Af: Kirsten Dahl

21. marts 2011

Veninder i vulkanterræn

Kate Bryrup lader en naturkatastrofe være rammen for at skildre relationen mellem to veninder og deres meget ulige livsvilkår. Der er stof til identifikation i opsætningen, som dog også virker lidt gammeldags i sit arrangement.

Der er gode takter i Kate Bryrups børneteaterdebutstykke ’Vulkanen’. Men der er også mislyde og knas.

At teksten, der handler om en vulkan, som kommer til udbrud og forårsager død, bliver spillet lige nu, hvor Japan er ramt af jordskælv, tsunami og atomudslip, lægger en ekstra alvorsdimension til oplevelsen. Rart er det ikke med de rystelser, som vises undervejs med bulder og blinkende lys.

Alvor bliver det, når den rødt oplyste scene med større brag tydeliggør, at nu bryder vulkanen løs. Og rigtigt slemt bliver det, når vi til slut forstår, at slavepigen Iris’ mor er omkommet under vulkanudbruddet.

Kate Bryrup bruger vulkannaturkatastrofen til at skildre venskabet mellem to jævnaldrende piger i det gamle romerriges Pompei år 79 efter vor tidsregning. I centrum står herskabspigen Primigenia og slavepigen Iris, hvis mor arbejder for Primigenias forældre. Gennem de to piger og deres forældre fortælles en historie om økonomisk ulighed, materialisme og samfundsmæssige skel. Skel, der gør, at livet for velhaverpigen er et spørgsmål om at adlyde sine forældre, passe sine lektier til hun bliver gifteklar, og ikke mænge sig med pøblen.

Og for slavepigen handler om at være underdanig og håbe på, at hun ikke bliver solgt til et herskab, der har ret til at udsætte hende for hvad som helst. Vi oplever venskabet mellem de to piger, både når det fungerer og når det slår gnister. Fint med identifikationsmuligheder for målgruppen. Men også med begrænsninger.

Men stykket har også svagheder og brister. De første 5-10 minutter er noget tunge og lidt vanskelige, fordi vi med replikker, der ligger noget langt fra dagligdagssprog og er ret kantede, lige skal finde ud af, hvem de to piger er, og hvad de laver. Sidenhen bliver teksten nogle steder lidt for forklarende. Og endelig er det vanskeligt at forstå, hvorfor det er Primigenia, der skal viderebringe Iris budskabet om hendes mors død, og ikke en voksen.

Lidt gammeldags

Stykkets to medvirkende, Marie Vestergård Jacobsen og Ane Helene Hovby, har begge noget piget over sig, der gør, at de med en fin naturlighed kan spille Iris og Primigenia. Når de spiller pigernes forældre, bliver spillet derimod mere kantet. Så får spillet karakter af at være klicheen på den blide, men bestemte mor, den autoritative far, og den bløde altopofrende mor. Dette kan også skyldes instruktionen.

Et semitransparent forhæng der trækkes frem og tilbage foran scenen letter rolleskiftene, som foregår ved at spillerne skifter eller omorganiser deres kostume. En hat, et sjal eller kjortlen kastet bagud – og de er en anden.
Forestillingens styrke er, at den undervejs formår at skildre relationen mellem de to piger og deres meget forskellige livsvilkår på en måde, så det ikke udelukkende er fæstnet til en fortid med gladiatorkampe og lyrespil, men også lader sig parallelisere til mere almene og nutidige forhold. Svagheden er, at historien ind imellem synes at mangle nogle dimensioner og halter i logikken.

Opsætningen har noget lidt gammeldags og teateragtigt over sig, og nogle steder har valgt nogle lidt ufikse løsninger, fx når rollerne skændes bag kulissen på en måde, så man mere mærker to skuespillere påtage sig roller end forbliver inden for fiktionens rammer og oplever de figurer og situationer, der er tale om.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.