Af: Randi K. Pedersen

25. maj 2023

Virkelighedens drama

Katja Langes slagkraftige forestilling om bådflygtninge er fortælleteater af høj kaliber.

Der er fortælleteater, og så er der fortælleteater af en særlig kaliber. Det første gælder forestillinger, hvor scenografi og rekvisitter spiller en væsentlig rolle. Hvorimod teksten og fremførelsen af historien i stor træk ikke adskiller sig fra almindelig oplæsning. 

I ’Skibet er ladet med …’ forholder det sig modsat. Her er ingen visuelle effekter eller lydkulisser til at hjælpe oplevelsen på vej. Blot en tom scene og en fortæller i dagligtøj, hvis beretning fra den ubarmhjertige globale virkelighed i sig selv er et højspændt drama.

Skibet er ladet med bananer, men også med noget meget mere værdifuldt – med mennesker. Det handler om 30 migranter stuvet sammen i en alt for lille synkende båd, og om et kolossalt containerskib, der kun behøver en mindre besætning for at fragte en last på 30.000 bananer. 

Det er det konkrete og helt enkle udgangspunkt for en fortælling, men nok til at holde publikum i ånde i over en time. Forestillingen om mødet på havet mellem de to både og især om de mennesker, som er om bord, er ikke sprit ny. Men den er stadig decideret dagsaktuel. 

De livsfarlige sejladser over Middelhavet mod det forjættede Europa er igen taget til med voldsomme tabstal til følge. For strømmen af håbefulde migranter synes ustoppelig. Trods massive advarsler, griske menneskesmuglere og brutale sikkerheds- og kystvagter risikerer de hellere at miste livet end at blive, hvor de er. 

Det er dem og de rædsler, men også den medmenneskelighed, de møder, som Katja Lange og Kasper Sørensen sætter fokus på i ”’Skibet er ladet med …’. 

Fortælleteater kan, når det er godt og gennemarbejdet, nå ikke mindst børn ad andre veje og på andre måder end de traditionelle nyhedskanaler og sociale medier. Det er svært helt at swipe væk fra en levende person på en scene, selv hvis unge tilskuere mentalt er stået af. 

Desuden hænger de fleste nok på i en forestilling, hvor den centrale person er en ung gut på containerskibet. Han hedder Emil og må håndtere en meget barsk situation ved mødet med en migrantbåd i nød, der får store konsekvenser for hans eget skib og for Emil selv.

Tæt på tilskuerne

Med nøgternt overblik, korte, faktuelle nedslag og dramatisk slagkraft bringer Katja Lange virkelighedens overskrifter helt tæt på tilskuerne. B for bananer, D for drømme og T for tavshed siger hun og ser med et intenst blik ud på tilskuerne. 

Det virker. Lige som Katja Langes sikkert docerede brug af bevægelser, mimik og stemme, der til sammen skaber de gribende udtryk, der får fortællingen til at leve og blive til teater. 

Som tak for at tage migranter om bord og redde deres liv bliver containerskibet afvist, da de vil i havn. Med 30.000 bananer i lasten behøver hverken migranter eller besætning umiddelbart at sulte. Ikke før en kølecontainer går i stykker, og bananerne er i fare for at komme til at rådne, for hvad gør man så? 

Forklaringen på en løsning er ikke kedelig at få fortalt, for forestillingen tilgodeser vigtigheden af humor, når målet er at røre publikums hjerte og give hjernen noget at tænke over. 

I den verden, som tekst og fortæller ikke et sekund slipper kontakten til, er der dog ikke meget at grine af. Mens tiden går, og skibet af politiske grunde tvinges til at ligge for anker langt ude på havet, opstår der både venskaber og konflikter. De mange mennesker kender ikke hinanden, og midt i det hele skal en ung migrantkvinde føde. 

Til sidst løses situationen ved, at et NGO-skib overtager migranterne. Men kort efter udfordres Emil på sin samvittighed, da et nyt nødopkald fra en båd med migranter tikker ind.

Kvaliteten af ’Skibet er ladet med…’ skyldes ubetinget Katja Langes indsats som manuskriptforfatter og fascinerende historiefortæller.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.