Af: Kirsten Dahl

10. januar 2010

Pernille Nedergaard Haugesen og Tea Rønne bruger kroppenes legemuligheder i deres spil. Foto: Teater Dyrelab

Teater eller legestue?

Der er fin akrobatik og tøjdyrstumult i 'Kropfantastisk', men dramaturgi og intention er uklar.

Teater Dyrelab:
'Kropfantastisk'
Instruktør: Anne Cecilie Hoff. Scenografi: Sissel Romme Christensen og Teater Dyrelab. Medvirkende: Pernille Nedergaard Haugesen og Tea Rønne. Aldersgruppe: 1,5-4-årige. Set på festival i Ballerup i april 2009. Turneforestilling.Kan opleves på Festival 2010 i april i Esbjerg. www.teaterdyrelab.dk

’Kropfantastisk’ er en forestilling for de allermindste. For børn med ble, og for børn der, når det gælder de yngste i målgruppen, endnu ikke har et talesprog. Titlen er opfindsom og sød.

De to medvirkende, Pernille Nedergaard Haugesen og Tea Rønne, har en åben og dejlig varmt imødekommende udstråling. De leger i rummet og bruger primært deres kroppe og ansigtsmimik til at fange hinandens og børnepublikummets opmærksomhed.

Scenografien bestå af store bløde tøjdyr og andre væsner, der er i familie med de bamser og lignende, som børn i den alder har og holder af.
I et fysisk enkelt set-up kommer de to performere med et bud på, hvordan temaet krop og leg kan udfoldes. Som de to piger, Rut og Trut, tumler og boltrer de sig akrobatisk i tøjdyrsdyngerne. De gemmer sig for hinanden. De triller og balancerer på store bolde. De kildrer drilsk og legelystent hinanden. Slår kolbøtter. Vikler sig akrobatisk ind i hinanden. Og giver en stor tunnelmund med en kæmpestor rød tunge almindelige og ‘skøre’ ting at spise.
De forlænger deres arme med lange rør af stof, finder sammen og udvikler en fælles ‘langarmet’ dans. Bliver til frøer, der hopper lystigt omkring. Anbringer stofhænder og andre ting ‘forkerte’ og skøre steder på deres kroppe. Siger sjove lyde når de prikker på hinandens storetæer. Leger at de flyver. Og vælter sig hen over sækkepuder.

Trut spiller trompet. Rut, som blunder tysser irettesættende på hende. Men snart efter leger de igen. Undervejs kontakter de børnene. Og efter cirka 25 minutters tid inviterer de børnene op at tumle med i deres bløde tunnel- og tøjdyrsunivers.

Kildeleg og tungemadding

’Kropfantastisk’ er tydeligvist bevidst om målgruppen. Evnen til nærvær er stor. Ligesom lysten til at eksperimentere på børnenes præmisser. Hvorfor lykkedes forestillingen så ikke?
Mit bedste bud er, at forestillingen alle dens gode intentioner og ideer til trods ikke dramaturgisk set er tydelig nok som scenekunstoptræden. Den lægger sig uheldigt et sted mellem at være en teaterforestilling og en dramapædagogisk legestue – og den kipper mestendels mod det legepædagogiske.

Undervejs bliver man usikker på, hvad det spillerne foretager sig er til for. De små børn, jeg så forestillingen sammen med, var heller ikke rigtigt med på spillernes medspils- eller ‘leg med’- invitationer. Hverken undervejs eller i det afsluttende kvarters tid.

Måske er det for dristigt at tro at fremmede, givetvis teateruvante børn er med på kildeleg og helt uforbeholdent har lyst til at sno sig gennem et stofrør som madding for en stor tunge?

Festivalforestillinger er undertiden rippet for børn. Til denne var der nu pænt fyldt op med blebørn. Men måske fungerer forestillingen bedre i en småbørnsinstitution. Uanset hvor er det spørgsmålet, hvad man skal kalde ‘Kropfantastisk’ – teater eller legestue?

Teater Dyrelab:
'Kropfantastisk'
Instruktør: Anne Cecilie Hoff. Scenografi: Sissel Romme Christensen og Teater Dyrelab. Medvirkende: Pernille Nedergaard Haugesen og Tea Rønne. Aldersgruppe: 1,5-4-årige. Set på festival i Ballerup i april 2009. Turneforestilling.Kan opleves på Festival 2010 i april i Esbjerg. www.teaterdyrelab.dk

Flere anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives