Af: Kirsten Dahl

13. marts 2010

Vrøvlerier med gehør for livet

’Jeg har Alt’ er en rablende uhøjtidelig og alvorsstærk hymne til livet. En biografteaterforestilling som med ordpoesi, skrupskøre brætspil og små korte smalfilm minder os om, at vi skal huske at leve i nuet og skønne på det vi har – inden det er væk.

En tre kvarter lang, lydstærk hundeprut svinger fantastisk flot sammen med en bevægende intens stemning fra en alderdomsfredfyldt kvinde, som hviler sig bag et let blafrende gardin.

Ordspil om tændt eller slukket lys hos mennesker versus høns, og gåder, der angår forskellen på den nu skaldede, kasketklædte Søren (Søndberg) og silkegeden, der engang havde Beatleshår, fylder rummet med finurlig humor, samtidig med at de begge er del af et sindrigt flet i en større flot fungerende helhed.

Gruppe 38s biografteaterforestilling ’Jeg har Alt’ kombinerer frækt og meningsfortættet ord- og scenekunst med biograffilmens smalfilmscharme.

Sammen med Bodil Allings ‘vrøvle’rimsfortællende gemyt og Søren Søndbergs smalfilmsfremvisende tjener udfolder Joakim Eggerts små fine filmninger af dyr og mennesker eksempler på livets paradoksale og modsætningsfyldte spil.

Kanelkager og livsnydelse

Alt foregår i og omkring en viseligt indrettet vogn. En vogn der er bygget op af låger og klapper, stimer af bøger, små og større fjernsynsapparater, en smalfilmsfremviser, museløbegange, kanelkageskjul og andre drillerier.
Indledningsvis snurrer Bodil Alling rundt på rulleskøjte og sælger biografkarameller m.m.

Siden får hun rim og filmklip til at sno sig ud og ind mellem hinanden i et associerende og umiddelbart tilfældigt væv. Et væv, der undervejs og i sidste ende viser sig at være mesterligt flot strikket sammen som et epos der herliggør det, at vi skal huske at være tilstede i livet mens vi har det, og at vi skal huske ikke at gemme det bedste for længe – for da kan det være borte for os.

Meget i ’Jeg har Alt’ minder om teatrets ‘oldgamle’ forestilling ’Himmelsengen’.

Der er lighed i stemningen og det finurlige spil mellem Bodil Alling som ‘spruttende’ glad og alvorssagte ‘fortællekaptajn’ og Søren Søndberg som ‘skibets agterstavnsmatros’, som, når vi mest trænger til ‘den slags stilhed’ underspillet kiler en lavmælt drilsk eller ‘undrefyldt’ replik ind i Allings fabulerende og spøgfyldte fremmarchtale.

Hverdagen får englevinger

Alling digter, driller og snyder kærligt Søren og publikum. Med skrupskøre brætspil. Og med film og fortællinger. Om gåsen der har sine grunde til at klæde sig ud som julemand. Om hunden, der engang slog svimlende saltomortaler og stadig gør det, nu bare på en mere indre måde. Om silkegeden der efter at få fjernet sit snæversynsgivende lange pandehår bliver leveringsdygtig i alle slags strømper – næsten. Om den vasketøjsbeskæftigede mor, der altid vil forblive mor. Om onkel Zimmermann fra Himmerland, der tårnhøjt tronende på en ‘fjernsynsstang’, bliver til onkel Himmelmand. Om bløde flødekarameller, mus, musvitter og meget mere.

Og nok så væsentligt fortæller forestillingen os med poesi og finurlig bagvendt logik i alle de små scener og ud i de mindste detaljer, at vi ikke skal tage noget for givet. At alt gemmer på en helt masse andet og mere end det, det umiddelbart ser ud til.

Helt jordnære billeder på eksistens får englevinger i det kontrastdirrende rum som forestillingen skaber i sit kontinuerlige tvist mellem på den ene side uhøjtidelig humoristisk glæde, nydelse og forundring, og på den anden side bevægende alvorsfyldt vemod, frygt, dødsangst og bortgang.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.