Af: Carsten Jensen

1. marts 2016

Det Blå Hus i Bredgade i Roskilde (tv) er dukkemager Knud Brodersens private hjem, men er også blevet et lille spillested for dukketeaterforestillinger fra ind- og udland - som estiske First Hand Theatres 'Rehepaps verden' (øv.th) - og kursus- og værested for UNIMA. Og så rummer kælderen lige en udstilling med 300 forskellige teaterdukker (ned.th) fra Brodersens eget værksted og teater. Fotos: Knud Brodersen m.fl.

Et rigtigt dukketeaterhus

Et lille blåmalet hus i Roskilde er blevet hjemsted for såvel UNIMA Danmark som det nystartede Roskilde Dukke- og Figurteater Center, der skal fungere som en slags væksthus for dukke- og figurspillere og et værested for andre dukketeaterinteresserede. Man er også begyndt at arrangere faglige kurser og gæstespil med både danske og udenlandske teatre. Og det hele foregår i dukkemager Knud Brodersens private hjem.

Faktaboks

- Roskilde Dukke- og Figurteater Center (RDFC) blev stiftet i februar 2015. Man holder til i Teatret i Det Blå Hus, Bredgade 9 i Roskilde. Alle interesserede kan blive medlemmer formedelst 100 kr. årligt. Se mere på www.rdfc.dk

- Det Blå Hus huser også UNIMA Danmark (UNion Internationale de la MArionnette) og en udstilling i kælderen med ca. 300 teaterdukker (gratis adgang efter aftale med Knud Brodersen, tlf. 46 35 32 94)

- Seneste aktivitet er en gæstespilsserie i regi af RDFC: 

* Faster Cool: Hønes førstes æg (6-7. marts - se anmeldelse)

* Bornholms Teater: Prinsesse Leonora (8-9. marts - se anmeldelse)

* Det Lille Turneteater: Grev Gris (25-26. maj - se anmeldelse)

Og forvirrer anmeldelsernes fakta lidt, er det fordi alle tre forestillinger også/tidligere har spillet i regi af andre teatre.

Billetpris: 50/100 kr. Se spilletider og billetbestilling på hjemmesiden: www.rdfc.dk

- En kommende aktivitet er et dukketeaterkursus:

Improvisation med dukker og objekter 7.-8. maj med Steen Haakon Hansen. Workshoppen vil være en introduktion til, hvordan man som figurspiller og animator kan anvende de basale teorier og teknikker, som skuespillere anvender, når de improviserer, i sit arbejde med dukker, figurer og objekter.
  Pris 500 kr., plads til max 12 personer. Mere information og tilmelding på www.rdfc.dk

For et års tid siden blev der afholdt stiftende generalforsamling i foreningen Roskilde Dukke- og Figurteater Center (RDFC). Det skete i håbet om at kunne skabe et forum for den særlige teaterform, hvor man kontinuerligt kunne dyrke og fremvise animationsteater i alle dens afskygninger, herunder afholde kurser og fungere som værested og væksthus for alle, der bruger dukker og animerede figurer i deres arbejde.

Baggrunden er naturligvis, at der ikke er en egentlig dukketeaterskole eller -uddannelse her i landet, selvom der tilbage i 1990'erne eksisterede en dukkemagerskole tilknyttet Thy Teater og der for nogle få år siden fandtes korte og længerevarende kurser udi animationsteaterkunsten på Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred – som man håbede kunne blive starten på noget større og vedvarende (se artikel).

Bag disse to foreløbige hjørnesten i en kamp for at skabe en egentlig og statsanerkendt uddannelse i dukketeater i Danmark stod Thy Teaters tidligere teaterchef, Hans Hartvich-Madsen – og han er da også medstifter af og kunstnerisk leder i den nye forening, hvor medstifter Knud Brodersen er formand.  

Begge har tillige fremtrædende poster i den danske afdeling af UNIMA – den internationale organisation for animationsteater – idet Hans Hartvich-Madsen er formand og Knud Brodersen både bestyrelsesmedlem og redaktør af organisationens nyhedsbrev. 

Teaterliv i dukkehuset

Således er sammenfaldet og det faglige sigte stort mellem organisationen og den nye forening, der p.t. har 23 medlemmer.  

Og RDFC har da p.t. også til huse i Brodersens private hjem i Bredgade i Roskilde, hvor UNIMA's danske afdeling har adresse. Det lille blåmalede byhus er tillige hjemsted for Teatret i Det Blå Hus – et dukketeater, der har eksisteret i mere end 40 år og har spillet små forestillinger for både børn og voksne både – private som offentlige – og med Knud Brodersens fine træfigurer i hovedrollerne.

Omkring 300 af disse teaterdukker udgør i øvrigt en permanent udstilling i husets kælder – hvor der er gratis adgang efter nærmere aftale med dukkemageren.

Og her i februar 2016 åbnede Roskilde Dukke- og Figurteater Center så for alvorlig op for aktiviteterne ved at lancere en lille gæstespilsserie på fire forestillinger og indbyde til et kursus i improvisation med dukker og objekter i starten af maj.

Den første af de fire teaterforestillinger er allerede afviklet. Med økonomisk støtte fra Kultur og Idræt, Roskilde Kommune.

Ganske internationalt lagde man ud med det estiske First Hand Theatre og deres 'Rehepaps verden' – men det skal dog lige med, at Hans Hartvich-Madsen også har en finger med i spillet her, idet forestillingen er lavet af ham og hans estiske kone, Külli Palmsar.

Her i marts følger så 'Hønes første æg' (Faster Cool) og 'Prinsesse Leonora' (Bornholms Teater), inden 'Grev Gris' (Det Lille Turneteater) dukker op i slutningen af maj. (Se faktaboks).

Håber på større lokaler

Med gæsteforestillinger – og siden kurser – oveni de andre aktiviteter er det nok i overkanten af, hvad det lille private hjem kan rumme på sigt.

»RDFC var fra starten tænkt til et større sted i Roskilde, men i og med at UNIMA flyttede til Det Blå Hus (fra Scenekunstens Udviklingscenter, red.), fandt vi det formålstjenstligt at løbe den nye forening i gang her og vise flaget,« fortæller Hans Hartvich-Madsen og suppleres af Knud Brodersen:

»Forhåbningen var, at der med assistance fra kommunen kunne skabes et center for udvikling af dukke- og figurteatrets muligheder her i Roskilde. Kommunen er i princippet velvilligt indstillet, men det har – i hvert fald ikke endnu – manifesteret sig i tilbud om passende lokaler til formålet,« siger han og erkender, at Det Blå Hus er for lille, når det gælder en ordentlig spilleplads: 

»Rummet er ca. 6x6x4 meter, og der kan være ca. 50 børn eller 30-35 voksne tilskuere. Når vi spiller der selv, er scenografien bygget til stedet, men de fleste rejsende teatre vil ikke kunne være der, og det begrænser jo mulighederne for gæstespil. Den serie på fire forestillinger, vi har kommunal støtte til her i foråret, er et eksperiment for at sondere de praktiske muligheder og vurdere, om der er publikum til de valgte forestillinger.«  

Publikumsudfordringen

Og selvom den første forestilling, 'Rehepap', generelt blev vel modtaget, var publikumsinteressen en udfordring specielt omkring de planlagte skoleforestillinger, hvor man måtte af fem.

»Vores tilbud om, at institutioner kunne komme gratis ind, har kun ført til meget begrænset interesse fra skolerne. De har øjensynlig meget svært ved at udnytte sådanne 'skæve' tilbud – mens det går bedre med børnehaver,« lyder det fra Knud Brodersen.

Dermed oplever det nye spillested samme tendens som mange andre større og mindre stationære teatre for børn, nemlig en markant nedgang i besøgende fra institutionerne – som tydeligvis også mangler penge til den slags aktiviteter – men hvor det heldigvis for fx de københavnske scener til en vis grad opvejes af flere 'private' besøg af børnefamilier.

»Men vi evaluerer efter de fire første forestillinger, og vi håber da også, at det er muligt at få københavnerne til at kigge forbi Roskilde,« siger Hans Hartvich-Madsen, der har store forventninger til Roskilde Dukke- og Figurteater Center.

»Det skal helst være spillested, kursuscenter, foreningssæde og alt muligt andet, for trods min høje alder er ambitionerne som altid høje,« lyder det fra Madsen (f. 1945) i telefonen fra Tallinn i Estland, hvor han residerer, når han ikke lige er på farten til og i Danmark.

En tidsbegrænset invasion

Hvor han så i øvrigt har base i det lille blå hus i Roskilde hos den noget ældre Knud Brodersen, der indtil videre ser ganske afslappet på det voksende rykind af folk og forestillinger m.v.

»Det fungerer sådan set udmærket, men selvfølgelig er det en belastning, når ens private hus jævnligt bliver invaderet. Men det er rigeligt stort til undertegnede, og jeg er glad for, når der somme tider er liv i huset. Det kan naturligvis ikke blive ved, for jeg fylder 80 i april, så naturen sætter sine begrænsninger,« lyder det fra Knud Brodersen, der især bekymrer sig for og håber på en form for 'efterliv' for sin store samling af teaterdukker.

Roskilde Kommune HAR udtrykt interesse, men noget konkret er ikke aftalt. Og Knud Brodersen ser i øvrigt også gerne sine egne dukker samlet og udstillet sammen med andres tilsvarende figurarbejde, når den tid måtte komme.

Lige nu kan de 300 trædukker altså beskues i Det Blå Hus, hvor Roskilde Dukke- og Figurteater Center kæmper med om pladsen.

Faktaboks

- Roskilde Dukke- og Figurteater Center (RDFC) blev stiftet i februar 2015. Man holder til i Teatret i Det Blå Hus, Bredgade 9 i Roskilde. Alle interesserede kan blive medlemmer formedelst 100 kr. årligt. Se mere på www.rdfc.dk

- Det Blå Hus huser også UNIMA Danmark (UNion Internationale de la MArionnette) og en udstilling i kælderen med ca. 300 teaterdukker (gratis adgang efter aftale med Knud Brodersen, tlf. 46 35 32 94)

- Seneste aktivitet er en gæstespilsserie i regi af RDFC: 

* Faster Cool: Hønes førstes æg (6-7. marts - se anmeldelse)

* Bornholms Teater: Prinsesse Leonora (8-9. marts - se anmeldelse)

* Det Lille Turneteater: Grev Gris (25-26. maj - se anmeldelse)

Og forvirrer anmeldelsernes fakta lidt, er det fordi alle tre forestillinger også/tidligere har spillet i regi af andre teatre.

Billetpris: 50/100 kr. Se spilletider og billetbestilling på hjemmesiden: www.rdfc.dk

- En kommende aktivitet er et dukketeaterkursus:

Improvisation med dukker og objekter 7.-8. maj med Steen Haakon Hansen. Workshoppen vil være en introduktion til, hvordan man som figurspiller og animator kan anvende de basale teorier og teknikker, som skuespillere anvender, når de improviserer, i sit arbejde med dukker, figurer og objekter.
  Pris 500 kr., plads til max 12 personer. Mere information og tilmelding på www.rdfc.dk

Flere artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere