Af: Janken Varden

9. februar 2015

Venskab og eventyrlyst på den yderste nøgne ø

Alt det underlige verden har at byde på! Sælen Selma gør sig nye og eksotiske erfaringer på sin dristige færd efter cirkusskibet.

Et umage par er de, den brunspættede sæl Selma og den hvide havmåge Hauge, men ikke desto mindre rigtigt gode venner. Sammen behersker de den lille klippeø, samt vandet nedenunder og luften ovenover, og de er begge drabelige fiskere, hver på sin vis. De er til at elske for både store og små, lige fra lyset dæmpes i salen.

Jacques Mathiessen og hans dygtige dukkespillere har lang fartstid sammen, de kender æstetikken, de har rytme og flow, de har håndværket og håndlaget og en teknik, der gør, at de kan give deres dukker særpræg og detaljer. Og de kan kunsten at fortælle en historie – når bare dramaturgien er i orden.

Noget andet er, at de også kan spille videre, som om intet var hændt, selv om der sker uheld i kulisserne. Det var aktuelt, da jeg så forestillingen med bunker af 2-4-årige, og der skulle et trænet teaterøje til for i det hele taget mærke kalamiteten.

Tradition

'En sælsom rejse' er stangdukke-teater i traditionelt format. Men om formen synes 'gammeldags' og dramaturgien velkendt, er historien alligevel spændende – jeg sidder hele tiden og er usikker på, hvad der vil komme. Og det er jo det, der er spænding! Så at dramaturgien er velkendt, er noget jeg kun ved i efterkant!

Forbi vores venners lille ø sejler der en gang imellem et skib, og Hauge tager på sine udflugter ting med fra skibet – en bananskræl, en tom konservesdåse, et dørslag, men kun sjældent noget at råbe hurra for.

Så, pludselig en dag, kommer der et andet slags skib forbi, og det vækker Selmas interesse. For ombord kan man se stejlende heste og elefanter, en abekat i fuld fart, og en klovn med rød næse og en rød bold.

Selma er fascineret. Og når klovnen taber sin bold i havet, er Selma straks på pletten. På sælers vis balancerer hun bolden på næsen og vipper den tilbage til klovnen med halefinnen. Dermed er kontakten etableret.

Så da skibet sejler videre, kan Selma ikke modstå fristelsen, men følger efter. Cirkusblod og savsmuldsduft er, som kendt, smittende.

En sælsom oplevelse

Selma får sit livs oplevelse. Cirkus Alonsos forestilling er et under. Et stort stribet telt foldes ud på scenen, og et flot interiør åbenbarer sig med orkester og manegering og rampelys og tæppe, der går op og i, og en rigtig sprechstallmeister.

Aben på cykel, cirkusprinsessen med de seks araberhingste, vanvittige italienske akrobater, en tam elefant, en kanonkonge og klovnen Salvatotte – alt åbenbares for vores sæls øjne. Og Selma vover sig ind i Salvatottes nummer med den røde bold, til stor succes.

Men så er det altså, at venskabet med Hauge trækker mere end tilbuddet om at blive klovnekompagnon. Så da cirkusset drager videre, vinker Selma med sin hale tilbage til de omrejsende artister og vender tilbage til sin lille ø. Og Hauge og Selma synes, at det er dejligt at se hinanden igen.

Alt er fortalt enkelt og venligt og med den smule naivitet, der også bliver charmerende for de voksne – forældre eller pædagoger. Jeg var i hvert fald levende optaget af Selma og kunne se cirkusset i al dets pragt gennem hendes øjne, samtidig som jeg var glad for forestillingens ustressede historie og univers.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.
Klar, parat, boks!
Sjællands Teater:
'BOKS'
Kånstkollektivet på Sjællands Teater Fair Play gør ’BOKS’ til en medrivende forestilling om at være teenager og bokse med identiteten og ensomheden.
Den store Peter Freuchen fra Falster
Teatret Masken:
'Petersuaq'
Teatret Maskens ’Petersuaq’ er en velspillet og skarpt fortalt teaterbiografi om bysbarnet og polarforskeren Peter Freuchen, der dog bliver lidt mere kronologisk end dramatisk.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.
Klar, parat, boks!
Sjællands Teater:
'BOKS'
Kånstkollektivet på Sjællands Teater Fair Play gør ’BOKS’ til en medrivende forestilling om at være teenager og bokse med identiteten og ensomheden.
Den store Peter Freuchen fra Falster
Teatret Masken:
'Petersuaq'
Teatret Maskens ’Petersuaq’ er en velspillet og skarpt fortalt teaterbiografi om bysbarnet og polarforskeren Peter Freuchen, der dog bliver lidt mere kronologisk end dramatisk.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.