Af: Henrik Lyding

18. oktober 2011

Vandpjaskeri

Tyndbenet danseforestilling om vand for de allermindste.

Man skal tage skoene af. Allerede dér bliver jeg en lille smule træt. Måske har jeg smidt skoene lidt for mange gange i dansk børneteater.

Forestillingen er leg på gulv, her kaldet en danseforestilling, udtrykt i rytmisk bevægelse, beregnet på at kunne opleves af 0-4-årige og deres forældre.

Først slæbes et gyldent gardin over gulvet – det skal symbolisere vand, sådan som alt andet i den lille forestilling gør det. Små kulørte sandposer skal være vanddråber, siden svømmer de to kvindelige medvirkende lidt rundt i store blå stofbaner, triller med tomme flasker, lader små lammeskyer med blå regnbånd brage mod hinanden, lader det fyge med blå papirsne eller blæser sæbebobler over vores hoveder.

Det sidste var det sjoveste. Her var endelig en flig af den magi, forestillingen ellers savnede så fatalt. Tænk hvis hele rummet havde været fyldt med sæbebobler! Nu blev det bare, som resten af forestillingen, til en lidt forkølet omgang bobleri.

Miseren skal findes både i det koreografiske og det sceniske udtryk. Dansegulvet er gabende tomt, i baggrunden kun et par forvredne vandrør og nogle stabler af tomme vandflasker foran den sorte bagvæg.

Lyset er lige så stemningsforladt – køligt og nøgternt, fuldkommen blottet for den eventyrmagi, der måske kunne have fanget de små tilskuere ind. I stedet lød det om og om igen: ’Hvad er det?’, når de to dansere bevægede sig rundt på scenen.

For det hele var alt for abstrakt og diffust, også for de 3-4-årige, mens det slet ikke giver nogen mening at divertere med teater, godt eller skidt, for 0-2-årige.

Manger scenisk ramme

Tænk hvad man kunne have disket op med af sjove historier og billedmagiske øjeblikke, hvis man havde haft en ordentlig scenisk ramme; tænk hvad to skuespillere kunne have leget frem, hvis man havde brugt ord og bevægelse i forening.

Det gav nemlig ingen mening at bruge to dansere – dertil var trinsproget og sværhedsgraden alt for beskedne. Et par løftede ben og lidt bagoverbøjede kroppe gør altså ingen koreografisk sommer. Det samme gjaldt de enkelte situationer. De blev slået an, men aldrig foldet ordentligt ud eller brugt til noget.

Jeg savnede poesi, billeder der fortalte noget, og ikke mindst brug af lyset til at definere de enkelte situationer. En udmærket guitar-spiller akkompagnerede nydeligt, men fortryllet blev jeg altså ikke.

Bagefter tog jeg mine sko på igen. De var også skuffede.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.