Af: Henrik Lyding

7. august 2017

Anekdoter om Norden



Både løst og harmløst fortælleteater om de nordiske lande.



Samme jord, samme Nord – forskellige ord.

Sådan lyder moralen til slut. To kvinder har rejst Norden rundt, og nu indvier de os i vores nabolandes forskelligheder og egenarter. Foran et Nordens-kort diverterer de med historier, oplevelser, sange og vittigheder. 
 

Rejsen begynder på Ålandsøerne, der består af næsten 7.000 øer! Her bor Hjalmar Postbud blandt andet. En munter lille historie om turisters postkort-skrivning får vi – et postmarked, der også deroppe tæt på Finland er i frit fald.

Derfra videre til selve Finland, hvor en lille granskov vokser op af en kuffert, fuld af myg. De to kvinder besøger også en sauna, fortæller de, og derfra får vi eventyret om en finne, der ledte efter verdens varmeste sauna. Den fandt han i Helvede.
 

Og sådan rejser forestillingen rundt i Norden. En lille bid om hvert land, måske en sang eller en vittighed, lidt oplevelser, visualiseret af enkle rekvisitter – det er det hele, inden vi slutter i Danmark, hvor begrebet hygge skal defineres.

Inden da har vi hørt om får på landingsbanen på Færøerne, træskodans og spillemandsmusik i Sverige, og troen på de usynlige som et led i folkekulturen på Island.
 

Hyggeligt og ufarligt

Det er som en fornøjelig geografitime, hvor det aldrig rigtig bliver klart, hvorfor netop disse karaktertræk eller oplevelser er valgt ud. Spillemandsmusik og træskodans – er det præcis det, der kendetegner Sverige i dag? Ville omtale af etniske problemer og politisk korrekthed ikke være tættere på virkelighedens naboland? Eller olieeventyret i Norge, bankkrak på Island – og så videre.
 

Men forestillingen vil tydeligvis gerne hygge om os og ikke så meget mere. En rask gennemgang af eventyret om de tre Bukke Bruse får vi således på norsk og ser til slut halen af en norsk trold, lige som indlandsisen på Grønland – opbevaret i en frysekuffert – desværre er smeltet til vand, da kufferten åbnes.

Sjove ideer, der imidlertid savner lidt konsekvens i brugen af rekvisitter. Jeg mangler et overordnet greb i både rundrejsens ord og dens visuelle elementer. Fornemmelsen af at have taget, hvad man lige kunne finde på, virker lovlig påtrængende. Samtidig løfter eller samler forestillingen sig aldrig for alvor.

Det bliver mere en hyggelig, ufarlig og lettere mekanisk gennemgang af de nordiske lande. Som et hygge-fremstød for børn fra de nordiske turistorganisationer, for nu at sætte det på spidsen.

Og så har teksten det problem, at nogle af iagttagelserne er sjovere for voksne end for børn, fordi de relaterer til noget, som de færreste i målgruppen nok kender til. 
 

Efter hyggen i Danmark er rejsen forbi og konklusionen kan udsiges – at vi på mange måder er ens og på andre måder forskellige i de nordiske lande, ikke mindst i form af de ord og det sprog, vi bruger til at gøre os forståelige. Det kan ingen formentlig være specielt uenige i. Men måske en moderne børneforestilling burde stræbe lidt højere og give det 7-13-årige publikum en lidt dybere indsigt i Norden end skovtrolde og træskodans.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…