Af: Henrik Lyding

2. november 2011

Teatermagi i kufferterne

Fornøjelig nyfortolkning af 'Fyrtøjet'.

Historien er blevet væk. Og den var ellers så flot. Men så må vi bare få en anden historie i stedet, fortæller skovtrolden, der ligner et ungt og ret charmerende menneske til forveksling, måske lige bortset fra halen.

Han begynder at lære os nogle små troldekunster, og imens har han fundet sin historie, som er den om Fyrtøjet. Og den begynder jo netop ude i en skov. Vupti, dukker der et træ op af en af kufferterne på scenen. De kufferter, der har givet teatret navn. En stribe kufferter af forskellig størrelse og farve, lige til at gemme gode historier i. Og endnu mere vupti kommer Heksen vippende op, mens den søde fortæller-troldefyr erstatter Soldaten. Og så er eventyret om Fyrtøjet, de tre hunde, Heksen og Prinsessen minsandten i fuld gang.

Med fine billeder, der alle fødes op af kufferterne på scenen, fortæller Henrik Rosenquist Andersen det klassiske eventyr med masser af sjove pointer og nye fortolkninger. Han har således droppet soldaten og ladet det være en trold, ham selv, der oplever eventyret med fyrtøjet og hundene.

Han har også taget de mest brutale Andersen-elementer ud, blandt andet Heksens afhuggede hoved, og erstattet dem med noget mere troldehyggeligt.

Er det så stadig Andersen? Ja, det vil jeg mene, og det fungerer i sammenhængen uproblematisk for de helt små børn, der nok synes, at det er sjovere med en trold end med en soldat.

God scene-energi

Samtidig har Henrik Rosenquist Andersen masser af god energi på scenen uden at virke overstyret, han kommunikerer ubesværet og skægt med børnene, og er god til at gribe de spontane bemærkninger, der kommer undervejs.

Og så virker unge Andersen som et uhyre sympatisk bekendtskab, fuld af umiddelbar fortælleglæde, lige som afviklingen af forestillingen fungerer upåklageligt, også selv om der er mange ting at holde styr på undervejs. Blandt andet en sjov sekvens med tal-skilte, når trolden skal finde pengene i de tre skatkister under hundene.

Og at det fungerer, ses klart af, at ikke en eneste af de små tilskuere protesterede, selv om det hver gang var den samme dør, den samme kiste og den samme størrelse hund, der bare havde fået nye øjne i al diskretion nede bag kufferterne.

Undervejs leges der med illusionen, når skomagerdrengen for eksempel ikke kan kaste fyrtøjet helt op i fængselstårnet, og trolden så bare gør tårnet lavere, helt ned til én meter. For så kan alle være med, også små drenge!

Det er en forestilling, der tydeligvis fryder de små og som sendte mig ud af teatersalen med smil i øjnene.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.