Af: Kirsten Dahl

26. september 2016

Visuelt og orddigtende teater om tid

Der er verbale og fysiske finurligheder på spil i 'Tidsrummet'. En del for både øjet og øret. Men hvad vil de to teatre os egentlig med deres tidsepos?

En krans af kaminure danner scenens kant på gulvet, hvor Luna Park Scenekunst og BaggårdTeatret inviterer publikum ind at opleve et spil om tid. Eller rettere tidsrum. For det er det teaterinstallations-orienterede Luna Park Scenekunst, som mere end BaggårdTeatret har sat præg på forestillingen. Det er to fra Luna Park Scenekunst, Betina Birkjær og Luise Midtgaard, som står for såvel koncept som scenografi og performance.

Som performere står Birkjær og Midtgaard i teaterinstallationens tjeneste. Som en slags praktiske tjenere eller tidsudforskere, iført dueblå kitler, hjelm med udtrækslys og en lille højtalertragt på hjul, er de forestillingen igennem – til lyden af tikkende ure – beskæftiget med at gennemgå et digt om ugens syv dage og trække Storm P-agtige installationer for hver ugedag ind på manegen.

Deres dialog om tiden har karakter af remse og digt. Signalet er, at sådan som de udtrykker det, sådan har det altid været med tid og med ugens dage, men at det er helt ok og fint at udvide og lege med tiden.

Baglænstale og tidsbiller

Med et 'God nat' og 'God morgen' som bindeled fører de os fra mandag til søndag. De 'bøjer' og leger lidt med de 'roller', ugedagene har i vores nutidige vestlige kultur.

Genkendelige træk krydres med finurligheder. Mandag skal man lige i gang. Tirsdag er det på høje tid at få lavet noget. Og det viser performerne ved at foretage en masse opmålinger på en løjerlig ur-installation og ved at begynde at snakke baglæns – sjovt at lytte til.

Onsdag er der ingen tid at spilde. Mens performerne taler om regn fra sydvest triller de et stort skab med glaskolber og slanger og sæbeboblende væsker og sivende sand ind. Et eldorado for øjet.

Torsdag er det vigtigt at vente. Det illustreres fx ved at en af performerne har rollen som en kukurs-fugl, der kukker for tidligt. Fredag skal tidsbillerne fodres: Et terrarium med grønne planter og urrester trilles ind og performerne fordrer de imaginære biller med et armbåndsur. Lørdag må man gøre lige hvad man vil. Det fører til en fødselsdagsfest med gaver og konfetti. Og søndag er det ok at blive træt og søvnig.

Fyldt og diffus

Sådan gik tiden. I et ret mørkt rum. Med ordspil om tiden som går i gang, går i stå, løber og er gået. Og med scenografiske bygningsværker som alle har urværk i sig og spiller på det med, at tiden går.

Det er i en vis forstand meget hittepåsomt. Tæt og insisterende i sit fokus på tid og rum. Samtidig er der noget underligt diffust og noget for kunstigt konstrueret over forestillingen. For hvad er det egentligt de to teatre vil sit publikum med tidslegen? 'Tidsrummets' 35 minutter flyver hurtigt af sted med opfindsomhed på opfindsomhed og gentagelse på gentagelse. Enkelheden er både god og fin, men samtidig føles tiden undervejs ret tom.

I timerne og dagene efter oplevelsen mærkes forestillingen heller ikke som én der sætter de store spor. For et førstegangs-barnepublikum i alderen 3 til 8 år kan 'Tidsrummet' måske godt sætte tanker og fabulerings og modellerings-fantasi i gang. Men som udtryk har forestillingen for lidt rygrad og retning. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Nisseekstrakt og amoriner
Teater Natterdag:
'En lille nisse rejste'
Teater Natterdags juleforestilling ’En lille nisse rejste’ har et smittende humør i både tekst, iscenesættelse og skuespil.
Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel
Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Nisseekstrakt og amoriner
Teater Natterdag:
'En lille nisse rejste'
Teater Natterdags juleforestilling ’En lille nisse rejste’ har et smittende humør i både tekst, iscenesættelse og skuespil.
Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel
Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.