Af: Randi K.Pedersen

8. januar 2009

Batida er også i 'En hvid mand' leveringsdygtig i store musikalske arrangementer og mange medvirkende. Foto: Ditte Valente

Udspekuleret undertrykkelse

En voluminøs musikalsk farcestil slører substansen i en historie om magt og undertrykkelse.

Teatergruppen Batida:
'En hvid mand'
Forfatter og instruktør: Søren Ovesen. Scenografi: Annika Nilsson. Komponister: Erik K. Christensen, Thomas Bredsdorff-Larsen og Batida. Medvirkende: Lene Pernille Christiansen, Sus Hauch, Karen Rasmussen, Tine Sørensen og Per Thomsen. Aldersgruppe: 7-11 år eller fra 12 år og op. Set ved festivalen i april 2008. www.batida.dk

Er imperialisme kun et begreb for gamle venstrefløjsflippere? Eller er det en realitet, teatret kan vise frem og gøre moderne børn klogere på. Teatret Batida tror tydeligvis på det sidste, men lykkes kun delvis med at vise, at det er ikke helt forkert. Forestillingen om Herman, der lander med en faldskærm midt i dukkeskoven, er en moderne eventyrhistorie om overgreb og undertrykkelse – både personligt og verdensomspændende.

Det er ikke en hær af farlige soldater, der forgriber sig på de overmodne og groteske dukkedamer, som – afslører det sig – er mægtig opsatte på at blive ”hvide”. Det er meget mere udspekuleret. Her er vejen til magten kridhvid kultur
imperialisme, og den er mere klædelig, end grov vold.

Herman er ikke en led karl i grimt kamouflagetøj. Han er en pæn actionmand af vor tid og kultur, der optræder i kridhvidt jakkesæt og cowboyhat! Derfor lægger man ekstra mærke til den sorte pistol, han har i bæltet. Det vil sige vi – publikum – gør. Mens dukkedamerne hverken ser eller hører faresignalerne.

De lader sig tværtimod villigt forføre af Hermans snak om Tidsånden.
En luftig størrelse, der giver avanceret teknik og tidstyranniet på det enorme vægur langt større plads, end demokratiet. Så selvom den hvide mand måske bilder sig ind, at han vil det gode, så kan det kun ende det galt.

Fladtrådte klichér

Det gør det også, efter alt for mange og lange forviklinger. Så galt, at det koster Herman livet, og dukkedamerne vender tilbage til deres dukkeskov. Ikke ligefrem en lykkelig slutning på den lidt tynde historie, der fungere bedst, når de medvirkende griber til musikken. Instrumenterne hænger de skæggeste steder og dukker pludselig frem, mens sangteksterne løbende kommenterer de mere eller mindre vanvittige situationer.

Hu hej går det over stok og sten, når ikke lige den hvide mand går i stå, fordi hans tidsur
går i udu. Men desværre slører iscenesættelsens voluminøse, musikalske farcestil hurtigt forestillingens sympatiske intentioner. Skuespillet savner nogle finere nuancer og karakteristikker, der kunne gøre dukkerne menneskelige. I stedet bliver de ikke meget mere end fladtrådte klichéer, og man kører træt i strømmen af komiske påfund, der overdøver substansen i indholdet.

Når Carmen fra dukkeskoven maler sig hvid i hovedet, gifter sig med Herman og straks giver sig til at støvsuge, er symbolikken sjov og til at forstå. Men når dukkestellet til sidst ryger sig en tur og Herman bliver skudt ligeosm i Bizet’s opera! er det mere fjollet end tankevækkende.

Fint nok, at de fire, klumsede dukkedamer gør oprør mod den hvide, mægtige manipulator og igen finder sammen i fælles forståelse af, at de aldrig kan og skal blive hvide. Men netop fordi det faktisk sker, er det er svært at se det skægge i, at de i stedet for udvikling vælger at vende verden ryggen.

Teatergruppen Batida:
'En hvid mand'
Forfatter og instruktør: Søren Ovesen. Scenografi: Annika Nilsson. Komponister: Erik K. Christensen, Thomas Bredsdorff-Larsen og Batida. Medvirkende: Lene Pernille Christiansen, Sus Hauch, Karen Rasmussen, Tine Sørensen og Per Thomsen. Aldersgruppe: 7-11 år eller fra 12 år og op. Set ved festivalen i april 2008. www.batida.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi