Af: Carsten Jensen

24. marts 2016

Et gedigent overblik

Så er Den Røde Brochure klar med repertoiret for sæson 2016-17. Det store katalog indeholder over 360 forestillinger fra 133 teatre samt diverse informationer om turneforestillingernes afvikling, store festivaler, KulturCrew m.v., - og findes både som papirudgave, bladremodul på nettet og i en ny og brugervenlig online-søgeversion

Det har gennem de senere år vekslet lidt mellem, om ‘Teater for børn og unge’ eller ‘Den Røde Brochure’ har fået den bedste placering eller de største typer på forsiden, men sikkert er det, at der er tale om det store repertoirekatalog, som oplister stort set alle de muligheder, der er for at se og købe professionel scenekunst for børn og unge i den kommende sæson 2016-17.

Trods 133 teatre og over 360 forskellige forestillinger er det alligevel sådan, at ikke alle børneteaterproducenter er med. Nogle små teatre har ligesom de store institutionsteatre med deres familieforestillinger fravalgt muligheden for at indgå i den ellers så imponerende samlede dokumentation af udbuddet af forestillinger for børn og unge og familier.

Den Røde Brochure sendes ud til abonnenter i løbet af uge 13 og kan erhverves via henvendelse til udgiveren Teatercentrum (se faktaboks).

Kun refusionsberettigede forestillinger

Papirudgaven er på knap 300 sider og består udover teatrenes egne beskrivelser af deres forestillinger og de praktiske, tekniske og økonomiske krav m.v. også af en snes brugervenlige indeks-sider, hvor alle teatre og forestillinger er oplistet henholdsvis alfabetisk og i fire aldersgrupper (de allermindste, de små, de lidt større og de største).

Dertil kommer informationer om køb og afvikling af forestillinger, nyttige data på teatre, organisationer, festivaler m.v.

Alle præsenterede forestillinger er refusionsberettigede – hvilket også er kravet for deltagelse i de årlige Aprilfestivaler og for den sags skyld anmeldelse her på portalen.

Den Røde Brochure findes også i en ny og forbedret netudgave, og selvom der i disse så digitale tider snakkes om fornuften i at beholde papirudgaven, når online-versionen i sin nye udgave fungerer så glimrende og har de opdaterings- og rettemuligheder, som det fysiske katalog ikke mestrer, så viser små og større undersøgelser og direkte udsagn fra brugerne (formidlere, teatre, organisationer), at de indtil videre grumme nødigt vil undvære muligheden for at kunne bladre sig til oversigt og indsigt i papirudgaven.

Mange er anmeldt, flere følger…

Har man behov for faglig brugerorientering, der rækker udover teatrenes egne (salgs)tekster, er det muligt at finde anmeldelser her på portalen af de fleste af katalogets forestillinger, takket være teateravisen.dk’s flittige anmelderkorps og den kendsgerning, at ikke mindst de mange turnerende børneteatre har deres forestillinger på repertoiret i flere sæsoner.

Mange af de helt nye forestillinger, der også er at finde i sæsonbrochuren for 2016-17, forventes følgelig også at blive anmeldt her på portalen – så vidt ressourcer og muligheder strækker.

De senere år har teateravisen.dk anmeldt omkring 120-130 forestillinger hvert år, og det betyder faktisk, at næsten alle nye produktioner via disse anmeldelser kan få en faglig kritik i løbet af en-to sæsoner.

Men Den Røde Brochure har skam også gode, faste pensionærer – bl.a. holder Comedievognen stædigt fast i succeser som de årtier gamle produktioner ‘Mis med de blå øjne’ og ‘Alfons Åberg’; Riddersalen reklamerer trofast med sin over 20 år gamle juleforestilling, ‘De Underjordiske’ – og DRT holder sin pølsevognsgyser ‘To med det hele’ kørende på 18-19 år. I mellemtiden har der været udskiftninger af både hund og medspillere…

Men også en hel del andre teatre har et digert bagkatalog med gode, gamle forestillinger, som formidlerne fortsat efterspørger. Og ganske som med fjernsynets mest populære julekalendere, kommer der jo hele tiden nye generationer af potentielle tilskuere til.

Priser nu og dengang… 

Selvom Den Røde Brochure i mange år har holdt på både forsidefarven og det høje antal teatre og produktioner, er priserne på ovennævnte og andre ældre forestillinger naturligvis steget i årenes løb.

Et hurtigt dyk i kataloget fremviste følgende yderpunkter (med forbehold for overseelser): Den billigste forestillinger synes at være fra Teatret KrisKat, der udbyder småbørnsforestillingen ‘Jeg skal nok finde den’ til 3.360 kr. og for 60 tilskuere.

Den dyreste synes at være Freestyle Phanatix, som udbyder deres breakdance-performance ‘E-Boy’ for 36.500 kr. – men så er der også plads til 600 tilskuere.

Og dermed kan det sagtens være, at der er dyrere forestillinger i kataloget, hvis man kigger på pris og antal tilskuere…

Under alle omstændigheder er det på et noget andet niveau end priserne i det første egentlige katalog fra 1971-72 – der stadig var blåt – men hvor Comedievognen falbød forestillingen ‘Tissemyren Fnys’ for de 3-9-årige for 375 kroner + moms, mens en evt. anden og tredje forestilling samme dag kunne fås til rabatprisen 275 kroner + moms!

Til gengæld har alle forestillinger hos Marionetteatret i Kongens Have stadig samme rimelige pris: Der er nemlig gratis adgang til sæsonens to forestillinger, der spilles fra juni til udgangen af august.

Ganske som billetterne er gratis på festivaler som Aprilfestival og Horsens Teaterfestival.

Seneste artikler

Seneste artikler

Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere