Af: Søren Kristoffer Kløft

16. september 2008

En velsmurt og rullende festival

I dagene 28. august til 10. september kørte den tredje udgave af CARAVANEN velsmurt gennem Vestsjælland, Randers og Viborg. Der var 8000 gratis billetter til uddeling, og publikum strømmede til. CARAVANEN kom således godt i mål, og arrangørerne håber at kunne sætte hjul under endnu en rullede festival i 2010. Men CARAVANEN’s overlevelse er tvivlsom, idet kulturpolitiske tordenskyer trækker sammen over egnsteatrene, som spiller en central rolle i afviklingen af festivalen.

CARAVANEN er den største fast tilbagevendende internationale festival for professionelt teater for børn og unge i Danmark. Årets festival adskilte sig fra de tidligere udgaver af festivalen (i hhv. 2003 og 2005) på ét afgørende punkt: Alle billetter til de mange teateroplevelser var gratis.

”Helt konkret var det en pose penge indeholdende 400.000 kr. fra Bikubenfonden, der gjorde det muligt for os at forære billetterne væk”, fortæller festivalleder Michael Ramløse fra Teatret Fair Play og fortsætter: ”Vi var glade, fordi vi således slap for besværet med at sælge billetter, men også lidt nervøse i starten, eftersom vi frygtede, at folk måske ikke ville tillægge hverken billetterne eller forestillingerne den værdi, de jo alt andet lige har – for der

Masser af publikum

Arrangørernes nervøsitet på billetfronten skulle dog vise sig at være helt ubegrundet. Allerede før tæppet gik op til den første forestilling, var næsten 90 pct. af gratis-billetterne blevet udleveret, og selvom solskinsvejr i nogle tilfælde var en sej konkurrent til festivalens oplevelser i mørket, dukkede størstedelen af de personer, der havde sikret sig billetter, op til forestillingerne.

CARAVANEN ’08 præsenterede internationale gæstespil fra Canada, Libanon, Kenya, England, Tyskland og Sverige. Hertil kom en række håndplukkede danske kvalitetsforestillinger. I alt kunne publikum opleve 16 forskellige forestillinger på den rullende festival. CARAVANEN ’08 var udover Bikubenfonden støttet af Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Region Sjælland, Kulturministeriet, Randers Eventsekretariat og Randers Egnsteater. Desuden modtog CARAVANEN ’08 et særligt tilskud fra Kunstrådets Scenekunstudvalg i forbindelse med det libanesiske teaters besøg i Danmark.

Trængte egnsteatre bag CARAVANEN ’08

Bag CARAVANEN ’08 stod bl.a. Odsherred Teater, Holbæk Teater, Teatret Fair Play (også i Holbæk), Randers EgnsTeater og Teatret Carte Blanche, der er egnsteater i Viborg. CARAVANEN ’08 var frugten af et tæt samarbejde mellem disse teatre, som alle er meget afhængige af statslige egnsteatermidler.

Egnsteatrene spiller en vigtig rolle i de enkelte kommuners teater- og kulturliv, og de mange aktiviteter, som er en del CARAVANEN ’08, illustrerer dette fint. Således leverede festivalen ikke bare kvalitetsteater fra både ind- og udland til lokalsamfundet. Festivalen arrangerede også symposier, hvor der diskuteredes scenekunst, og afholdt teaterworkshops for både amatører og professionelle teaterfolk.

Men egnsteatrene er nu trængte pga. af reduktionen i den statslige refusionsprocent fra 50 til 38, hvilket i 2009 kan få negative økonomiske konsekvenser for teatrene og måske på sigt tvinge dem til at skære ned på deres aktiviteter. Det kan ikke udelukkes, at nogle teatre helt må lukke som konsekvens af denne politik.

I en pressemeddelelse fra CARAVANEN 4. september gav borgmester i Odsherred Kommune Finn Madsen (S) udtryk for, at han er stolt over, at hans kommune huser et egnsteater, og han tilføjede: ”Egnsteatret er en vigtig kulturinstitution i vores lokalområde, og det er da klart, at vi ville blive kede af det, hvis den statslige kulturpolitik går ud på at forringe og besværliggøre teatrets arbejde fremover”.

Den nytiltrådte kulturminister Carina Christensen (K) kan nok ikke ændre meget på denne situation lige med det første, men det danske børneteatermiljø og egnsteatrene har da lov at håbe på, at der blæser mildere kulturpolitiske vinde fra Christiansborg i det nye år.

Søren Kløft var pressekontakt og informationsmedarbejder på Caravanen ’08

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere