Af: Anne Middelboe Christensen

1. august 2012

Drømmegyser eller gyserdrøm?

Kan nogen se, hvad du drømmer? Teater Patrasket leger med ungernes fascination af computeren – og med deres frygt for mareridtet. Men forestillingen bliver en brat opvågnen.

Alle børn kender til mareridt. Skolebørn gør sig mange tanker om, hvordan mareridtene kommer. Og nysgerrige børn cirkler selvfølgelig omkring det pirrende spørgsmål: Kan andre kan opdage, hvad man drømmer?

Det er denne nysgerrighed, som fint har fået Teater Patrasket til at skabe sin nye ’drømmegyser’ med titlen ’… og så vågnede jeg’. Og det er en frisk sans for ungernes optagethed af computere, der afsløres i forestillingens teknikverden med et væld af ledninger og en kæmpeskærm, hvor drømmene skal afsløres.

Nørdeforskere

Det vigtigste redskab er  ’drømmehjelmen’: Når man tager den på, bliver man koblet op til afluringssystemet, og så vises drømmen på skærmen. Supersmart. Og selve drømmebillederne er blevet til flotte og foruroligende skærmforløb af Pernille Plantener, der har mixet video af drømmepersonerne med skæg grafik og drømmebølger, der går grassat.

Det svære for forestillingens mareridtsforskere er selvfølgelig at finde en forsøgsperson. Men Giulia Pataro og Maria Myrgård spiller to håndfaste kvinder. De optræder som drømmeforskere af mest nørdede karat: Ternede skjorter, briller og fornuftige sko giver dem et foruroligende skær af Ping & Pong-forskere, der er ved at gå i frø. Ungerne viger også lidt tilbage. Er de virkelig geniale, eller tror de det bare selv? Er de autoriteter, eller er de stakler? Og findes der overhovedet gamle drømmebøger, der kan fortælle noget om drømmetydning på computere?

Sludrereplikker

Samtidig er ungerne frejdige. Da kvinderne spørger efter en forsøgsperson, løfter der sig i hvert fald en skov af arme…

Forskerkvinderne har en ung assistent, komponisten og lydmanden Chr. Viktor Rasmussen. Han gemmer sig ved sin computer, og han har overhovedet ikke har lyst til at være deres forsøgsdyr. Men efter kvinderne har hældt noget bedøvende i hans kaffe, falder han i søvn, og så kan kvinderne placere drømmehjelmen på hans uskyldige hoved…

Så langt, så godt. Skøn idé, herligt gys. Og sjov kaosscenografi med ledninger og fejlkoblinger overalt på den åbne scenefirkant – og en rød lampe, der lyser, når der er mareridt.

Men herfra smuldrer forestillingen. Historien er for ufokuseret. Replikkerne er for sludrende. Skuespillernes diktion er for uklar. Pointerne blafrer, og handlingen zigzag’er. Det virker, som om plottet egentlig løber fra performerne. Og skuespillernes interaktion med tilskuerne virker tilfældig og mangler autoritet.

Pepperoni-psykologi

Mareridtene byder ellers på alskens godt eventyrguf. Her er både mareridtet om at blive kogt i en lillebitte gryde – og om det umulige forsøg på at løbe væk. Her er døren, som man ikke kan lade være med at åbne. Og så er der endda mareridtet om at kramme sin mor så hårdt, at hendes hoved faldt af… Psykologisk set fejler fantasien ikke noget, og hverken Freud eller Jung har noget at klage over. Men dramatisk falder forestillingen fra hinanden. Også selv om den smøres med en forkærlighed for pizza med pepperoni.

Titlen hedder ’… og så vågnede jeg’. Og jo. Desværre endte forestillingen også med en yderst brat og uforklaret slutning ved premieren. Men hvis forestillingen undervejs på sin turné finder sig en bedre handlingsbalance og en mere overbevisende slutning, vil forestillingen sikkert sagtens kunne løfte sig gevaldigt. For idéen er som sagt alle tiders.

Så ville ungerne kunne gå hjem og håbe på at falde i søvn og drømme. I hvert fald bare et lillebitte mareridt. For så ville de garanteret også drømme om Patrasket… 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken