Af: Henrik Lyding

2. november 2011

Teatermagi i kufferterne

Fornøjelig nyfortolkning af 'Fyrtøjet'.

Historien er blevet væk. Og den var ellers så flot. Men så må vi bare få en anden historie i stedet, fortæller skovtrolden, der ligner et ungt og ret charmerende menneske til forveksling, måske lige bortset fra halen.

Han begynder at lære os nogle små troldekunster, og imens har han fundet sin historie, som er den om Fyrtøjet. Og den begynder jo netop ude i en skov. Vupti, dukker der et træ op af en af kufferterne på scenen. De kufferter, der har givet teatret navn. En stribe kufferter af forskellig størrelse og farve, lige til at gemme gode historier i. Og endnu mere vupti kommer Heksen vippende op, mens den søde fortæller-troldefyr erstatter Soldaten. Og så er eventyret om Fyrtøjet, de tre hunde, Heksen og Prinsessen minsandten i fuld gang.

Med fine billeder, der alle fødes op af kufferterne på scenen, fortæller Henrik Rosenquist Andersen det klassiske eventyr med masser af sjove pointer og nye fortolkninger. Han har således droppet soldaten og ladet det være en trold, ham selv, der oplever eventyret med fyrtøjet og hundene.

Han har også taget de mest brutale Andersen-elementer ud, blandt andet Heksens afhuggede hoved, og erstattet dem med noget mere troldehyggeligt.

Er det så stadig Andersen? Ja, det vil jeg mene, og det fungerer i sammenhængen uproblematisk for de helt små børn, der nok synes, at det er sjovere med en trold end med en soldat.

God scene-energi

Samtidig har Henrik Rosenquist Andersen masser af god energi på scenen uden at virke overstyret, han kommunikerer ubesværet og skægt med børnene, og er god til at gribe de spontane bemærkninger, der kommer undervejs.

Og så virker unge Andersen som et uhyre sympatisk bekendtskab, fuld af umiddelbar fortælleglæde, lige som afviklingen af forestillingen fungerer upåklageligt, også selv om der er mange ting at holde styr på undervejs. Blandt andet en sjov sekvens med tal-skilte, når trolden skal finde pengene i de tre skatkister under hundene.

Og at det fungerer, ses klart af, at ikke en eneste af de små tilskuere protesterede, selv om det hver gang var den samme dør, den samme kiste og den samme størrelse hund, der bare havde fået nye øjne i al diskretion nede bag kufferterne.

Undervejs leges der med illusionen, når skomagerdrengen for eksempel ikke kan kaste fyrtøjet helt op i fængselstårnet, og trolden så bare gør tårnet lavere, helt ned til én meter. For så kan alle være med, også små drenge!

Det er en forestilling, der tydeligvis fryder de små og som sendte mig ud af teatersalen med smil i øjnene.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.