Af: Randi K. Pedersen

1. april 2014

Teater som et postulat

Performernes entusiastiske energi og musikken er 'ByeBye Baby's'styrke. Dens store svaghed er, at de kan for lidt.

Holdet bag 'ByeBye Baby' vil os noget. Det er man ikke i tvivl om. Men hvad det er, de vil – ikke mindst i forhold til en målgruppe fra 9 år – er noget mere tvivlsomt.  Forestillingen kaldes en poetisk collage og handler angiveligt om det at miste som et livsvilkår. Samtidig skal publikum opleve, at der altid er håb.

Så meget for intentionerne, der kun kan vække sympati. Det forholder sig noget anderledes med resultatet.

Christian Maglenfeldt og Michelle Elmhøj Pedersen præsenterer sig som henholdsvis skuespiller og sanger/performer. I forestillingen er det ét fedt. Der opleves de begge som udprægede performere, der agerer, men ikke spiller roller. Individuelt og i samspillet skaber de forestillingens udtryk med krop og lyd på et tæppe af musik, som bassisten Peter Skibsted ruller ud. Hans solide indsats gør musikken til det mest interessante i TeaterSignaturs performance eksperiment

De to performere er glade for at optræde. Som den mandlige part virker Maglenfeldt også meget glad for sig selv, og han er da også imponerende mobil og veltrænet  i sin hvide trikot med geometriske mønstre. Michelle Elmhøj Pedersen er i sort med tilsvarende mønstre, der visuelt tager sig flot ud mod et lækkert dybrødt gulv. Men ingen af dem har en kunstnerisk  udtrykskraft, der kan fylde rummet.

Badutspring og forvredne sange

Det er flot, at Christian Maglenfeldt kan gå ned i en stram ret vinkel og blive stående. Men det er noget af et postulat, at et barn kan opleve det som et følelsesmæssigt dækkende udtryk for deres egne savn og håb.

Michelle Elmhøj Pedersen er forestillingens komponis. En rolle, som hun udfylder betydeligt bedre end sin optræden på scenen. Hendes himmelhøje skrålesang har ubetinget chokeffek. Men synger hun af  sorg, smerte eller glæde, det er umuligt at gennemskue. Det er sang blottet for udtryk, som hverken gør noget godt for forestillingen eller for ørerne.

Men pyt med badutspring og forvredne sange. Pyt med zapperiet fra det ene ultrakorte situationsspil til næste, hvis det samles til et scenisk udsagn, der udtrykker følelser og fortællinger. Det gør det så langt fra. 

Teksterne, og dem er der en del af, er korte og løsrevne fra enhver dramtisk sammenhæng. De jappes af sted, som om de medvirkende ikke selv ved hvorfor. Det er ikke sindsoprivende at opleve oplæsning fra en af Gyldendals røde ordbøger, som i øvrigt næppe er genkendelige for nutidens skolebørn. Det er derimod ulideligt studentikost og umorsomt og et af alt for mange steder, hvor 'ByeBye Baby' rammer helt ved siden af sin målgruppe. 

Til gengæld er det både originalt og skægt, når forestillingen spinder en ende over tabet af elektricitet. Hvad vil vi stille op, hvis det skulle ske. Vil det moderne menneske overhovedet kunne overleve uden elektricitet?

Et spændende emne, som kunne have dannet basis for en hel og mere fokuseret forestilling. Som det er nu, er de to performeres entusiastiske energi og musikken forestillingens eneste styrke. Dens store svaghed er, at de kan for lidt, så form og indhold stritter i alle retninger.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken