Carsten Jensen

14. september 2023

Zangenbergs Teater flytter ind hos Teater V

De to teatre har indgået en samarbejdsaftale på foreløbig to år om at producere nye forestillinger sammen og give plads til genopsætninger af tidligere vellykkede forestillinger. Det spændende samarbejde er helt aktuelt indledt med Zangenbergs prisbelønnede ’Finn og de fem fajl’ fra 2019.

Teater V, der er lille storbyteater i Københavns Kommune med eget teaterhus i Valby, får en ny og tæt samarbejdspartner, når Zangenbergs Teater rykker ind hos bydelsteatret på Porcelænstorvet.

Teater V og Zangenbergs Teater har indgået aftale om et foreløbigt toårigt samarbejde, hvor de to teatre både producerer nye forestillinger sammen, og ’puster nyt liv i tidligere vellykkede opsætninger’, som det udtrykkes, hvilket helt konkret manifesterer sig med den aktuelle genopsætning af Zangenbergs Teaters prisbelønnede coming-of-age-fortælling om ’Finn og de fem fajl’, som spillede første gang i 2019, og nu har indtaget Prøvehallen på Teater V frem til 19. september.

I Teateravisen gav Betina Rex sin anmeldelse overskriften ’En fuckfinger til præstationssamfundet’ og glædede sig bl.a. over en ’elegant visuel indpakning af live-illustrationer og overskuds-skuespil’, og det gjorde et veloplagt publikum også til repremieren onsdag aften, hvor Teateravisens udsendte var på plads.

Det er som nævnt en prisbelønnet forestilling, idet Magnus Iuel Berg modtog Danske Dramatikeres Manuskriptpris, der blev uddelt på Horsens Teaterfestival i 2019.

Arbejdsro

’Samarbejdet giver god mening for os på Teater V, fordi det bakker op om – og skaber arbejdsro og rum til – et københavnsk teater uden egen scene og derudover giver mulighed for at genopsætte tidligere succeser, og eksponere dem for et endnu bredere publikum. Dette taler direkte ind i vores vision om at åbne op for flere samarbejder på tværs og lade de vellykkede forestillinger leve længere’, lyder det fra teaterdirektør for Teater V, Pelle Koppel i den pressemeddelelse, der ledsagede den gode nyhed – som betyder, at Zangenbergs Teater atter får en fast base og en økonomisk håndsrækning efter nogle turbulente år.

Teatret havde nemlig selv status som lille storbyteater i Københavns Kommune – med egen scene i Indre By. Men man blev bortvalgt, så teatret siden januar 2017 ikke haft fast driftsstøtte, men alligevel kunnet produceret nye forestillinger i kraft af projektstøtte, private fonde, udlejning af lokaler – og billetindtægter fra et trofast publikum.

Senest valgte teatret i sommeren 2021 at flytte fra en dyr husleje til LiteraturHaus på Nørrebro, der tog venligt imod, men hvor man måtte deles om lokalerne.

Fire forestillinger på bedding

Nu har Zangenbergs Teater, der har eksisteret siden 1969, altså fået et nyt og spændende opholdssted.

’Samarbejdet med Teater V er meget meningsfyldt for os, ikke kun fordi det giver os en fast base og mulighed for at producere fire nye forestillinger, alle støttet af Statens Kunstfond, men også fordi begge teatre arbejder med at udvikle ny dansk dramatik og nye scenekunsttalenter’, siger teaterleder for Zangenbergs Teater, Thea Kulavig, der således udover ’Finn og de fem fajl’ i de næste sæsoner kan byde ind med ’HACK:History’, der hacker undervisningen lokalt i klasseværelser ude på skolerne; ’G.G’, der er forestilling om gaming;  ’Tvillingehjerte’, der er en musikmonolog om sorg samt den feministiske ungdomsgyser ’Sød&Blød’ – der som nævnt alle har modtaget projektstøtte, et par af dem faktisk for flere sæsoner siden, men som det nu bliver muligt at realisere i rolige professionelle teateromgivelser.

Thea Kulavig bekræfter, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) har accepteret denne forsinkelse i de støttede projekter, som nu får Teater V som samarbejdspartner. Ligesom man i øvrigt også har fået støtte til at lave en turnevenlig version af ’Finn og de fem fajl’, så den får det ’længere liv’, som også er en del af PUS’ støtte-strategi.

Prøver ikke at blive lille storbyteater igen

Med Zangenbergs Teaters fokus på produktioner for teenage-publikummet bidrager man også til det samlede repertoire, hvor Teater V i forvejen har både småbørns- og voksenteater.

Fremtiden udover de første to års aftale er formentlig til forhandling, men ret forude venter også udvælgelse af de teatre, der skal være i Københavns Kommunes lille storbyteater-pulje fra 2025-28.

Zangenbergs Teater søgte forgæves om at komme tilbage i ordningen for 2021-24, men da Teateravisen spurgte hende ved repremieren på ’Finn og de fem fajl’, om teatret ville søge igen til den kommende periode 2025-28, var svaret et klart nej.

Hun er lige nu meget tilfreds med det kommende samarbejde og glæder sig over en samarbejdsaftale, hvor Zangenbergs Teater hverken skal betale husleje eller administration, og hvor Teater V også stiller økonomiske midler til rådighed.

Det ser hun selvsagt som Pelle Koppels omsorg for både Zangenbergs Teaters fortsatte eksistens og teaterområdet som sådan. Og så er hun for resten p.t. selv ansat af Teater V i billetten i et barselsvikariat…

»Da vi flyttede fra Pilestræde, var vi modne og klar til at have et større teaterhus, men så kom corona. Tiden nu er ikke til at åbne endnu et nyt teater, men derimod er tiden til samarbejde, udvikling og styrke hinanden. Noget vi ser et stort potentiale i sammen med Teater V,« siger Thea.

»Jeg startede selv herude i Valby for mange år siden, først som deltager i Dramatisk Debut, sidenhen fik jeg arbejde her og har i alle årene haft god sparring og støtte i Pelle Koppel. På alle leder og kanter er det her et meningsfyldt samarbejde.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere