Af: Henrik Lyding

26. september 2012

Vi tror på det gode

Underholdende og lidt romantisk eventyr-forestilling i vanlig Batida-stil.

Hvem skal være konge, når den gamle konge dør? Storebror Teo-Teo eller lillebror Fiffe. Storebror vil gerne bestemme – alt skal blive anderledes i det lille kongerige, lover han, når han først får magt, som han har agt – mens lillebror hellere vil lege. Samtidig er der det, at kongen bedre kan lide Fiffe, og det er selvfølgelig ikke så sjovt for Teo-Teo.

’Kronen på hovedet’ ligner altså et klassisk eventyr, hvor vi meget hurtigt ved, hvem vi skal holde af og holde med.

Sideløbende aner vi omridset af en historie om forholdet mellem søskende, men den historie fortaber sig desværre undervejs. Den havde måske ellers været mere interessant at folde ud end den rejse, Fiffe tvinges til at tage ud på, da kongen endelig dør og Teo-Teo bliver den nye konge.

Straks begynder han at lave om, fint illustreret ved, at den hyggelige, lavmælte dukkeby, der hidtil har symboliseret kongeriget, nu kommer til at bestå af lutter triste højhuse. Som sagt: det er ikke fortælle- eller holdningsmæssige overraskelser, der er forestillingens stærke side. Måske kunne man endda indvende, at det hele virker lige lovlig forudsigeligt, lige som opfattelsen af, at alt nyt pr. definition er fjendsk og umenneskeligt, måske med fordel kunne nuanceres en kende. Et nostalgisk verdenssyn, kalder man det vist, for nu ikke at bruge fy-ordet reaktionært!

Nå, men Fiffe drager altså ud i verden, og minsandten om ikke han bliver et klogere menneske af det. I mødet med de fattige, frysende og sultne, hvor maden ikke bare flyver ind i munden, sådan som Fiffe egentlig har troet. Man aner en ansats til frelsthed fra forestillingens side, som heldigvis punkteres af den indbyggede humor. Ellers havde det også været fælt.

Levende musik og godt humør

Fiffes verdensrejse udgør en betragtelig del af forestillingen. Han møder blandt andet en ung fattig kvinde, som han forelsker sig i; han begynder at trylle, tigge og optræde rundt omkring, og får ved siden af lige bortgiftet en stribe søstre. Ganske underholdende fortalt, selv om fornemmelsen af fyld nu trænger sig på i ubevogtede øjeblikke.

Hjemme har storebror ikke haft det så sjovt med at regere, som han troede. Sådan går det jo – i hvert fald i dansk børneteater – når man taber de bløde værdier af syne. Men heldigvis kan lillebror vende hjem, og alt derfor slutte godt, om end også noget brat. Vupti, så er det eventyr forbi!

Spillet er i vanlig Batida-stil med masser af levende musik og godt humør, så det går endda. Og scenebilledet med dukkehuse på et stort underlag, som vi sidder rundt omkring, er sjovt tænkt.

Men forfriskende ville det da være, om spillestilen og moralen en anden gang virkede lidt mindre naivt-romantisk og lidt mere overraskende.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.