Af: Carsten Jensen

22. september 2008

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteater-projekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.

Ifølge Københavns små storbyteatre mangler de mindst 55 mio. kr. for at nå op på det økonomiske fundament, som de havde for ti år siden. Manglende bevågenhed i Kulturministeriet, nedskæringer og inflation m.v. har gjort et stort indhug i muligheden for økonomisk forsvarlig teatervirksomhed på de små scener.

Derfor er begejstringen måske også til at overse hos de samme 11 storbyteatre over det overraskende budgetforlig mellem Socialdemokraterne og den borgerlige blok i hovedstaden. Der var 12 mio. kr. i spil til mere teater under budgetforhandlingerne – men nu må man nøjes med 5,6 mio. kr. Hvis alle 12 mio.kr. var kommet i hus, havde det sandsynligvis også betydet flere nye teatre i ordningen. Nu er de forskellige teatre formentlig allerede begyndt at komme med ‘gode ideer’ til midlernes anvendelse over for politikerne, idet det nu er op til kultur- og fritidsudvalget med borgmester Pia Allerslev (V) i spidsen at få

afklaret, om pengene skal tilføres de teatre, der allerede er i ordningen – eller bruges på nye teatre.

Ifølge borgmesterens pressechef, Erik Bjørn Møller, er det umuligt at sige, om det bliver det ene eller det andet.. Han regner dog med, at punktet kommer på udvalgets dagsorden snarest.

Det statslige tilskud til hovedstadens små storbyteatre udgør for perioden 2009-12 uændret 16,5 mio. kr. – og det betød tidligere på året, at de 11 teatre blot fik forlænget deres kontrakter med en ubetydelig opskrivning, der ikke kan dække prisstigninger m.v. I de nye kontrakter er også indskrevet et kommunalt forbehold for, at der kan ske ændringer over perioden. Det handler om usikkerheden om de fremtidige statslige tilskud som følge af rammestyring, evt. ny teaterlov osv.

Men eksempelvis kan Teatret Zeppelin opgøre den økonomiske fremtid til, at man i slutningen af den nye kontraktperiode vil modtage et årligt beløb, der er ca. 600.000 kr. mindre end tilskuddet i 1996…

I kølvandet på Ungdomshuset

Mere fornøjelige toner lyder der omkring Uppercut Danseteaters storstilede projekt, ‘DANS I NORDVEST’, hvor der i forligsteksten er afsat 18,3 mio. kr., der skal fordeles over tre år som København Kommunes del af et endnu større beløb, som tænkes skaffet fra div. sponsorer, herunder bygge og anlægsfonden.

Baggrunden er, at ‘DANS I NORDVEST’ – der er et ‘community dance- projekt, hvis formål er at få børn og unge i et meget multietnisk lokalmiljø til at stifte bekendtskab med forskellige former for dans som udtryksmiddel – hidtil har holdt til på den adresse, der nu er overtaget af det nye Ungdomshuset.

Dermed stod Uppercut og omkring 400 unge pludselig uden lokaler til videreførelse af et integrationsprojekt, der har kørt med stor succes siden 1999.

Slangen i paradiset er dog, at tre partier bag budgetforliget har fået afsat mulighed for at ændre på forliget og dermed donationen på de 18 mio. kr. Det handler mest om, at man finder det urimeligt at skulle punge ud med de gode penge, fordi andre og i deres øjne uforsvarlige politikere har givet et velfungeret hus til nogle andre unge end de normale brugere…

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere