Af: Anne Middelboe Christensen

22. december 2024

Vi elsker alle sammen frk. Larsen

Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.

Det er helt umuligt ikke at holde af frk. Larsen. Hun er en lillebitte dame. Klædt i en lilla kjole med matchende tørklæde og med fornuftige, brune lædersko. Hendes korte hår er såmænd også næsten lilla, og hun har fine krøller, der bugter sig rundt om hendes intense ansigt. Hendes blik bag guldbrillerne er yderst direkte, når hun ser op fra bogstakkene og ud på os, der besøger hende på biblioteket. Evigt parat med fingeren for munden for at tysse på os. Der skal jo være stille på hendes bibliotek!

Indrømmet. Hovedpersonen i ’Lille frk. Larsens store kærlighed’ er bare en dukke. Men sådan som Signe Kærup Dahl har skabt hende og fører hende, så kommer hun bogstaveligt talt til live for øjnene af børnepublikummet. For det kan godt være, at frk. Larsen er en skrap bibliotekar med meget faste meninger om, hvordan man skal opføre sig på et bibliotek. Men hun er også en bogelsker, der kan alle sine klassikere udenad – og som kan hjælpe alle børn og voksne med at finde de helt rigtige bøger. Hvis andre er nysgerrige efter at læse, så smelter hun.

Kærestebrev kl. 10.35

’En kirsebærdal. En prinsesse på en ært.’ Sådan taler frk. Larsen med sig selv – med referencer til ’Brødrene Løvehjerte’ og ’Prinsessen på ærten’, som flere af de ældste børnetilskuere fanger. Gør de det ikke, gør det nu ikke noget. De fungerer også bare som smukke ord.

Som bibliotekar står frk. Larsen mellem bibliotekets bogkasser og sætter bøger på plads, men hun bliver hele tiden forstyrret af nogen, der vil have hjælp. Men en formiddag – kl. 10.35 på hendes præcise guldarmbåndsur – finder et forunderligt kærestebrev fra en ukendt beundrer. Så kommer der pludselig blomst i håret på frk. Larsen…

Signe Kærup Dahl fra Akkord Teater har selv skrevet forestillingens replikker og sangtekster. Egentlig er denne historie både er lillebitte og kæmpestor, netop fordi den både handler om en lille og næsten uanseelig begivenhed i et menneskes liv, men samtidig også om et altoverskyggende livsønske om at føle sig elsket. Sammen med komponisten Søren Dahl Jeppesen har hun komponeret nogle nænsomme melodier for både klaver og guitar i en musikalsk fortælling, hvor alt er stramt disponeret og yderst akkurat fra start til slut. I en minimal og skrabet bogkassescenografi, der dog lige akkurat er effektfuld nok til at fungere.

Klassiker-overload

Signe Kærup Dahl har godt blik for alle børnetilskuerne, og hun bevæger sig frit rundt mellem dem, netop som en bibliotekar går til børnene på sit bibliotek. Samtidig har hun en fin sans til at synge både stille og kækt. Hendes smukke, lyse sopran skaber skønt liv i denne glemte kvinde, der pludselig rødmer og får liv i fantasien, så hun smider spadsereskoene og kommer op på røde hæle – parat til at slubre hindbærsaft i sugerør: Livslysten får overtaget hos frk. Larsen ved bogstigen.

Plottets finurlige forelskelsespointe kommer tydeligt frem. Når forskellige muntre figurer dukker op i plottet – ikke mindst buschauffør Basse og hans datter – så skifter Signe Kærup Dahl sit kropssprog, så man også umiddelbart oplever de andre figurer. Til trods for at hun som dukkefører egentlig selv er bundet til frk. Larsen… Det er sjovt og opfindsomt spil.

Samtidig er forestillingen et fint møde med en stribe klassiske bogtitler, som børnene har en god chance for at kende – fra Astrid Lindgren til H.C. Andersen. Det virker dog lidt underligt, at der slet ikke er nyere bøger med. Ikke engang Jakob Martin Strids ’Den fantastiske bus’ eller andre nye hits dukker op i frk. Larsens talestrøm. Men det kan selvfølgelig være, at Signe Kærup Dahl forandrer udvalget af bogtitler fra forestilling til forestilling, alt efter børnepublikummets alder. Der vil i hvert fald være stor forskel på de 3-åriges og de 8-åriges litterære horisont. Også selv om de fleste nok har hørt om ’Karius og Baktus’.

Fra Å til A

’Lille frk. Larsens store kærlighed’ har en charmerende tysthed over sig. Frøkendukkens gammeldameskrøbelighed får tilskuerne til at lytte ekstra godt efter. Netop fordi forestillingen foregår på et bibliotek, er den selvfølgelig også oplagt at spille på et bibliotek.

Når man bagefter forestillingen bevæger sig ud gennem biblioteket, kommer man måske også til at kigge på bibliotekarerne og spekulere på, hvilke hemmelige kærlighedsdrømme de mon går rundt med…

Men hvad ved de fleste af os egentlig om at være bibliotekar? Som frk. Larsen selv synger det: ’Frøken Larsen gør det samme hver dag / Sætter bøger på plads fra Å til A.’

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.