Af: Carsten Jensen

21. oktober 2008

Teaterkompagniet bliver egnsteater

Syddjurs Kommune har besluttet sig for at få sit eget egnsteater fra årsskiftet. Teaterkompagniet, der har hjemadresse i Egå, skal fremover have til huse på 'Hotellet' i Rønde.

I foråret 2009 har Teaterkompagniet premiere på to nye forestillinger. Og det sker med nyslået status som egnsteater i Syddjurs Kommune.

Dermed har mange års energisk indsats i dansk børneteater båret frugt for Hege Tokle og Co., der siden genoplivningen af Teaterkompagniet som børneteater har turet landet rundt som ustøttet og hårdt arbejdende teater og de seneste sæsoner har spillet op mod 130 forestillinger.

Og når man siger Teaterkompagniet, siger man også Hege Tokle, der med stor energi har drevet og ledet teatret.

Den farverige personlighed stammer fra Norge, men er uddannet fra Skandinavisk Teaterskole i København i 1989. Siden nåede hun at arbejde et par år i den daværende udgave af Teaterkompagniet, men da teatret lukkede, drog hun til Norge, lånte 100.000 kr. og satte incestdramaet ‘Fars lille pige’ op. Soloforestillingen høstede en norsk kulturpris og mange roser både i Norge og Danmark, hvor hun også turnerede med den i flere år.

Store planer

I 1999 genåbnede Hege Tokle så Teaterkompagniet som børne- og ungdomsteater – og trods en uheldig start og økonomiske tab på forestillingen ‘Stenbroen’, der aldrig nåede frem til premieren, kæmpede hun videre med teatret og sine forestillinger.

Det har altså nu givet bonus efter et langt beslutningsforløb i Syddjurs Kommune, der torsdagen før efterårsferien endelig vendte tommelen opad for Teaterkompagniet som nyt egnsteater i kommunen. Det skete oven i købet midt i en sparerunde for den lille kommune med blot 41.000 indbyggere, der samtidig stod til at skulle finde besparelser i omegnen af 100 mio. kr.

Teaterkompagniet er egnsteater fra 1. januar 2009 at regne – og det bliver på en tre-årig aftale, der starter med 1,2 mio. kr, stigende til 1,8 mio. kr det næste år, mens tredje år giver en driftsstøtte på 2,4 mio. kr.

Økonomien er funderet i den såkaldte trappestige-ordning, der giver værtskommunen mulighed for en gradvis indslusning og opnormering til det lovbefæstede minimumsbeløb for et egnsteater.

»Det giver også os som teater en lempelig opstart, for vi skal jo også lige vænne os til at være egnsteater med en rigtig økonomi efter mange år på næsten ingen støtte,« siger Thomas Trier, der har både skrevet og instrueret flere af Teaterkompagniets forestillinger og fremover skal være sideordnet leder med Hege Tokle i det nye egnsteater.

Rent fysisk skal Syddjurs Kommunes nye egnsteater have base på ‘Hotellet’, der også huser musikskolen.

»Vi glæder os meget til udfordringen. Og vi har skam også en forkromet plan for at blive en fast forankring i kommunen,« siger Thomas Trier, der nævner samarbejde med andre af kommunens kulturelle institutioner, forslag om en børneteaterskole, ‘bistandshjælp’ til amatørteatret m.v. som nogle af de mange ting, man gerne vil sætte i værk i takt med de praktiske og økonomiske muligheder.

Slut med showcase

Og her kunne måske på sigt komme en håndsrækning fra nabokommunen Norddjurs Kommune, der ifølge kommunale referater HAR været inde over som mulig medspiller i egnsteatereventyret, men i første omgang har valgt at holde sig udenfor.

En anden instans, der nu SKAL holde sig fra Teaterkompagniet, er Refusionsudvalget under Scenekunstudvalget, der synes at have haft et anstrengt forhold til teatrets forestillinger og bl.a. ved et par lejligheder har afvist at give refusionsgodkendelse.

Både Scenekunstudvalget og egnsteaterkonsulenterne har nemlig forud for egnsteater-kontrakten godkendt Teaterkompagniet som professionelt producerende teater med orden i såvel det kunstneriske som administrative – og dermed slipper Teaterkompagniet som nu støttemodtagende teater i hvert fald de næste tre år for at risikere at skulle stå skoleret for Refusionsudvalget ved de halvårlige showcases.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere