Af: Kirsten Dahl

20. november 2014

Tour de Europa-deroute

Europa er blevet slap i koderne, og kinesere, som kan tænke forretning ind i alt, tager styringen. Det unge publikum får performance for fuld skrue, men energien fiser lidt ud undervejs.

Netop som Daniel Norback er løbet tør for ideer til nye forestillinger, springer en skikkelse ud af skabet: En tysktalende rokoko-klædt herre, som siger, at han er Europas ånd, der Geist Europas.

Han slår ud med armene, så skjorteflæserne vifter om håndleddet, og tager et renæssance-skridt fremad i sine spænde-besatte sko, mens han autoritetsparodisk siger til Daniel Norback, at han skal lave en forestilling om intet mindre end den elendige forfatning Europa er i i dag. En forestilling som skal gribe, lutre og give publikum en oplevelse af katharsis.

Daniel tøver og tvivler. Men springer alligevel ud i det. Og så tager en både selvironisk og Europa-selvironisk performance fart. Med teaterrøg, synlige kostumeskift og andre ting, som bevidst peger på, at teater er teater, spurter Daniel Norback gennem Europas historie; fra istid til Kierkegaard.

Tidsperioderne demonstreres indenfor en bevidst amatørteaterlignende kukkasse-kulisse. Ubehjælpsomt malede sætstykker med grønne skove erstattes af græske og romerske søjler, middelalderlige katedraler m.m. mens skilte med nøgleord hænges op på kukkasse-rammen.

Udenfor scenen står skabet med ånden i til højre og til venstre et keyboard, som Daniel Norback i fyrige entertainer-spring konsulterer for at spille moderne strofer til den diskodans og de andre nymodens trin, som han genremiksende og historieblandende udstyrer de gamle fortællingers skikkelser med.

Fra Dionysos til Kierkegaard

Daniel Norback har fuldstændigt styr på kropslig timing og på kunsten med charme at få det unge publikum til at spille med – levere lyde, svare på små spørgsmål etc.

Han poserer kækt som Dionysos med stort rødt erigeret lem. Padler af sted som Odysseus. Disko-danser romersk dekadence. Og banker på tykke porte som Luther.

Men da han kommer til 1700 og 1800-tallets store filosofiske tænkere, går han hurtigt i stå. Han name-dropper: Kant, Hegel, Adorno, Heidegger, Foucault, Schiller, Schopenhauer, Kierkegaard og taler om, at uden filosofi og dannelse bliver folk for let et offer for underholdning.

Men derved bliver det. Ærgerligt. Det kunne have været spændende at have fået mere kød på her og at historietimen var blevet ført længere frem mod vores nu.

Nuvel, tanken er ganske vist, at Daniel Norbacks forestillingsprojekt skal kulsejle og blive kørt overende fra øst. Den unge engelsktalende kineserpige, Pei En Chan, som non-stop har hjulpet til som en nedvurderet fremmedarbejder-kuli i Norbacks performance, overtager mere og mere scenen. Hun reducerer Europa til et museum og kommer med ideer til, hvad der vil løfte Europa økonomisk: Kineserne tager gladelig et par dage i Paris eller København. Lær kinesisk – det vil åbne døre….

Man kan med andre ord ikke klandre 'Goodbye Europa!' for at ville slægte skolekomedien på og antage amatøristiske dimensioner – for det er netop meningen, og linen køres helt og konsekvent parodisk ud med kulisser, som til slut braser sammen, og gestik som er overdreven kantet og tydelig.

'Form på form' og den ironiske distancen bliver alligevel lidt trættende. Men især er det skelettet, som virker mangelfuldt og undertiden tamt. Kritikken af Europa og fremtidsperspektiverne. Mere gods og bid kunne have været skønt.

Men godt underholdt det bliver man.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.