Af: Henrik Lyding

22. maj 2014

Varme hjerter og rigtige meninger

Man skal følge sit varme hjerte, også selv om man dermed bryder loven, mener Hartmanns Teater.

Angiveligt handler 'De fremmede' om mobberi. 'Mobbehistorier fra nær og fjern', kalder Peter Hartmann forestillingen. Undervejs undrer man sig lidt. For nok strejfes begrebet i indledningen, hvor Peter fortæller om at vokse op som del af en hippiefamilie i en lille provinsby, men ellers er det anderledes barske ting som politisk forfølgelse og mord, forestillingen handler om.

Men tilbage til Peter selv, hvor hans hjemmestrikkede tøj og hjemmeklippede hår ikke overraskende afstedkom nogle reaktioner fra kammeraterne i skolen. Den slags havde Peter imidlertid lært ikke at reagere på, hverken med grove ord eller handling. Gå ikke i krig, slå ikke ihjel og tal ordentligt, lød formaningerne hjemmefra.

Derpå glider vi over i forestillingens egentlige historie – om cirkusartisten, hans artistkone og deres barn. Igor er flygtet fra et land med en led leder og hans Røde Hattehunde, som fortælleren kalder soldaterne. Et land og en diktator, der myrder alle, der ikke mener som han. Og det gør Igor og hans kone bestemt ikke.

Undervejs i historien om Igor filosoferes der over, om mennesker er født onde eller er blevet det. Men spørgsmålet og konklusionen – at det er omgivelserne og opvæksten, der gør det – foldes ikke rigtig ud. Igor og konen laver bare grin med den lede leder i cirkus, og så går det galt. Konen bliver skudt, Igor flygter med datteren gennem mange lande, indtil de ender i Danmark, fortæller Peter Hartmann. Her må man nemlig godt lave grin med lederne.

Igor og datteren kommer i flygtningelejren i Sandholm, hvor de venter og venter. Men de vil så gerne være en del af det danske samfund, forstår vi, så de sniger sig ud i samfundet, hvor de møder en gæv gammel dame.

Mantra fra godhedsindustrien

Og her tager forestillingen så en drejning. Danskerne har nemlig, mener Hartmann, ikke hjerterum for flere flygtninge, men den gæve dame bryder loven og får den lokale skoleinspektør til at gøre det samme, så Igors datter kan komme i skole.

Moralen i forestillingen er altså en opfordring til, at man følger sit hjerte og bryder dansk lov. Det kræver unægtelig den slags hjerte, som Peter Hartmann mener, er det rigtige og varme.

Synspunktet er velkendt, ikke mindst fra den politiske arena, hvor det er fast mantra i godhedsindustrien og afdelingen for rigtige meninger. Andre kalder det vist selvtægt.

Når det er sagt, er Peter Hartmann en habil fortæller med god energi i krop og stemme. Han kan også kunsten at være helt tyst, når noget for alvor står på spil, eller når tingene bliver lidt finurlige.

Som fortælleteater er det hverken specielt imponerende eller det modsatte. Så det er nok mest budskabet, der vil afgøre, om forestillingen virker attraktiv eller det modsatte.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.