Af: Henrik Lyding

21. september 2009

Postbud til tiden

AnemoneTeatret leverer en sød, rolig og hyggelig oplevelse.

To af de dejligste dukkehuse i kæmpeformat pryder den lille Anemone-scene. Her bor Kokodyret (Albert Nielsen) og Pungmulen (Lisbet Lipschitz). Imellem dem ligger den grønneste græsplæne og i baggrunden en bro, så postbuddet (Asbjørn Agger) kan komme rundt i verden med breve.
Det der med brevene er aldrig rigtig gået op for Pungmulen og Kokodyret, men man bliver jo kun klogere ved at spørge, så det gør de. Og sådan opdager de brevskrivningens lyksaligheder. Frem og tilbage går det med små epistler – i den samme kuvert, for de har kun én!
Senere bliver de ambitiøse og sætter en postkasse op ved vejen. For måske er der brev fra Kina eller Congo – eller Lolland. Tydeligvis er heller ikke geografien de to lidt udefinerbare smådyrs allerstærkeste side.
Det rare postbud er nu ikke alt for optimistisk med hensyn til mulige postforsendelser, så han trøster dem med en reklame, hvor de minsandten på den vedlagte kupon vinder en lille luftballon. Senere får han en lille pige med en pindvarp som kæledyr til at skrive et brev til de to, og så kommer der for alvor gang, først i brevskrivningen og til sidst også i besøgene.

Roligt og hyggeligt

Sødt er det, om end den megen snak og de mange oplæsninger af breve godt kan virke en smule stillestående for de allermindste tilskuere. Til gengæld er forestillingens rolige tone og søde udstråling en varm og hyggelig oplevelse. Albert Nielsen er sød og gemytlig som det stornæsede, rundmavede Kokodyr, mens Lisbet Lipschitz er skæg som den spidsørede, lidt naive Pungmule.
Begge ejer de masser af den helt specielle logik, der er noget af det sjoveste ved mindre børn, begge er de lette at gøre kede af det og heldigvis endnu lettere at gøre glade igen. Hvilket netop gør dem og deres reaktionsmønstre til oplagte identifikationspunkter for det ganske unge publikum.
Når der ikke læses breve, tøffer de rundt i Niels Sechers nuttede kolonihavehus-dekoration, eller tager en tur i luftballonen. Som virkelig letter!
Ja, så bliver man glad for det stationære børneteater med snoreloft, hvor den slags kan lade sig gøre.
Dejligt er det også med levende musik. Anne Seier Hansens toner, spillet diskret i baggrunden med Asbjørn Agger på hyggeligt slagtøj, tilfører historien tiltrængt energi, så den ikke bliver alt for lavmælt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.