Carsten Jensen

14. september 2023

Zangenbergs Teater flytter ind hos Teater V

De to teatre har indgået en samarbejdsaftale på foreløbig to år om at producere nye forestillinger sammen og give plads til genopsætninger af tidligere vellykkede forestillinger. Det spændende samarbejde er helt aktuelt indledt med Zangenbergs prisbelønnede ’Finn og de fem fajl’ fra 2019.

Teater V, der er lille storbyteater i Københavns Kommune med eget teaterhus i Valby, får en ny og tæt samarbejdspartner, når Zangenbergs Teater rykker ind hos bydelsteatret på Porcelænstorvet.

Teater V og Zangenbergs Teater har indgået aftale om et foreløbigt toårigt samarbejde, hvor de to teatre både producerer nye forestillinger sammen, og ’puster nyt liv i tidligere vellykkede opsætninger’, som det udtrykkes, hvilket helt konkret manifesterer sig med den aktuelle genopsætning af Zangenbergs Teaters prisbelønnede coming-of-age-fortælling om ’Finn og de fem fajl’, som spillede første gang i 2019, og nu har indtaget Prøvehallen på Teater V frem til 19. september.

I Teateravisen gav Betina Rex sin anmeldelse overskriften ’En fuckfinger til præstationssamfundet’ og glædede sig bl.a. over en ’elegant visuel indpakning af live-illustrationer og overskuds-skuespil’, og det gjorde et veloplagt publikum også til repremieren onsdag aften, hvor Teateravisens udsendte var på plads.

Det er som nævnt en prisbelønnet forestilling, idet Magnus Iuel Berg modtog Danske Dramatikeres Manuskriptpris, der blev uddelt på Horsens Teaterfestival i 2019.

Arbejdsro

’Samarbejdet giver god mening for os på Teater V, fordi det bakker op om – og skaber arbejdsro og rum til – et københavnsk teater uden egen scene og derudover giver mulighed for at genopsætte tidligere succeser, og eksponere dem for et endnu bredere publikum. Dette taler direkte ind i vores vision om at åbne op for flere samarbejder på tværs og lade de vellykkede forestillinger leve længere’, lyder det fra teaterdirektør for Teater V, Pelle Koppel i den pressemeddelelse, der ledsagede den gode nyhed – som betyder, at Zangenbergs Teater atter får en fast base og en økonomisk håndsrækning efter nogle turbulente år.

Teatret havde nemlig selv status som lille storbyteater i Københavns Kommune – med egen scene i Indre By. Men man blev bortvalgt, så teatret siden januar 2017 ikke haft fast driftsstøtte, men alligevel kunnet produceret nye forestillinger i kraft af projektstøtte, private fonde, udlejning af lokaler – og billetindtægter fra et trofast publikum.

Senest valgte teatret i sommeren 2021 at flytte fra en dyr husleje til LiteraturHaus på Nørrebro, der tog venligt imod, men hvor man måtte deles om lokalerne.

Fire forestillinger på bedding

Nu har Zangenbergs Teater, der har eksisteret siden 1969, altså fået et nyt og spændende opholdssted.

’Samarbejdet med Teater V er meget meningsfyldt for os, ikke kun fordi det giver os en fast base og mulighed for at producere fire nye forestillinger, alle støttet af Statens Kunstfond, men også fordi begge teatre arbejder med at udvikle ny dansk dramatik og nye scenekunsttalenter’, siger teaterleder for Zangenbergs Teater, Thea Kulavig, der således udover ’Finn og de fem fajl’ i de næste sæsoner kan byde ind med ’HACK:History’, der hacker undervisningen lokalt i klasseværelser ude på skolerne; ’G.G’, der er forestilling om gaming;  ’Tvillingehjerte’, der er en musikmonolog om sorg samt den feministiske ungdomsgyser ’Sød&Blød’ – der som nævnt alle har modtaget projektstøtte, et par af dem faktisk for flere sæsoner siden, men som det nu bliver muligt at realisere i rolige professionelle teateromgivelser.

Thea Kulavig bekræfter, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) har accepteret denne forsinkelse i de støttede projekter, som nu får Teater V som samarbejdspartner. Ligesom man i øvrigt også har fået støtte til at lave en turnevenlig version af ’Finn og de fem fajl’, så den får det ’længere liv’, som også er en del af PUS’ støtte-strategi.

Prøver ikke at blive lille storbyteater igen

Med Zangenbergs Teaters fokus på produktioner for teenage-publikummet bidrager man også til det samlede repertoire, hvor Teater V i forvejen har både småbørns- og voksenteater.

Fremtiden udover de første to års aftale er formentlig til forhandling, men ret forude venter også udvælgelse af de teatre, der skal være i Københavns Kommunes lille storbyteater-pulje fra 2025-28.

Zangenbergs Teater søgte forgæves om at komme tilbage i ordningen for 2021-24, men da Teateravisen spurgte hende ved repremieren på ’Finn og de fem fajl’, om teatret ville søge igen til den kommende periode 2025-28, var svaret et klart nej.

Hun er lige nu meget tilfreds med det kommende samarbejde og glæder sig over en samarbejdsaftale, hvor Zangenbergs Teater hverken skal betale husleje eller administration, og hvor Teater V også stiller økonomiske midler til rådighed.

Det ser hun selvsagt som Pelle Koppels omsorg for både Zangenbergs Teaters fortsatte eksistens og teaterområdet som sådan. Og så er hun for resten p.t. selv ansat af Teater V i billetten i et barselsvikariat…

»Da vi flyttede fra Pilestræde, var vi modne og klar til at have et større teaterhus, men så kom corona. Tiden nu er ikke til at åbne endnu et nyt teater, men derimod er tiden til samarbejde, udvikling og styrke hinanden. Noget vi ser et stort potentiale i sammen med Teater V,« siger Thea.

»Jeg startede selv herude i Valby for mange år siden, først som deltager i Dramatisk Debut, sidenhen fik jeg arbejde her og har i alle årene haft god sparring og støtte i Pelle Koppel. På alle leder og kanter er det her et meningsfyldt samarbejde.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere