Af: Henrik Lyding

8. august 2012

Virkelighedens forvrængning

Sympatisk men ikke ganske stringent leg med drøm og virkelighed i Teater TTs forestilling ’Drøm’.

I drømme forvrænges virkeligheden, antager nye former og benytter sig af en anderledes logik. Er man heldig, kan man huske, hvad man drømte og måske regne ud, hvad det måske betød.

I 'Drøm' vender to voksne mennesker tilbage til den lejlighed, hvor de tilbragte en del af deres barndom. De var sammenbragte børn i et fælles værelse, en dreng og en pige. Lynhurtigt delte de værelset op i to halvdele, hvor det handlede om grænser, privatliv og almindeligt drilleri. Og om at forberede sig på at blive storesøster og storebror til forældrenes nye, fælles barn. Men også om de ting, de drømte om dengang. For hvad nu hvis…?

Det er her, grænsen mellem voksenliv og barndom, mellem virkelighed og drømmefantasi overskrides, mens historierne foldes ud. Drømmehistorier, angiveligt baseret på de drømme, en 4.klasse på Nørrebro har fortalt de to skuespillere, inden arbejdet med forestillingen gik i gang. Drømme og mareridt. Om forældre, der er blevet borte, om at kunne flyve, om at komme en tur ud i junglen, om at være faret vild i et stort hus.

Drømme vises frem

Forestillingen nøjes ikke med at fortælle om drømmene. Den viser dem frem. Scenografien er ganske pudsig – et gulv af løse plader, der kan tegnes på eller som kan løftes op og klappes ud. Her kan skabes mange antydede rum, og det bliver der, mens de to børn forenes i drømmelysten til at gå på opdagelse.

Forståeligt nok er forestillingen fragmentarisk og løs i logikken, som drømme er, men ud over at den virker sympatisk, sidder man også tilbage med oplevelsen af en lidt veg historie, som mangler et afsluttende og samlende greb.

Kernen er angiveligt pigens håb om at finde sin fraværende mor – et ønske, der bliver så stærkt, at hun slet ikke vil tilbage til virkeligheden, før drengen overtaler hende. Og så finder de to finder hinanden, både i drømmen og i virkeligheden, hvilket jo altid er en køn morale. Men er det helt nok. Får vi fortalt noget væsentligt om drømmes natur og formål, eller glemmes det i lutter fornøjelse over de mange drømmesekvenser, der kan trylles frem, fordi man er lykkeligt fri for kravet om en indre logik. Lige som det evige dilemma – er det i virkeligheden en drøm, at vi er vågne? – strejfes, uden at temaet rigtig foldes ud.

Jeg savner altså nogle overordnede formmæssige fortællegreb, der kan løfte historien op over kavalkadefornemmelsen af små, spændende drømme-eventyr på rad.

Og det 'farlige' i pigens flugt fra virkeligheden ind i drømmen foldes heller ikke rigtig ud, trods sympatisk spil fra både Jesper Pedersen og Pernille Lyneborg. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.