Af: Carsten Jensen

21. oktober 2008

Teaterkompagniet bliver egnsteater

Syddjurs Kommune har besluttet sig for at få sit eget egnsteater fra årsskiftet. Teaterkompagniet, der har hjemadresse i Egå, skal fremover have til huse på 'Hotellet' i Rønde.

I foråret 2009 har Teaterkompagniet premiere på to nye forestillinger. Og det sker med nyslået status som egnsteater i Syddjurs Kommune.

Dermed har mange års energisk indsats i dansk børneteater båret frugt for Hege Tokle og Co., der siden genoplivningen af Teaterkompagniet som børneteater har turet landet rundt som ustøttet og hårdt arbejdende teater og de seneste sæsoner har spillet op mod 130 forestillinger.

Og når man siger Teaterkompagniet, siger man også Hege Tokle, der med stor energi har drevet og ledet teatret.

Den farverige personlighed stammer fra Norge, men er uddannet fra Skandinavisk Teaterskole i København i 1989. Siden nåede hun at arbejde et par år i den daværende udgave af Teaterkompagniet, men da teatret lukkede, drog hun til Norge, lånte 100.000 kr. og satte incestdramaet ‘Fars lille pige’ op. Soloforestillingen høstede en norsk kulturpris og mange roser både i Norge og Danmark, hvor hun også turnerede med den i flere år.

Store planer

I 1999 genåbnede Hege Tokle så Teaterkompagniet som børne- og ungdomsteater – og trods en uheldig start og økonomiske tab på forestillingen ‘Stenbroen’, der aldrig nåede frem til premieren, kæmpede hun videre med teatret og sine forestillinger.

Det har altså nu givet bonus efter et langt beslutningsforløb i Syddjurs Kommune, der torsdagen før efterårsferien endelig vendte tommelen opad for Teaterkompagniet som nyt egnsteater i kommunen. Det skete oven i købet midt i en sparerunde for den lille kommune med blot 41.000 indbyggere, der samtidig stod til at skulle finde besparelser i omegnen af 100 mio. kr.

Teaterkompagniet er egnsteater fra 1. januar 2009 at regne – og det bliver på en tre-årig aftale, der starter med 1,2 mio. kr, stigende til 1,8 mio. kr det næste år, mens tredje år giver en driftsstøtte på 2,4 mio. kr.

Økonomien er funderet i den såkaldte trappestige-ordning, der giver værtskommunen mulighed for en gradvis indslusning og opnormering til det lovbefæstede minimumsbeløb for et egnsteater.

»Det giver også os som teater en lempelig opstart, for vi skal jo også lige vænne os til at være egnsteater med en rigtig økonomi efter mange år på næsten ingen støtte,« siger Thomas Trier, der har både skrevet og instrueret flere af Teaterkompagniets forestillinger og fremover skal være sideordnet leder med Hege Tokle i det nye egnsteater.

Rent fysisk skal Syddjurs Kommunes nye egnsteater have base på ‘Hotellet’, der også huser musikskolen.

»Vi glæder os meget til udfordringen. Og vi har skam også en forkromet plan for at blive en fast forankring i kommunen,« siger Thomas Trier, der nævner samarbejde med andre af kommunens kulturelle institutioner, forslag om en børneteaterskole, ‘bistandshjælp’ til amatørteatret m.v. som nogle af de mange ting, man gerne vil sætte i værk i takt med de praktiske og økonomiske muligheder.

Slut med showcase

Og her kunne måske på sigt komme en håndsrækning fra nabokommunen Norddjurs Kommune, der ifølge kommunale referater HAR været inde over som mulig medspiller i egnsteatereventyret, men i første omgang har valgt at holde sig udenfor.

En anden instans, der nu SKAL holde sig fra Teaterkompagniet, er Refusionsudvalget under Scenekunstudvalget, der synes at have haft et anstrengt forhold til teatrets forestillinger og bl.a. ved et par lejligheder har afvist at give refusionsgodkendelse.

Både Scenekunstudvalget og egnsteaterkonsulenterne har nemlig forud for egnsteater-kontrakten godkendt Teaterkompagniet som professionelt producerende teater med orden i såvel det kunstneriske som administrative – og dermed slipper Teaterkompagniet som nu støttemodtagende teater i hvert fald de næste tre år for at risikere at skulle stå skoleret for Refusionsudvalget ved de halvårlige showcases.

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere