Af: Carsten Jensen

30. november 2016

Et hus med historier

Selvom Hans Nørregaard afhændede sit teater i 2008, er han fortsat særdeles aktiv som freelancer udi instruktion, manuskripter og interessante projekter: Det var således ham, der for nogle år siden opfandt 'bedstefarteatret'. Nu er han klar med et nyt projekt - et mobilt træhus, der skal fungere som historielaboratorium. Og være med til at markere hans 40 års jubilæum i dansk børneteater.

Da Hans Nørregaard i november 2006 røg ind i en stor og uventet hjerteoperation trods en tilværelse uden røg, rigelig motion og rimelig sund levevis, satte det naturligt gang i refleksioner over liv og fremtid efter knap 30 år i professionelt børneteater.

Det resulterede et par år senere i, at han stoppede som leder af sit eget turnerende Nørregaards Teater, der blev overtaget af en kunstnerisk ledelse på tre personer – og nu er lille storbyteater i Odense.

Men Hans Nørregaard (f.1948) stoppede nu så langt fra i dansk børneteater. Der har siden været bud efter ham fra mange teatre til instruktionsopgaver, forestillingsmanuskripter m.v. – og nok også en hel del flere, end han havde påregnet som teaterejer emeritus…

Bedstefar kommer!

Det skyldes så også, at han selv hele tiden kommer på nye ideer og projekter. Herunder det rullende bedstefarteater, der fra 2010 og et par år frem kørte rundt i det nu nedlagte Teater 83's store teaterbus med forskellige forestillinger.

Altid to med hver sin lille forestilling ud fra et samlet hold på en halv snes veteraner, der skulle opfylde projektets hovedkriterier: Man skulle enten være fyldt 60 år eller være bedstefar!

'Gråt er godt' var navnet og parolen for det turnerende bedstefarteater, der indledningsvist blev støttet af Scenekunstudvalget med 400.000 kr. og hvor arrangørerne i princippet selv kunne vælge, hvilket skuespillerpar man ville have tilkørt. Hvilket ind imellem skabte praktiske problemer, for et par af de gamle drenge – der var ingen bedstemødre tilknyttet – havde ikke kørekort til den 13 meter lange teaterbus, der i virkeligheden var en forvogn med en megastor trailer, som indehold scene og tilskuerpladser….

(Se artiklerne 'Bedstefar kommer!' og 'Sidste tur med teaterbussen')

'Nørregaards Hus'

Siden 2012 er det så blevet til en halv snes opgaver som instruktør og forfatter – og en enkelt tillige som spiller ('Historier' med Barkentins Teater, der kan ses som en opfølgning til 'Gråt er er godt'-konceptet), hvor arbejdsgiverne udover Barkentins Teater har været Team Teatret, Det Lille Verdens Teater, Miteater og Syddjurs Egnsteater. Samt (naturligvis) hans eget gamle Nørregaards Teater, der hele tiden kommer med nye opgaver.

Der venter også et par stykker til næste år, hvor Hans Nørregaard samtidig kan fejre sit 40-års jubilæum i dansk børneteater.

Og det gør han selvfølgelig også med et nyt projekt, 'Nørregaards Hus', som han har udviklet i samarbejde med scenograf Claus Helbo – og som han netop har fået at vide, at Nørregaards Teater vil tage under sine vinger og medvirke til at videreudvikle projektet. Hvilket udover det indlysende rent navne- og markedsføringsmæssigt også betyder, at Hans Nørregaard ikke skal søge om refusionsgodkendelse hos Refusionsudvalget, som han ikke er den store fan af…

Historielaboratorium

'Nørregaards Hus' er tænkt som et historielaboratorium:

»Ideen er opstået af en lyst til stadig at fortælle historier, men ikke turnere som vi er vant til,« fortæller Hans Nørregaard.

»Udefra ser man Huset, som forandres til et dukketeater og så kan der komme forskellige små korte historier ud til 30 publikummer. Inde i huset er så et slaraffenland af dukker og objekter, og jeg inviterer fire-fem publikummer ind ad gangen og så kan de kigge og spørge – og jeg vil fortælle,« siger han.

»Der er også et lille værksted derinde og hele min teaterhistorie.

Planen er, hvis nogen vil have mig på besøg, at jeg kommer minimum fire dage, stiller huset op første dag og spiller så et antal gange de næste dage. Så Huset står altså fast et sted i hele spilleperioden.«

Hus til 40 års-jubilæet

Hans Nørregaard fortæller, at han allerede er inviteret med 'Nørregaards Hus til den store dukketeaterfestival i Silkeborg, Festival of Wonder, i november 2017, ligesom han har søgt om støtte hos Odense Kommune, så Huset kan komme til HC Andersen Festivals i august 2017.

»Hvis den kommer med, så skal den spille på Nørregaards Teater, og Huset vil til den tid kunne spille fire historier ('Drengen der ville have alt', 'De to uhyrer', 'Dyrenes brevkasse' og 'Fyrtøjet' – de to første instrueret af Pia Kejlbo, som Nørregaard stiftede bekendtskab med på Bornholm og som i mange år har været dukkespiller på Marionetteatret, red.) – og dertil kommer alle de små, spontane historier, der opstår, når der er gæster i huset.«

Med samarbejdet med Nørregaards Teater er Hans Nørregaard så også sikret deltagelse på Aprilfestival 2017 i Sønderborg, der afvikles fra 23.-30. april.

»Herer det min plan at invitere alle dem, der har lyst til et lukket arrangement i løbet af ugen, hvor jeg vil spille nogle historier fra huset og så invitere på øl og 'åbent hus'…. Det vil så være markeringen af mine 40 år i branchen,« lyder det fra Hans Nørregaard.

En levende bog…

Han erkender, at han faktisk i kølvandet på hjerteoperation og refleksioner overvejede at indstille karrieren, men kombinationen af medicin og ikke mindst aldrig svigtende lyst til nye opgaver har aflyst de planer.

»Jegved godt, at jeg engang sagde at jeg ville stoppe, men det kan jeg slet ikke – og i det halve år Claus Helbo og jeg har bygget og arbejdet på Huset, har jeg fået så meget energi, at det nok aldrig stopper,« siger han.

»Og med Huset kan man næsten sige, at jeg nu har lavet en levende bog – modsat den erindringsbog, som jeg lavede i kølvandet på min operation for ti år siden….«

Den bog havde i øvrigt titlen: 'Nogle ting er altid de samme og nogle ting forandrer sig' – et citat fra Mike Kennedys manuskript til 'Gå på line', en samproduktion mellem Randers Egnsteater og Nørregaards Teater, som Hans Nørregaard medvirkede i som skuespiller.

Med Nørregaard må man så sige, at han nok har forandret sig, men stadig laver børneteater…

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere