatr og Kapela Halas samt det franske gadeteater Une de Plus.

Karavanen medbringer således selv syv forskellige familievenlige forestillinger med elementer af teater, gøgl og cirkus. Ideen er selvsagt at spille for mennesker, hvor de bor og færdes, men det er samtidig en del af projekt ’Teater på Træk’, at også lokale kulturaktører skal byde ind med kunst

Efter hver forestilling inviterer kulturkaravanen nemlig publikum til at svare igen med andet end klapsalver. Ifølge Gitte Kielberg vil det bl.a. give sig udslag  i en flok køer i optog over Ravningbroen, spøgelsesfortællinger fra Tørning Mølle, gospelkor og forskellige amatørteaterindslag.

»Vi har faktisk næsten alle aftaler med de lokale kulturaktører på plads. Der skal dog følges op på dem, for det er jo frivillige folk vi samarbejder omkring de kulturelle byttehandler, og her skal man hele tiden holde gryden i kog,« lyder det fra en travl Gitte Kielberg i ugen op til afrejsen.

Kulturhelte

Og Gitte Kielberg er midt i det myldrende afrejsekaos særdeles opløftet over de lokale ildsjæles indsats:

»Folk har taget imod det med kyshånd, og det er gået op for os, hvor mange mennesker, der gør en kæmpe frivillig indsats for kultur og sammenhængskraft i vores samfund. Vi startede med at kalde dem lokale kulturaktører, men der er egentligt et fattigt udtryk. De skulle hedde kulturhelte eller kulturelle nøglepersoner eller lokale ildsjæle. De er lidt af det hele, og det professionelle miljø skylder dem en stor tak. Amatørerne længe leve! De handler med hjertet,« siger teaterlederen, der har det særdeles godt med karavanens bevidste blanding af professionelle og amatører.

»Jeg har ind imellem været frustreret over, at de store kulturpuljer virker til at være bange for det samarbejde mellem professionelle og amatører, som i mange andre lande ser ud til at bevæge sig mere flydende og organisk. Jeg synes, at det er vigtigt at man møder sit publikum som andet end givere af klapsalver. Ikke at der er noget galt med det, men det er en utrolig berigelse for både kunstnere og publikum, at begge parter kan opleve glæden ved at give. Det giver saft og kraft til teatret og gør publikumsudvikling til andet end et abstrakt begreb. Hvis man vil have fat på andre publikumsgrupper, er det en rigtig god ide at involvere dem aktivt og give dem en chance for selv at komme på banen med det, der er deres styrke. Så kan man møde dem på en frugtbar og gensidig måde.«

Tag med!

Udover forestillinger og anden optræden undervejs skal der som nævnt også produceres en international samarbejdsforestilling af de fem deltagende ensembler, der er om bord i hestekaravanen. ’Vandrelyst’ er naturligt nok tænkt som mosaik af turens mange oplevelser, tilsat elementer fra de forskellige forestillinger – og måske lidt af naturen og vejret, som givet vil spille en større rolle, når heste og telte og teatergrej skal transporteres ad den historiske rute, der har været brugt til transport af okser og stude, som national handelsvej, pilgrimsrute – og altså også troppebevægelser i krigstider…

Mere fredeligt går det nok til i den kommende måned. Og selvom karavanen nok i forvejen vil møde mange ferierende vandrere og cyklister, inviterer man alle  til at følge med på vandringen.

»Vi rejser i et tempo, hvor både sjælen og publikum kan følge med. Når vi rejser videre, inviterer vi publikum til at følge med på vandringen. Vi bevæger os ikke hurtigere end, at et par raske ben kan holde trit, og vi vil gerne starte en folkevandring. Eneste forudsætning er at man selv kan bære sine fornødenheder på sin ryg,« lyder det fra arrangørerne.

Økonomi og mediedækning

Således er der lagt op til både kulturel og menneskelig mangfoldighed, når ’Teater på Træk’ bevæger sig fra Viborg og langs med Hærvejen

»Teatret bliver en ramme omkring et møde mellem mennesker,« lyder det fra arrangørerne, der udover støtte fra de kommuner, de gæster – i form af bl.a. købte forestillinger og formidling af kontakt til institutioner, børn og voksne, der kommer til at optræde i ’Vandrelyst’ – også har modtaget støtte fra en række fonde.

Alligevel gennemføres projekt 'Teater på Træk' på et så relativt beskedent budget som ca. 700.000 kroner.

»Med hensyn til økonomi er det vel ofte sådan, at sådan et projekt altid mangler penge. Men nu løber det rundt. Jeg kunne rigtig godt have tænkt mig at give folk en højere hyre, men heldigvis ved de folk, der skal med, at selv om vi ikke bliver rige på penge, så gør vi det på oplevelser,« siger Gitte Kielberg, der også håber på, at ’Teater på Træk’-projektet kan blive formidlet ud og fastholdes i dokumentarisk form – helst i form af en bog og en fotoudstilling.

Udover at der vil blive blogget under hele turen på hjemmesiden www.vandrelyst.dk, har bl.a. lokale TV 2-stationer meldt sig for at dække begivenheden. Der er lagt op til, at TV 2 Midt-Vest dækker starten i Viborg samt Nr. Snede og TV 2 Østjylland måske kigger forbi senere på ruten, mens TV 2 Syd lægger op til at dække sidste del af turen med fokus på premieren på ’Vandrelyst’ i Padborg.

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere