Af: Carsten Jensen

4. januar 2010

Efter knaldene…

Nytåret er knaldet af og sidste halvdel af teatersæsonen 2009-10 er i gang. Forude venter bl.a. den store festival, teaterlovssnak - og beherskede forhåbninger om bedre tider for børneteatret.

Mens medierne har haft gevaldigt travlt med at rekapitulere 00-årtiet og nu er i gang med at profetere det kommende år, har børneteateravisen.dk stille og roligt ligget på den lade side i juledagene og nytåret, der jo ikke lige er højsæson for dansk børneteater.

Men nu er der så taget hul på anden halvdel af sæson 2009-10, hvor flere store begivenheder og udfordringer venter.

Det største samlende arrangement for dansk børneteater er Festival 2010 i april i Esbjerg, hvor danske børneteatre atter vil valfarte for at vise kunst og søge at sikre sig et godt udgangspunkt for det kommende salg af turneteater.
Pr. 4. januar er der således tilmeldt 111 teatre med 177 forskellige forestillinger, hvilket atter betyder en logistisk megaopgave i det vestjyske.

Sandsynligvis lander tallet dog på lidt færre. Pga. aflysninger og fordi enkelte af de tilmeldte teatre som ustøttede og nye først skal en tur forbi Refusionsudvalget for at opnå refusionsgodkendelse. Det gælder for ti af de 111 tilmeldte og er forudsætningen for såvel deltagelse i festivalen som optagelse i Den Røde Brochure. Produktionen af sidstnævnte sæsonkatalog for 2010-11 er i øvrigt også i fuld gang, så det kan ligge klar til udsendelse forud for festivalen i Esbjerg.

Det nuværende Refusionsudvalg – der tiltrådte sidste sommer – skal i øvrigt i aktion for anden gang i slutningen af januar, hvor der er showcases i såvel Jylland som København (Horsens og Ballerup) – og hvor 19 forestillinger er linet op.

Svingende salg

Børneteaterområdet føler sig generelt trængt i disse år, hvor hverken offentlig støtte (man efterlyser fortsat en opskrivning af Scenekunstudvalgets midler til børneteater) eller det generelle salg har det alt for godt.

Mens de stationære børneteatre så nogenlunde klarer sig – selvom publikumssammensætningen i disse år flytter sig markant fra institutioner til privatpersoner – oplever mange af de turnerende teatre en katastrofal nedgang i solgte forestillinger. Med markante undtagelser som fx. Møllen, Nørregaards Teater, Teater Hund og Batida m.fl., der allerede kan meldt næsten eller helt udsolgt på deres turneer i det kommende år.

Men efterveerne af kommunalreformen betyder fortsat, at der er færre formidlere og tilsyneladende færre midler til indkøb af børneteater i landet som helhed, og det er sammen med de begrænsede offentlige støttemidler, rumlerierne omkring egnsteatrene og refusionsprocenten m.v. med til at gøre tilværelsen sur for mange børneteatre.

Synlighedsfaktoren

Om anbefalingerne fra teaterudvalget med Lars Seeberg som formand – der forventes skriftlige beviser på udvalgets arbejde i løbet af februar – kan ændre noget for dansk børneteater, er tvivlsomt. Der vil givet være gode ideer og også visioner, og de plejer at blive modtaget med ministeriel tak – men er der tale om markante ændringer og især om forslag om mange flere ressourcer til teaterområdet, bliver det som regel ved takken…

Men børneteatrene kæmper også fortsat med den manglende opmærksomhed i medierne, der står i skærende modsætning til det internationale omdømme for området.

Igen handler det om synlighed, synlighed og synlighed:

Teatertruppen Batida har i den anledning gjort det til en biennal begivenhed at lave en festival med egne forestillinger i håb om at råbe bl.a. lokalpolitikerne op og få status som lille storbyteater. Teater fra Månen hedder arrangementet, selvom det foregår i København NV i deres eget lille teaterhus.

De store planer om et stort (nationalt) børneteaterhus, som Corona La Balance satte i værk, lader fortsat vente på, men det nu forhenværende statsensemble for børneteater bebuder nyt i slutningen af januar, hvor teatret forsøger sig med et nyt navn – i anledning af udflytningen til Amager som lille storbyteater.

Dette lille ’erhvervseventyr’ forventes i øvrigt markeret med et tre dages fortællemaraton med alle H.C. Andersens 157 eventyr.

Og Asterions Hus fortsætter ligeledes med allehånde arrangementer på sit domæne det yderste af Nordamager og har sågar anskaffet egen bus til at køre folk til og fra…

De små glæder

Og der er da også andre gode ting at berette fra børneteaterområdet og omegn.

Forsøgsstationen, der åbnede omkring 1. november, er i fuld vigør med workshops, træning og almindelig mødeaktivitet og arbejder ihærdigt med at leve op til sine målsætninger om at være et inspirerende værksted for forskning, udvikling og træning for professionel scenekunst.

I Roskilde kan Åben Dans 19. januar åbne Scenen i Laboratoriet, der skal være Roskildes nye dansescene, hvor ikke mindst børneteater skal have en central position.

I Aalborg forventes fusionen Nordkraft mellem Jako-Bole Teatret og Jomfru Ane at være operationel fra 1. juli og give teaterlivet – ikke mindst for de små – et løft.

Og for nylig kom der tal fra Danmarks Statistik fra sæson 2008-09, der viser, at tilskuertallet til børneteatre er steget fra godt 400.000 til næsten 430.000. Og heri er som vanlig kun medregnet tal fra de børneteatre, der modtager statsstøtte under den ene eller anden form, således at det reelle tal er langt større.

Så der er stadig noget at glæde sig over, mens børneteatrene gør sig klar til sidste halvdel af sæson 2009-10. Og børneteateravisen.dk følger med på sidelinjen…

Seneste artikler

Seneste artikler

Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere