Af: Randi K. Pedersen

24. november 2020

En kakofoni af vellyd og fællesskab

Der er overskud hele vejen rundt i billederne af Danmark, hvor musik og tale bliver et nyt fælles sprog – en ny slags musikdramatik for børn på et meget højt niveau.

Hvordan kommunikerer man med hinanden, når man ikke taler samme sprog, men tre forskellige? Når Frk. Klassisk i lang grøn velourkjole spiller klaver og elsker klassisk musik og naturen. Mens Hr. Jazz med saxofon , cowboybukser og hvide sneakers elsker storbyen og dens jazzmusik? Og hvad gør man, når danske ord trænger sig på og vil være med? Man prøver. Først lidt forsigtigt og hver for sig, men efterhånden i en kakofoni af musikalsk vellyd, humor og fællesskab.        

For en ting er at få en indlysende god og sympatisk idé. Noget andet er at kunne omsætte et ambitiøst koncept til underholdende og tankevækkende musikteater for børn. Begge dele lykkes i ’Danmarks Billeder’, der i et originalt og overbevisende samspil mellem musikalske genrer og skuespil tager publikum med på en strejftur i Danmark. 

Den lægger ud i Skagen, hvor Danmark ender  – eller måske begynder. Der, hvor det voldsomme Vesterhav møder det roligere Kattegat og sød musik opstår mellem klaver og saxofon…

Derfra går turen ind i skoven, hvor det myldrer med skovduer, ræve og dådyr i selskab med Frk. Klassisk og Hr. Jazz, der lukker op for poesien med saxofonens herlige udgave af ’I skovens dybe stille ro’. 

Så stiger musikken pludselig i tempo og rammer byens puls, og mens solen stiger, vågner storbyen med sine lyde og sin larm leveret af barytonsax og klaverets dybe toner. Det hektiske liv er hårdt for mennesket, der halser komisk af sted, men når ind om kirkegårdens vemodige fred før turens endestation, Carstensen Tivoli.

Musikkens tredje stemme

Med en spinkel guldtråd på sort baggrund tegnes fortællingen undervejs op med blandt andet Københavns skyline som en smuk og let forståelig illustration, der er med til at visualisere teksten uden at trænge sig på. Tivoli byder sig til med sin evigt fortryllende have, hvor Pantomimeteatret trodser nutidens mere brutale, men nødvendige forlystelser. 

Haven er også stedet, hvor vi fra Pariserhjulets gondoler ser hele det mangfoldige Danmark fra Skagen til Lolland i fugleperspektiv og erkender, at vi er et lille land i en stor verden fuld af forskellige sprog.   

’Danmarks Billeder’ bliver præsenteret som en koncertfortælling. Det er det også, men det er mere end en det. Med pianisten Maria Teresa Assing og Thomas Hass på saxofon er der musikalsk idérigdom og overskud hele vejen rundt. 

Det gælder også skuespilleren Britta Thøgersen Toft. Som forestillingens fortæller får hun det talte ord, beskrivende lyde og et skønt rap-nummer til at glide ubesværet ind og ud af musikken som en tredje stemme og med masser af medfortællende krop. 

Til sammen lader de publikum opleve, at det sagtens lader sig gøre at tale sammen, selv om udgangspunktet er vidt forskellige sprog. Men også, at der i forsøget  på at forstå hinanden opstår et nyt fælles sprog, der er fuldt af liv og varme. Levende musik i alle former, farver og genrer – også den klassiske og jazzen – er stadig en del af dansk børne- og ungdomsteater og for børnenes skyld – heldigvis for det.

I ’Danmarks Billeder’ går man hele vejen og skaber en ny slags musikdramatik på et højt niveau, som børn ikke kan opleve andre steder.   

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et sympatisk projekt
Hils Din Mor & Folketeatret:
'Spejlvendt'
Ungdomsforestillingen ’Spejlvendt’ af Hils Din Mor og Folketeatret fortæller historien om Alex, der ikke kan finde sig selv i sit eget spejlbillede.
En forvandlingshistorie
Teaterhuset Filuren:
'På den anden side af døren'
Der er gode kvaliteter i ’På den anden side af døren’, men mange hurtige rolleskift og overdreven brug af slang og woke-ingredienser spærrer for oplevelsen.
Vilde færdigheder
Meridiano Teatret:
'Buster og mig'
En lille historie om en far, en søn og en hund fortalt med storslået klovnekunst.
‘Sabotage’ rusker op i vores indre sabotør
Sjællands Teater Fair Play:
'Sabotage'
Imponerende gennemført manuskript og iscenesættelse i Sjællands Teater Fair Plays ’Sabotage’ om at overdøve sin indre kritiker.
Seje spirer
Faster Cool:
'Spiren'
En storbyhistorie om to piger og grønne vækster strutter af livsmod.
Sansebombardementet i Tamoaskoven
Teater Vestvolden & Ishøj Teater:
'Nomerne - Skovens hjerte'
Med imponerende kunstnerisk sikkerhed har Teater Vestvolden og Ishøj Teater i fællesskab omplantet Jan Kjærs fascinerende Nomer-univers til scenen. ’Nomerne – Skovens hjerte’ giver børn og voksne et vildt og intenst eventyr blandt modige nomer, farlige skovpirater og stokdøve skovånder.
Et sympatisk projekt
Hils Din Mor & Folketeatret:
'Spejlvendt'
Ungdomsforestillingen ’Spejlvendt’ af Hils Din Mor og Folketeatret fortæller historien om Alex, der ikke kan finde sig selv i sit eget spejlbillede.
En forvandlingshistorie
Teaterhuset Filuren:
'På den anden side af døren'
Der er gode kvaliteter i ’På den anden side af døren’, men mange hurtige rolleskift og overdreven brug af slang og woke-ingredienser spærrer for oplevelsen.
Vilde færdigheder
Meridiano Teatret:
'Buster og mig'
En lille historie om en far, en søn og en hund fortalt med storslået klovnekunst.
‘Sabotage’ rusker op i vores indre sabotør
Sjællands Teater Fair Play:
'Sabotage'
Imponerende gennemført manuskript og iscenesættelse i Sjællands Teater Fair Plays ’Sabotage’ om at overdøve sin indre kritiker.
Seje spirer
Faster Cool:
'Spiren'
En storbyhistorie om to piger og grønne vækster strutter af livsmod.
Sansebombardementet i Tamoaskoven
Teater Vestvolden & Ishøj Teater:
'Nomerne - Skovens hjerte'
Med imponerende kunstnerisk sikkerhed har Teater Vestvolden og Ishøj Teater i fællesskab omplantet Jan Kjærs fascinerende Nomer-univers til scenen. ’Nomerne – Skovens hjerte’ giver børn og voksne et vildt og intenst eventyr blandt modige nomer, farlige skovpirater og stokdøve skovånder.