Af: Carsten Jensen

21. oktober 2008

Teaterkompagniet bliver egnsteater

Syddjurs Kommune har besluttet sig for at få sit eget egnsteater fra årsskiftet. Teaterkompagniet, der har hjemadresse i Egå, skal fremover have til huse på 'Hotellet' i Rønde.

I foråret 2009 har Teaterkompagniet premiere på to nye forestillinger. Og det sker med nyslået status som egnsteater i Syddjurs Kommune.

Dermed har mange års energisk indsats i dansk børneteater båret frugt for Hege Tokle og Co., der siden genoplivningen af Teaterkompagniet som børneteater har turet landet rundt som ustøttet og hårdt arbejdende teater og de seneste sæsoner har spillet op mod 130 forestillinger.

Og når man siger Teaterkompagniet, siger man også Hege Tokle, der med stor energi har drevet og ledet teatret.

Den farverige personlighed stammer fra Norge, men er uddannet fra Skandinavisk Teaterskole i København i 1989. Siden nåede hun at arbejde et par år i den daværende udgave af Teaterkompagniet, men da teatret lukkede, drog hun til Norge, lånte 100.000 kr. og satte incestdramaet ‘Fars lille pige’ op. Soloforestillingen høstede en norsk kulturpris og mange roser både i Norge og Danmark, hvor hun også turnerede med den i flere år.

Store planer

I 1999 genåbnede Hege Tokle så Teaterkompagniet som børne- og ungdomsteater – og trods en uheldig start og økonomiske tab på forestillingen ‘Stenbroen’, der aldrig nåede frem til premieren, kæmpede hun videre med teatret og sine forestillinger.

Det har altså nu givet bonus efter et langt beslutningsforløb i Syddjurs Kommune, der torsdagen før efterårsferien endelig vendte tommelen opad for Teaterkompagniet som nyt egnsteater i kommunen. Det skete oven i købet midt i en sparerunde for den lille kommune med blot 41.000 indbyggere, der samtidig stod til at skulle finde besparelser i omegnen af 100 mio. kr.

Teaterkompagniet er egnsteater fra 1. januar 2009 at regne – og det bliver på en tre-årig aftale, der starter med 1,2 mio. kr, stigende til 1,8 mio. kr det næste år, mens tredje år giver en driftsstøtte på 2,4 mio. kr.

Økonomien er funderet i den såkaldte trappestige-ordning, der giver værtskommunen mulighed for en gradvis indslusning og opnormering til det lovbefæstede minimumsbeløb for et egnsteater.

»Det giver også os som teater en lempelig opstart, for vi skal jo også lige vænne os til at være egnsteater med en rigtig økonomi efter mange år på næsten ingen støtte,« siger Thomas Trier, der har både skrevet og instrueret flere af Teaterkompagniets forestillinger og fremover skal være sideordnet leder med Hege Tokle i det nye egnsteater.

Rent fysisk skal Syddjurs Kommunes nye egnsteater have base på ‘Hotellet’, der også huser musikskolen.

»Vi glæder os meget til udfordringen. Og vi har skam også en forkromet plan for at blive en fast forankring i kommunen,« siger Thomas Trier, der nævner samarbejde med andre af kommunens kulturelle institutioner, forslag om en børneteaterskole, ‘bistandshjælp’ til amatørteatret m.v. som nogle af de mange ting, man gerne vil sætte i værk i takt med de praktiske og økonomiske muligheder.

Slut med showcase

Og her kunne måske på sigt komme en håndsrækning fra nabokommunen Norddjurs Kommune, der ifølge kommunale referater HAR været inde over som mulig medspiller i egnsteatereventyret, men i første omgang har valgt at holde sig udenfor.

En anden instans, der nu SKAL holde sig fra Teaterkompagniet, er Refusionsudvalget under Scenekunstudvalget, der synes at have haft et anstrengt forhold til teatrets forestillinger og bl.a. ved et par lejligheder har afvist at give refusionsgodkendelse.

Både Scenekunstudvalget og egnsteaterkonsulenterne har nemlig forud for egnsteater-kontrakten godkendt Teaterkompagniet som professionelt producerende teater med orden i såvel det kunstneriske som administrative – og dermed slipper Teaterkompagniet som nu støttemodtagende teater i hvert fald de næste tre år for at risikere at skulle stå skoleret for Refusionsudvalget ved de halvårlige showcases.

Seneste artikler

Seneste artikler

Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere