Af: Anne Middelboe Christensen

10. maj 2009

Tilståelser fra et jakkesæt

Rasmus Thorup fascinerer teenagerne med sit turboforedrag om forkromet succes. Så pyt med at historien knækker som en stilethæl.

’Kontrol over jer selv! Magt over andre! Succes overalt!’

Sådan lyder mantraet hos jakkesætmanden med det ulastelige, grå jakkesæt og den nymalede, røde kuffert. Teenagerne på Rosenlundskolen griner lidt tøvende. De synes klart, at manden er for meget med sine overdrevne bevægelser og sit business-sprog. Men de er tydeligvis også fascinerede.

Rasmus Thorup strammer grebet om dem. ’Hvordan kan vi lave om på jer, så I bliver en fuldkommen succes?’ spørger han frækt. Og han tilføjer kækt: ’Før var jeg ligesom jer: En taber’.

De unge svarer ikke. Men på bageste række hvisker en fyr halvhøjt: ’Han er gal!’

Det standser nu ikke Rasmus Thorups mappedreng, der hurtigt kastes sig ud i fortællingen om sig selv i ‘Vejen til succe$’.

For det er en monolog, dette her. Som performer holder Rasmus Thorup sig langt væk fra trenden med interaktivt teater. Han fastholder sin fiktion om en mand, der skal holde et foredrag om succes. Og han får teenagerne til at tie stille, netop med sin autoritet og sin mærkelige, stiliserede opførsel. Han spiller på talkshowets selvglæde og stand-up’ens arrogance. Og i glimt opstår Søren Sætter-Lassen’ske transformationer af en almindelig mand, der afslører sig som nørd. Dermed kaster Rasmus Thorup sig modigt for tilskuerne i denne timelange solo – uden andet at holde sig til end en ghettoblaster og en mappe.

Seje soundtracks

‘Vejen til succe$’ bliver en ganske underholdende forestilling. Judith Rothenborg har iscenesat med stor variation rundt om det bord, der udgør fortællingens beskedne, scenografiske ramme. Og Søren Haahr har fundet seje soundtracks, som rammer rent hos tilskuerne.

Rasmus Thorup har selv skrevet historien, der dog er blevet noget uegal i sine scener, men som alligevel stråler takket være hans charme og præcision som skuespiller. Det er i karikaturerne, at hans figur virker bedst: Karikaturen på ’den lukkede medarbejder’ og ’den døgnåbne medarbejder’ går lige ind hos teenagerne. Men også den (forudsigelige) karikaturfortælling om topbossen Mester, der gav ham ønskejobbet, der hurtigt blev fulgt af supervillaen og drømmehustruen. ’Jeg var så stolt,’ siger han. ’Endelig havde jeg alt.’

På speed

Dramatisk set er der selvfølgelig kun éen udvej på denne forløjede idyl: Nedturen. Og den gennemlever Ramus Thorups jakkesætsmand med skræmte skuldre og krybende blikke som stærk kontrast til hans hidtidige, storskrydende ejendomsmæglerattitude. Historien bliver herefter lovlig kulørt med både overfald og fængselsstraf, men nuvel. Så er der i hvert fald nok at snakke om bagefter i klassen.

Som i alle gode eventyr, fortsætter denne succesdrengs nedtur, indtil han får vendt sit liv og folder sit rigtige jeg ud: Som transvestit, endda i et danseshow i Paris. Det er unægtelig overraskende og også dramatisk ubegrundet, men det får klar effekt hos tilskuerne. Da han smider jakkesættet og kryber i Niels Sechers farvestrålende danseskrud, hviner pigerne. Og en dreng siger højt: ’Han er på speed!’ Sådan nærmest for at punktere det med at skille sig ud fra mængden. For mænd går altså ikke med dametøj i Ballerup…

Men alle klapper begejstret, da turbodrengen flipper ud i langhåret paryk og højhælede sko i et dansenummer over ’Voulez-Vous coucher avec moi?’. Måske fangede teenagerne forestillingens opfordring til at folde sig ud som sig selv. Måske blev forestillingens udsagn om ’succes’ både for bastant og for abstrakt. Måske kom trans-dansen til at overskygge for den første del af historien – og til at få handlingen til dramaturgisk at knække som en stilethæl.

Uanset hvad, så formåede Rasmus Thorup at påvirke de unge med et stærkt nærvær og en insisteren på at fortælle dem noget. Derfor lyttede de.

Eller som en pige spontant udtrykte det på vejen ud af lokalet: ’Fuck! Det var nice!’

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken