Af: Kirsten Dahl

10. januar 2010

Teater eller legestue?

Der er fin akrobatik og tøjdyrstumult i 'Kropfantastisk', men dramaturgi og intention er uklar.

’Kropfantastisk’ er en forestilling for de allermindste. For børn med ble, og for børn der, når det gælder de yngste i målgruppen, endnu ikke har et talesprog. Titlen er opfindsom og sød.

De to medvirkende, Pernille Nedergaard Haugesen og Tea Rønne, har en åben og dejlig varmt imødekommende udstråling. De leger i rummet og bruger primært deres kroppe og ansigtsmimik til at fange hinandens og børnepublikummets opmærksomhed.

Scenografien bestå af store bløde tøjdyr og andre væsner, der er i familie med de bamser og lignende, som børn i den alder har og holder af.
I et fysisk enkelt set-up kommer de to performere med et bud på, hvordan temaet krop og leg kan udfoldes. Som de to piger, Rut og Trut, tumler og boltrer de sig akrobatisk i tøjdyrsdyngerne. De gemmer sig for hinanden. De triller og balancerer på store bolde. De kildrer drilsk og legelystent hinanden. Slår kolbøtter. Vikler sig akrobatisk ind i hinanden. Og giver en stor tunnelmund med en kæmpestor rød tunge almindelige og ‘skøre’ ting at spise.
De forlænger deres arme med lange rør af stof, finder sammen og udvikler en fælles ‘langarmet’ dans. Bliver til frøer, der hopper lystigt omkring. Anbringer stofhænder og andre ting ‘forkerte’ og skøre steder på deres kroppe. Siger sjove lyde når de prikker på hinandens storetæer. Leger at de flyver. Og vælter sig hen over sækkepuder.

Trut spiller trompet. Rut, som blunder tysser irettesættende på hende. Men snart efter leger de igen. Undervejs kontakter de børnene. Og efter cirka 25 minutters tid inviterer de børnene op at tumle med i deres bløde tunnel- og tøjdyrsunivers.

Kildeleg og tungemadding

’Kropfantastisk’ er tydeligvist bevidst om målgruppen. Evnen til nærvær er stor. Ligesom lysten til at eksperimentere på børnenes præmisser. Hvorfor lykkedes forestillingen så ikke?
Mit bedste bud er, at forestillingen alle dens gode intentioner og ideer til trods ikke dramaturgisk set er tydelig nok som scenekunstoptræden. Den lægger sig uheldigt et sted mellem at være en teaterforestilling og en dramapædagogisk legestue – og den kipper mestendels mod det legepædagogiske.

Undervejs bliver man usikker på, hvad det spillerne foretager sig er til for. De små børn, jeg så forestillingen sammen med, var heller ikke rigtigt med på spillernes medspils- eller ‘leg med’- invitationer. Hverken undervejs eller i det afsluttende kvarters tid.

Måske er det for dristigt at tro at fremmede, givetvis teateruvante børn er med på kildeleg og helt uforbeholdent har lyst til at sno sig gennem et stofrør som madding for en stor tunge?

Festivalforestillinger er undertiden rippet for børn. Til denne var der nu pænt fyldt op med blebørn. Men måske fungerer forestillingen bedre i en småbørnsinstitution. Uanset hvor er det spørgsmålet, hvad man skal kalde ‘Kropfantastisk’ – teater eller legestue?

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.