Carsten Jensen

14. september 2023

Teaterdirektør Pelle Koppel og teaterleder Thea Kulavig foran Teater V, der nu også huser Zangenbergs Teater. Foto: Sebastian Just

Zangenbergs Teater flytter ind hos Teater V

De to teatre har indgået en samarbejdsaftale på foreløbig to år om at producere nye forestillinger sammen og give plads til genopsætninger af tidligere vellykkede forestillinger. Det spændende samarbejde er helt aktuelt indledt med Zangenbergs prisbelønnede ’Finn og de fem fajl’ fra 2019.

Fakta

* Teater V blev stiftet i efteråret 2005 af skuespiller, dramatiker og instruktør Pelle Koppel og præsenterede sin første forestilling i foråret 2006. I 2009 fik teatret status som lille storbyteater i Københavns Kommune, og den status gælder frem til 31. december 2024.

Teater V holder til i Prøvehallen i Valby og spiller også i Valby Kulturhus. Teatret står bl.a. bag manuskriptkonkurrencen Dramatik Digi og online-scenerummet Future V.

Se mere på www.teater-v.dk

* Zangenbergs Teater blev grundlagt i 1969 af Jan Zangenberg som turnerende børneteater med navnet Jan Zangenbergs Trup. Det fik 1973 spillested som Børnenes Teater i Tåstrup og fra 1978 eget teater under navnet Zangenbergs Teater med 110 pladser ved Tivoli.

Efter Jan Zangenbergs død i 1992 førte sønnen Henrik og datteren Pernille teatret videre, og Henrik Zangenberg overtog i 1991 den kunstneriske ledelse af teatret, som i 2006 flyttede til lokaler i Pilestræde.

Zangenbergs Teater har været lille storbyteater i København frem til januar 2017, hvor man røg ud af ordningen og mistede den årlige støtte på 2,6 mio. kr. I august 2017 overtog Thea Kulavig – der havde været teatrets administrator, så posten som teaterleder fra Henrik Zangenberg, som helt forlod teatret ved årsskiftet 2018.

Se mere på
https://www.zangenbergsteater.dk

Teater V, der er lille storbyteater i Københavns Kommune med eget teaterhus i Valby, får en ny og tæt samarbejdspartner, når Zangenbergs Teater rykker ind hos bydelsteatret på Porcelænstorvet.

Teater V og Zangenbergs Teater har indgået aftale om et foreløbigt toårigt samarbejde, hvor de to teatre både producerer nye forestillinger sammen, og ’puster nyt liv i tidligere vellykkede opsætninger’, som det udtrykkes, hvilket helt konkret manifesterer sig med den aktuelle genopsætning af Zangenbergs Teaters prisbelønnede coming-of-age-fortælling om ’Finn og de fem fajl’, som spillede første gang i 2019, og nu har indtaget Prøvehallen på Teater V frem til 19. september.

I Teateravisen gav Betina Rex sin anmeldelse overskriften ’En fuckfinger til præstationssamfundet’ og glædede sig bl.a. over en ’elegant visuel indpakning af live-illustrationer og overskuds-skuespil’, og det gjorde et veloplagt publikum også til repremieren onsdag aften, hvor Teateravisens udsendte var på plads.

Det er som nævnt en prisbelønnet forestilling, idet Magnus Iuel Berg modtog Danske Dramatikeres Manuskriptpris, der blev uddelt på Horsens Teaterfestival i 2019.

Arbejdsro

’Samarbejdet giver god mening for os på Teater V, fordi det bakker op om – og skaber arbejdsro og rum til – et københavnsk teater uden egen scene og derudover giver mulighed for at genopsætte tidligere succeser, og eksponere dem for et endnu bredere publikum. Dette taler direkte ind i vores vision om at åbne op for flere samarbejder på tværs og lade de vellykkede forestillinger leve længere’, lyder det fra teaterdirektør for Teater V, Pelle Koppel i den pressemeddelelse, der ledsagede den gode nyhed – som betyder, at Zangenbergs Teater atter får en fast base og en økonomisk håndsrækning efter nogle turbulente år.

Teatret havde nemlig selv status som lille storbyteater i Københavns Kommune – med egen scene i Indre By. Men man blev bortvalgt, så teatret siden januar 2017 ikke haft fast driftsstøtte, men alligevel kunnet produceret nye forestillinger i kraft af projektstøtte, private fonde, udlejning af lokaler – og billetindtægter fra et trofast publikum.

Senest valgte teatret i sommeren 2021 at flytte fra en dyr husleje til LiteraturHaus på Nørrebro, der tog venligt imod, men hvor man måtte deles om lokalerne.

Fire forestillinger på bedding

Nu har Zangenbergs Teater, der har eksisteret siden 1969, altså fået et nyt og spændende opholdssted.

’Samarbejdet med Teater V er meget meningsfyldt for os, ikke kun fordi det giver os en fast base og mulighed for at producere fire nye forestillinger, alle støttet af Statens Kunstfond, men også fordi begge teatre arbejder med at udvikle ny dansk dramatik og nye scenekunsttalenter’, siger teaterleder for Zangenbergs Teater, Thea Kulavig, der således udover ’Finn og de fem fajl’ i de næste sæsoner kan byde ind med ’HACK:History’, der hacker undervisningen lokalt i klasseværelser ude på skolerne; ’G.G’, der er forestilling om gaming;  ’Tvillingehjerte’, der er en musikmonolog om sorg samt den feministiske ungdomsgyser ’Sød&Blød’ – der som nævnt alle har modtaget projektstøtte, et par af dem faktisk for flere sæsoner siden, men som det nu bliver muligt at realisere i rolige professionelle teateromgivelser.

Thea Kulavig bekræfter, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) har accepteret denne forsinkelse i de støttede projekter, som nu får Teater V som samarbejdspartner. Ligesom man i øvrigt også har fået støtte til at lave en turnevenlig version af ’Finn og de fem fajl’, så den får det ’længere liv’, som også er en del af PUS’ støtte-strategi.

Prøver ikke at blive lille storbyteater igen

Med Zangenbergs Teaters fokus på produktioner for teenage-publikummet bidrager man også til det samlede repertoire, hvor Teater V i forvejen har både småbørns- og voksenteater.

Fremtiden udover de første to års aftale er formentlig til forhandling, men ret forude venter også udvælgelse af de teatre, der skal være i Københavns Kommunes lille storbyteater-pulje fra 2025-28.

Zangenbergs Teater søgte forgæves om at komme tilbage i ordningen for 2021-24, men da Teateravisen spurgte hende ved repremieren på ’Finn og de fem fajl’, om teatret ville søge igen til den kommende periode 2025-28, var svaret et klart nej.

Hun er lige nu meget tilfreds med det kommende samarbejde og glæder sig over en samarbejdsaftale, hvor Zangenbergs Teater hverken skal betale husleje eller administration, og hvor Teater V også stiller økonomiske midler til rådighed.

Det ser hun selvsagt som Pelle Koppels omsorg for både Zangenbergs Teaters fortsatte eksistens og teaterområdet som sådan. Og så er hun for resten p.t. selv ansat af Teater V i billetten i et barselsvikariat…

»Da vi flyttede fra Pilestræde, var vi modne og klar til at have et større teaterhus, men så kom corona. Tiden nu er ikke til at åbne endnu et nyt teater, men derimod er tiden til samarbejde, udvikling og styrke hinanden. Noget vi ser et stort potentiale i sammen med Teater V,« siger Thea.

»Jeg startede selv herude i Valby for mange år siden, først som deltager i Dramatisk Debut, sidenhen fik jeg arbejde her og har i alle årene haft god sparring og støtte i Pelle Koppel. På alle leder og kanter er det her et meningsfyldt samarbejde.«

Fakta

* Teater V blev stiftet i efteråret 2005 af skuespiller, dramatiker og instruktør Pelle Koppel og præsenterede sin første forestilling i foråret 2006. I 2009 fik teatret status som lille storbyteater i Københavns Kommune, og den status gælder frem til 31. december 2024.

Teater V holder til i Prøvehallen i Valby og spiller også i Valby Kulturhus. Teatret står bl.a. bag manuskriptkonkurrencen Dramatik Digi og online-scenerummet Future V.

Se mere på www.teater-v.dk

* Zangenbergs Teater blev grundlagt i 1969 af Jan Zangenberg som turnerende børneteater med navnet Jan Zangenbergs Trup. Det fik 1973 spillested som Børnenes Teater i Tåstrup og fra 1978 eget teater under navnet Zangenbergs Teater med 110 pladser ved Tivoli.

Efter Jan Zangenbergs død i 1992 førte sønnen Henrik og datteren Pernille teatret videre, og Henrik Zangenberg overtog i 1991 den kunstneriske ledelse af teatret, som i 2006 flyttede til lokaler i Pilestræde.

Zangenbergs Teater har været lille storbyteater i København frem til januar 2017, hvor man røg ud af ordningen og mistede den årlige støtte på 2,6 mio. kr. I august 2017 overtog Thea Kulavig – der havde været teatrets administrator, så posten som teaterleder fra Henrik Zangenberg, som helt forlod teatret ved årsskiftet 2018.

Se mere på
https://www.zangenbergsteater.dk

Flere artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere