Af: Randi K. Pedersen

24. november 2020

En kakofoni af vellyd og fællesskab

Der er overskud hele vejen rundt i billederne af Danmark, hvor musik og tale bliver et nyt fælles sprog – en ny slags musikdramatik for børn på et meget højt niveau.

Hvordan kommunikerer man med hinanden, når man ikke taler samme sprog, men tre forskellige? Når Frk. Klassisk i lang grøn velourkjole spiller klaver og elsker klassisk musik og naturen. Mens Hr. Jazz med saxofon , cowboybukser og hvide sneakers elsker storbyen og dens jazzmusik? Og hvad gør man, når danske ord trænger sig på og vil være med? Man prøver. Først lidt forsigtigt og hver for sig, men efterhånden i en kakofoni af musikalsk vellyd, humor og fællesskab.        

For en ting er at få en indlysende god og sympatisk idé. Noget andet er at kunne omsætte et ambitiøst koncept til underholdende og tankevækkende musikteater for børn. Begge dele lykkes i ’Danmarks Billeder’, der i et originalt og overbevisende samspil mellem musikalske genrer og skuespil tager publikum med på en strejftur i Danmark. 

Den lægger ud i Skagen, hvor Danmark ender  – eller måske begynder. Der, hvor det voldsomme Vesterhav møder det roligere Kattegat og sød musik opstår mellem klaver og saxofon…

Derfra går turen ind i skoven, hvor det myldrer med skovduer, ræve og dådyr i selskab med Frk. Klassisk og Hr. Jazz, der lukker op for poesien med saxofonens herlige udgave af ’I skovens dybe stille ro’. 

Så stiger musikken pludselig i tempo og rammer byens puls, og mens solen stiger, vågner storbyen med sine lyde og sin larm leveret af barytonsax og klaverets dybe toner. Det hektiske liv er hårdt for mennesket, der halser komisk af sted, men når ind om kirkegårdens vemodige fred før turens endestation, Carstensen Tivoli.

Musikkens tredje stemme

Med en spinkel guldtråd på sort baggrund tegnes fortællingen undervejs op med blandt andet Københavns skyline som en smuk og let forståelig illustration, der er med til at visualisere teksten uden at trænge sig på. Tivoli byder sig til med sin evigt fortryllende have, hvor Pantomimeteatret trodser nutidens mere brutale, men nødvendige forlystelser. 

Haven er også stedet, hvor vi fra Pariserhjulets gondoler ser hele det mangfoldige Danmark fra Skagen til Lolland i fugleperspektiv og erkender, at vi er et lille land i en stor verden fuld af forskellige sprog.   

’Danmarks Billeder’ bliver præsenteret som en koncertfortælling. Det er det også, men det er mere end en det. Med pianisten Maria Teresa Assing og Thomas Hass på saxofon er der musikalsk idérigdom og overskud hele vejen rundt. 

Det gælder også skuespilleren Britta Thøgersen Toft. Som forestillingens fortæller får hun det talte ord, beskrivende lyde og et skønt rap-nummer til at glide ubesværet ind og ud af musikken som en tredje stemme og med masser af medfortællende krop. 

Til sammen lader de publikum opleve, at det sagtens lader sig gøre at tale sammen, selv om udgangspunktet er vidt forskellige sprog. Men også, at der i forsøget  på at forstå hinanden opstår et nyt fælles sprog, der er fuldt af liv og varme. Levende musik i alle former, farver og genrer – også den klassiske og jazzen – er stadig en del af dansk børne- og ungdomsteater og for børnenes skyld – heldigvis for det.

I ’Danmarks Billeder’ går man hele vejen og skaber en ny slags musikdramatik på et højt niveau, som børn ikke kan opleve andre steder.   

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel
Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.
Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel
Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.