Af: Randi K. Pedersen

10. maj 2009

Troldesang med turbo

Undergrundens nye opera går med fabelagtig komisk energi i børnehøjde til de musikalske klassikere.

Trold kan tæmmes. Det ved vi fra Shakespeare. Men i Musikteatret Undergrundens komiske børneopera, er det ikke en ung kvinde, der lærer at tøjle sit arrige temperament. Det er en hel troldefamilie! Herligt sunget og forrygende spillet af to sangere, der skifter roller, det vil sige kostumer, hurtigere, end man kan tælle taktslagene. – Det er de nødt til, hvis sang og musik skal følges ad.

Med fabelagtig komisk energi går til den nye børneopera til de musikalske klassikere. Der er fart over feltet i ude i den grønne skov og ingen smalle steder i musikken. Tretten – 13! – operaer fordelt over små 200 år lægger musik til ‘Trold Kan tæmmes’, de fleste af gode grunde kun som korte citater. Men først og fremmest, så musikkens stemninger underbygger det, der foregår på scenen – og omvendt.

For opera er ikke kun tårnhøje soprantoner. – Dem er der også nogle af. Meget høje og meget smukt sunget af prinsessen Brit-one Müllertz, så tilskuerne kan opleve ægte, stor opera. Men selv om hendes rappe veninde Christine Schøtt hurtigt og morsomt tysser på hende, er den slags ikke børnevenligt. Så er der mere musikdramatisk mening i de grove råb vekslende med sang, som kræver overskud at præstere. Men som kendetegner Undergrundens forestillinger, og som gør det let at forstå sangerne og følge handlingen i ”Trold kan tæmmes”.

Solidt plantet i nutiden

Trods den klassiske musik er det et eventyr med de kæmpemæssige, behårede troldefødder solidt plantet i nutiden. For ganske vist er der tale om en prinsesse og trolde. Men der er også mange, genkendelige træk i historien om, hvordan prinsessen slipper for et arrangeret
ægteskab med en trold. Der skal list og snilde til og en løbende kontakt med publikum, når hele troldefamilien jagter den fortvivlede prinsesse.

Troldemor er en hårdtslående havgasse, der styrer både mand og sønner. Hun har enorme zigeunerørenringe og pink sjal, og det bliver hun ikke kønnere af, men meget sjovere. Det samme gælder resten af troldefamilien, hvis fabelagtige helkostumer ikke forhindrer sangerne i at udfolde et ustyrligt komisk kropssprog med turbo.

Storebror, der skal giftes med prinsessen er en skønt klodset og genert klumpedumpe, der ikke kan finde ud af en dyt. Faktisk er han ligeså fortvivlet som prinsessen over ægteskabsplanerne. Hans mere kvikke og især mere frække lillebror gør sit bedste for at forsvare storebror og familiens ære og finde prinsessen, der har gemt sig i skoven.

Men han bliver til grin. Hver gang har er liiige ved at fange prinsessen, bliver han narret. Prinsessen får nemlig hjælp af sin mindre fornemme, men meget mere modige veninde. Hun mener ikke, at piger skal finde sig i at blive solgt af en grådig kongefar, der lokkes af troldefars tilbud om et nyt slot! Et synspunkt de unge tilskuere lod til at være stærkt enige i.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.