Af: Carsten Jensen

18. oktober 2013

Sidste tur med SKU

Scenekunstudvalget har netop offentliggjort deres sidste store tildeling af støtte til børneteaterområdet, hvor endnu tre teatre blev begunstiget af toårige aftaler. Trefjerdedele af alle ansøgere - og det gjaldt både på børneteater- og voksenteaterområdet - måtte dog gå med uforrettet sag.

I ly af efterårsferien har Scenekunstudvalget (SKU) færdig- og offentliggjort sin sidste støtteuddeling i form af tilskud til voksen- og børneteater, diverse projekter samt biler og sceneteknik.

Således har man kastet cirka 37,5 mio. kr. i grams til scenekunst og tilstødende aktiviteter i form af workshops, udviklingsarbejde, efteruddannelse m.v.

Beløbet fordeler sig med 23,2 mio. kr. til voksen-segmentet og 13,2 mio. kr. til børneområdet – og dertil kommer en lille million kroner i tilskud til sceneteknik og turnebiler.

Flere flerårigt støttede børneteatre

Udvalget – der p.t. rettelig i sin fulde længde hedder Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, men fra 1. januar 2014 skifter til det endnu mere mundrette 'Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for Scenekunst' (!) i forbindelse med implementeringen af den nye kunststøttelov – sikrede allerede ved sidste års tildeling en række etablerede børneteatre flerårig støtte, og ved dette års tildeling er endnu tre teatre kommet ind i denne særdeles velkomne varme, der giver lidt bedre planlægningshorisont: Veteranen Uppercut Danseteater og nykomlingene Teatret st.tv. og Hvid Støj Sceneproduktion, der i høj grad kan tillade sig at anse SKU's disposition som en kvalitetsmæssig blåstempling.

Sammenholdt med de 12 øvrige teatre, der ved sidste efterårs tildeling fik flerårig støtte – enkelte sågar tre- og fire-årig (se faktaboks), har Scenekunstudvalget altså effektivt sørget for at få brugt pengene forlods og sikret bedre arbejdsbetingelser for 15 børneteaterproducenter.

Alligevel er der blevet penge til en række projekter for 19 små og større teatre, herunder gamle kendinge som Dansk Rakkerpak, Månegøgl, Graense-Loes m.fl. mens der også er en række nye støttemodtagere, som SKU definerer på følgende måde i sin pressemeddelelse:

'Udvalget har udover den geografiske spredning også valgt i år at prioritere udviklingsmuligheder for teatrene gennem en række mindre bevillinger, der dækker samarbejder nationalt og internationalt såvel som til udvikling af nye forestillinger eller koncepter'.

Kun ja til en fjerdedel af ansøgerne

Men en lang række andre teatre og projektgrupper måtte alligevel gå forgæves, idet puljen 'Scenekunst – børn' modtog 84 ansøgninger, hvoraf de 22 altså blev imødekommet med i alt 13,2 mio. kr.

Til sammenligning – men uden sammenligning i øvrigt – havde Puljen 'Scenekunst – voksne' 217 ansøgere, hvoraf de 56 fik del i de i alt 23,2 mio. kr.

Fra voksenområdet kan man i øvrigt nikke genkendende til en række navne/teatre, der også boltrer sig på børneteaterområdet, bl.a. Odsherred Teaterskole (150.000 kr. til væksthus for dukke- og animationsteater), Helsingør Teater (200.000 kr. til Passage-festivalen 2014), mens Teaterbilletter.dk har fået 200.000 kr. til fase 2 i udviklingen af det digitale scenekunstarkiv (se artikel) og Dansk ITI og Teaterunion 250.000 kr. til udvikling og vedligeholdelse af vidensbasen ivds.dk – begge projekter, der også 'indeholder' børneteater.

Scenekunstudvalget har i denne ombæring valgt ikke at fortælle, hvor stort beløb, der til sammen var søgt for i de enkelte puljer, men der er som vanligt et betydeligt større kvalitativt potentiale end støttemidlerne rækker til.

Afsluttende dialogmøder

Den nye støttekadence med to årlige støtteuddelinger bliver dog fastholdt, så der er håb forude for de afviste ved næste ansøgningsfrist allerede i starten af 2014 – den er endnu ikke fastlagt – hvor det i øvrigt vil være muligt at ansøge om tilskud til aktiviteter i tre sæsoner – sæson 2013/2014, 2014/15 og 2015/16.

Til den tid vil den nye kunststøttereform være trådt i kraft, og det vil være det nye projektudvalg for scenekunst, der skal behandle ansøgningerne – sammensætning af dette er heller ikke kendt endnu.  

Det nuværende Scenekunstudvalgs fem medlemmer – Rikke Juellund (formand), scenograf og kostumedesigner – Niels Andersen, projektleder, tidl. chef for Svalegangen og Jomfru Ane Teatret – Erik Pold, koreograf, instruktør og performer – Lene Vestergård,  skuespiller og instruktør samt Anders Ahnfelt-Rønne, skuespiller, instruktør og musiker og fhv. chef for Rialto Teatret – fratræder altså ved årsskiftet, men kan endnu nå at blive konfronteret med deres gerninger.

De indbyder nemlig til dialogmøder i henholdsvis Aarhus og København 27. og 28. november 2013, hvor de bl.a. vil 'gøre status' over deres embedsperiode (1. april 2011- 31. december 2013) og i 'dialog med scenekunstmiljøet om den nye gæstespilspulje og om dokumentation af scenekunstforestillinger, der har fået tilsagn'.

– Dialogmødet i Aarhus afholdes den onsdag den 27. november 2013 kl. 16-18 på Godsbanen, Remisen, Skovgaardsgade 3-5, 8000 Århus C.

– Dialogmødet i København afholdes torsdag den 28. november 2013 kl. 17-19 i Kulturstyrelsen, lokale 7 i stuen, H.C. Andersens Boulevard 2, 1553 København V.

Oversigt over samtlige nye tildelinger til voksen, børne- og bil/teknik-området kan findes under www.kunst.dk/kunststoette/tildelinger/

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere