Artikler

Teater2Tusind takker af

Teater2Tusind takker af

Teatret lukker ned med udgangen af denne sæson, men teaterstifter Peter Seligmann, der har næsten 50 års aktivt teaterliv bag sig – og langt de fleste i børne- og ungdomsteatrets tjeneste – fortsætter dog. Og tager nogle af teatrets produktioner med sig – nu i en anarkistisk salgsform, hvor gratis forestillinger også er en mulighed. For ham er professionelt-drevne enmandsteatre nemlig blevet en anakronisme, der med de forringede støttevilkår ikke længere kan hænge sammen økonomisk og administrativt.
Læs mere
Dukker, drager og dødssynder

Dukker, drager og dødssynder

Dukketeater er meget mere end klassisk Mester Jakel-teater. Det er f.eks. også ildspyende drager, månerejser, mavedans og medrivende teater om de syv dødssynder. Det kunne man konstatere ved selvsyn i den spanske by Segovia, hvor den 36. udgave af den internationale dukketeaterfestival Titirimundi blev afholdt 12.-16. maj. 33 teatre fra ti forskellige lande deltog – bl.a. to danske
Læs mere
Skæve forbindelser

Skæve forbindelser

SWOP 2022-danseteaterfestivalen er nu fortid efter en håndfuld hektiske dage fra 5.-9. maj med forestillinger, fællesdans, workshops, seminar m.v. Teateravisen havde bedt Betina Rex tage til festival i Roskilde for at bevare nogle indtryk. Her er hendes reportage.
Læs mere
Børn skal kunsten for kunstens skyld

Børn skal kunsten for kunstens skyld

Dansk børneteater er kendt for at udforske alle genrer, men performance for børn er dog mindre udbredt, selvom flere teatre eksperimenterer med forestillinger for børn og unge. Men appellerer performancekunst, som man ofte regner for elitær og svært tilgængelig, overhovedet til børn? Teateravisen.dk har talt med en række performancekunstnere om vilkårene for og produktionen af performance for børn. Og til februar 2014 står Liveart.dk bag en lille performance-festival for børn.
Læs mere
De døde tings meget levende klub…

De døde tings meget levende klub…

Dukketeatret optræder under mange navne og i mange former, og selvom genrens forestillinger intet gør for at skjule, at der er tale om ren illusion, så er fiktionen ofte med til virkeliggøre store følelser og bringe associationer langt ud over, hvad levende skuespillere kan præstere. Animationsteatret er i fortsat vækst og rammer nu også voksne tilskuere med sin særlige magi og poesi. Det kan man bl.a. forvisse sig om i Danmarks største og særdeles internationale dukketeaterfestival i Silkeborg i november.
Læs mere
Under Langsteds Lup

Under Langsteds Lup

Teaterprofessor emeritus Jørn Langsted tager i sin faste klumme fat om den nye teateraftale, hvis hovednummer - udover at droppe en åben scene i København - er nye regler for egnsteatrene, der nu kan øjne en chance for at slippe af med usikkerheden omkring en årligt varierende refusionsprocent. Til gengæld bliver hele systemet mere stift og mistillidsfuldt, mener klummeskriveren, der undrer sig over, at teatrenes egen organisation hjælper med at lægge slige lænker for sig selv. Men lupholder Langsted har selvfølgelig en plan, der gør op med både automatik og teaterpoliti og sikrer et kvalitativt og decentralt egnsteaterliv...
Læs mere
Sidste tur med SKU

Sidste tur med SKU

Scenekunstudvalget har netop offentliggjort deres sidste store tildeling af støtte til børneteaterområdet, hvor endnu tre teatre blev begunstiget af toårige aftaler. Trefjerdedele af alle ansøgere - og det gjaldt både på børneteater- og voksenteaterområdet - måtte dog gå med uforrettet sag.
Læs mere
I kølvandet på galskaben

I kølvandet på galskaben

'It’s a bloody mess in the streets and a moral mess in our heads', lyder opråbet fra Odsherred Teater, der med halvanden million EU-kroner i ryggen står i spidsen for et internationalt teaterprojekt, der skal afsøge grænselandet mellem tolerance og ytringsfrihed. Selvom det udspringer af mordet på to kontroversielle islam-kritikere, insisterer teatret på, at man ikke er ude på at provokere.
Læs mere
Ingen børn på scenen?

Ingen børn på scenen?

Børneteatermiljøet er udfordret på flere måder omkring opfattelsen af professionel scenekunst, og skriver Louise Ejgod Hansen, post doc, ph.d., og tidligere medlem af Refusionsudvalget i en kommentar. Hun mener, at man både bør have mod til grundigt at diskutere begrebet professionalisme og kaste sig ud i nye kunstneriske samarbejder, der også inkluderer amatører, børn og såkaldte hverdagseksperter. Også selvom nogle af de mest radikale former for det interaktive teater måske stiller spørgsmålstegn ved, hvem der er skaber af en forestilling.
Læs mere