Af: Randi K. Pedersen

24. november 2020

En kakofoni af vellyd og fællesskab

Der er overskud hele vejen rundt i billederne af Danmark, hvor musik og tale bliver et nyt fælles sprog – en ny slags musikdramatik for børn på et meget højt niveau.

Hvordan kommunikerer man med hinanden, når man ikke taler samme sprog, men tre forskellige? Når Frk. Klassisk i lang grøn velourkjole spiller klaver og elsker klassisk musik og naturen. Mens Hr. Jazz med saxofon , cowboybukser og hvide sneakers elsker storbyen og dens jazzmusik? Og hvad gør man, når danske ord trænger sig på og vil være med? Man prøver. Først lidt forsigtigt og hver for sig, men efterhånden i en kakofoni af musikalsk vellyd, humor og fællesskab.        

For en ting er at få en indlysende god og sympatisk idé. Noget andet er at kunne omsætte et ambitiøst koncept til underholdende og tankevækkende musikteater for børn. Begge dele lykkes i ’Danmarks Billeder’, der i et originalt og overbevisende samspil mellem musikalske genrer og skuespil tager publikum med på en strejftur i Danmark. 

Den lægger ud i Skagen, hvor Danmark ender  – eller måske begynder. Der, hvor det voldsomme Vesterhav møder det roligere Kattegat og sød musik opstår mellem klaver og saxofon…

Derfra går turen ind i skoven, hvor det myldrer med skovduer, ræve og dådyr i selskab med Frk. Klassisk og Hr. Jazz, der lukker op for poesien med saxofonens herlige udgave af ’I skovens dybe stille ro’. 

Så stiger musikken pludselig i tempo og rammer byens puls, og mens solen stiger, vågner storbyen med sine lyde og sin larm leveret af barytonsax og klaverets dybe toner. Det hektiske liv er hårdt for mennesket, der halser komisk af sted, men når ind om kirkegårdens vemodige fred før turens endestation, Carstensen Tivoli.

Musikkens tredje stemme

Med en spinkel guldtråd på sort baggrund tegnes fortællingen undervejs op med blandt andet Københavns skyline som en smuk og let forståelig illustration, der er med til at visualisere teksten uden at trænge sig på. Tivoli byder sig til med sin evigt fortryllende have, hvor Pantomimeteatret trodser nutidens mere brutale, men nødvendige forlystelser. 

Haven er også stedet, hvor vi fra Pariserhjulets gondoler ser hele det mangfoldige Danmark fra Skagen til Lolland i fugleperspektiv og erkender, at vi er et lille land i en stor verden fuld af forskellige sprog.   

’Danmarks Billeder’ bliver præsenteret som en koncertfortælling. Det er det også, men det er mere end en det. Med pianisten Maria Teresa Assing og Thomas Hass på saxofon er der musikalsk idérigdom og overskud hele vejen rundt. 

Det gælder også skuespilleren Britta Thøgersen Toft. Som forestillingens fortæller får hun det talte ord, beskrivende lyde og et skønt rap-nummer til at glide ubesværet ind og ud af musikken som en tredje stemme og med masser af medfortællende krop. 

Til sammen lader de publikum opleve, at det sagtens lader sig gøre at tale sammen, selv om udgangspunktet er vidt forskellige sprog. Men også, at der i forsøget  på at forstå hinanden opstår et nyt fælles sprog, der er fuldt af liv og varme. Levende musik i alle former, farver og genrer – også den klassiske og jazzen – er stadig en del af dansk børne- og ungdomsteater og for børnenes skyld – heldigvis for det.

I ’Danmarks Billeder’ går man hele vejen og skaber en ny slags musikdramatik på et højt niveau, som børn ikke kan opleve andre steder.   

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.