Af: Lone Sørensen

25. oktober 2008

Virkeligheden overgår igen fantasien

Børnene i kælderen handler ikke om en østrigsk pensionist og hans utilgivelige handlinger. 'Børnene i Kælderen' er koncentratet af det afskum, vores samfund helst ser gemt væk i en mørk kælder. De, som går planken ud på den tynde is for at se, om den kan holde.

Den rå og barske virkelighed: Hvis man forarges over ordvalg og grænseoverskridende handlinger på børneteater scenen, så gør ikke denne forestilling til første prioritet. Vil man derimod, sammen med det unge publikum, se de barske realiteter i øjnene og få en grov lige op i ansigtet-oplevelse, så er her forestillingen. Det er et råt tema, præsenteret nøgent og barskt uden pegefingermoral, bare hør min historie!

Og ovenstående gælder ikke kun indholdssiden: Vi er i et stort rum, her er koldt og grimt. De tre spillere står med ryggen til os, som klar til en kold henrettelse. De falder i et med bagvæggen i deres sorte cowboybukser og T-shirts. De lettere utydelige kroppe vækker det grumme kælderunivers og frem kommer de. Helt op til os. Værsgo til den virkelighed, vi ikke vil vide af, serveret uden nogen buffere imellem. Der eksisterer ingen lag mellem spiller og publikum.

Alle spiller mildt sagt røven ud af bukserne i et fysisk ekspressivt fortælleteater. Scenen misbruges groft på den fede måde. Den er fuldkommen tom, men fyldes af talt scenografi og især effektivt af spillernes vekslen mellem direkte tale til os og heftig indfight med de andre to. Det er modigt og vovet, det er groft og ærligt.

Forestillingen tager udgangspunkt i virkeligheden, og vi spørger os selv: Hvornår holder virkeligheden op? Hvornår er den en illusion? Hvor meget kan et menneske indtage af øl, hash, speed, coke, shots, heroin, ecstasy etc?

Modsat andre ungdomsforestillinger, hvor spillerne fortæller deres egen historie, er dette brandgodt teater. Mest af alt fordi vi befinder os i et krydsfelt mellem fiktion og virkelighed med teatrets mest banale virkemidler; de tre fanden i voldske og yderst veltrænede skuespillere, der når helt ind under huden.

Forestillingen er ikke kun oplagt som diskussions oplæg, men også en yderst seværdig oplevelse.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.