Af: Søren Kristoffer Kløft

16. september 2008

En velsmurt og rullende festival

I dagene 28. august til 10. september kørte den tredje udgave af CARAVANEN velsmurt gennem Vestsjælland, Randers og Viborg. Der var 8000 gratis billetter til uddeling, og publikum strømmede til. CARAVANEN kom således godt i mål, og arrangørerne håber at kunne sætte hjul under endnu en rullede festival i 2010. Men CARAVANEN’s overlevelse er tvivlsom, idet kulturpolitiske tordenskyer trækker sammen over egnsteatrene, som spiller en central rolle i afviklingen af festivalen.

CARAVANEN er den største fast tilbagevendende internationale festival for professionelt teater for børn og unge i Danmark. Årets festival adskilte sig fra de tidligere udgaver af festivalen (i hhv. 2003 og 2005) på ét afgørende punkt: Alle billetter til de mange teateroplevelser var gratis.

”Helt konkret var det en pose penge indeholdende 400.000 kr. fra Bikubenfonden, der gjorde det muligt for os at forære billetterne væk”, fortæller festivalleder Michael Ramløse fra Teatret Fair Play og fortsætter: ”Vi var glade, fordi vi således slap for besværet med at sælge billetter, men også lidt nervøse i starten, eftersom vi frygtede, at folk måske ikke ville tillægge hverken billetterne eller forestillingerne den værdi, de jo alt andet lige har – for der

Masser af publikum

Arrangørernes nervøsitet på billetfronten skulle dog vise sig at være helt ubegrundet. Allerede før tæppet gik op til den første forestilling, var næsten 90 pct. af gratis-billetterne blevet udleveret, og selvom solskinsvejr i nogle tilfælde var en sej konkurrent til festivalens oplevelser i mørket, dukkede størstedelen af de personer, der havde sikret sig billetter, op til forestillingerne.

CARAVANEN ’08 præsenterede internationale gæstespil fra Canada, Libanon, Kenya, England, Tyskland og Sverige. Hertil kom en række håndplukkede danske kvalitetsforestillinger. I alt kunne publikum opleve 16 forskellige forestillinger på den rullende festival. CARAVANEN ’08 var udover Bikubenfonden støttet af Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Region Sjælland, Kulturministeriet, Randers Eventsekretariat og Randers Egnsteater. Desuden modtog CARAVANEN ’08 et særligt tilskud fra Kunstrådets Scenekunstudvalg i forbindelse med det libanesiske teaters besøg i Danmark.

Trængte egnsteatre bag CARAVANEN ’08

Bag CARAVANEN ’08 stod bl.a. Odsherred Teater, Holbæk Teater, Teatret Fair Play (også i Holbæk), Randers EgnsTeater og Teatret Carte Blanche, der er egnsteater i Viborg. CARAVANEN ’08 var frugten af et tæt samarbejde mellem disse teatre, som alle er meget afhængige af statslige egnsteatermidler.

Egnsteatrene spiller en vigtig rolle i de enkelte kommuners teater- og kulturliv, og de mange aktiviteter, som er en del CARAVANEN ’08, illustrerer dette fint. Således leverede festivalen ikke bare kvalitetsteater fra både ind- og udland til lokalsamfundet. Festivalen arrangerede også symposier, hvor der diskuteredes scenekunst, og afholdt teaterworkshops for både amatører og professionelle teaterfolk.

Men egnsteatrene er nu trængte pga. af reduktionen i den statslige refusionsprocent fra 50 til 38, hvilket i 2009 kan få negative økonomiske konsekvenser for teatrene og måske på sigt tvinge dem til at skære ned på deres aktiviteter. Det kan ikke udelukkes, at nogle teatre helt må lukke som konsekvens af denne politik.

I en pressemeddelelse fra CARAVANEN 4. september gav borgmester i Odsherred Kommune Finn Madsen (S) udtryk for, at han er stolt over, at hans kommune huser et egnsteater, og han tilføjede: ”Egnsteatret er en vigtig kulturinstitution i vores lokalområde, og det er da klart, at vi ville blive kede af det, hvis den statslige kulturpolitik går ud på at forringe og besværliggøre teatrets arbejde fremover”.

Den nytiltrådte kulturminister Carina Christensen (K) kan nok ikke ændre meget på denne situation lige med det første, men det danske børneteatermiljø og egnsteatrene har da lov at håbe på, at der blæser mildere kulturpolitiske vinde fra Christiansborg i det nye år.

Søren Kløft var pressekontakt og informationsmedarbejder på Caravanen ’08

Seneste artikler

Seneste artikler

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere