Af: Henrik Lyding

5. maj 2009

Talende træklodser

Nydeligt, forudsigeligt og lidt livløst dukketeater hos Jytte Abildstrøm.

Teater med trælegetøj er en variant, Jytte Abildstrøms Teater synes at have specialiseret sig i. Enkle trædukker i klare farver – ofte kan de vendes og drejes, klappes ud og foldes ind, og dermed blive til noget andet. Fabulerende, firkantede, udskårne trædukker af den svenske scenograf Enid Björklund efter noget, der ligner et byggeklods-princip i langt over ti forskellige eventyr- og myte-forestillinger for de mindre aldersgrupper. Og åbenbart populære, siden genren har været på repertoiret de sidste tyve år, løbende suppleret op med nye historier, fortalt med den samme type trædukker og i samme enkle udformning med en scenografisk konstruktion og en enlig spiller, Erik Olsen, der klarer det hele.

Man kan vel ikke tale om metaltræthed, men måske nok om træ-træthed i det kunstneriske udtryk. Også selv om Erik Olsen virker fortsat vældig oplagt i fremlæggelsen af denne seneste historie om et drabeligt uhyre, der kræver en ung jomfru for at blive tilfreds, garneret med en prinsesse, en fattig familiefader, nogle manglende sko, og en flok unge mænd, der drager af sted for at slå uhyret ihjel og redde prinsessen.

Historien fortælles og spilles omkring en slags klap-ud-træ, hvor grønne og røde gardiner fungerer som let abstrakte tæpper og afskærmninger.

Det bliver aldrig helt klart eller logisk, hvornår eller hvorfor disse gardiner skal foldes op over de små afsatser eller trækkes fra igen, lige som udførelsen af træ-konstruktionen ikke virker specielt meddigtende, men mere synes at fungere som en slags abstrakt rampe for forestillingen.

Energisk dukkeføring

Undervejs får vi en del digressioner fra kernehistorien, der fortælles i en slags arkaisk, let underfundigt sprog i klassisk Riddersals-stil med filuragtige vendinger og pudsige ordstillinger, mens dukke efter dukke gør sin entre på de forskellige etager i det scenografiske træ. Ud klapper både grenene og dukkerne, og ind igen, som det nu passer til historien om uhyret, der sluger små tapre krigere og bagefter forvandler dem til besynderlige dyr. Klap, klap, så er manden blevet til en ko! Til sidst er uhyret borte, prinsessen befriet og de forvandlede mennesker tryllet tilbage til deres egen skikkelse igen.

Trods nydeligt klaverakkompagnement og Erik Olsens energiske dukkeføring og gode fortællestil fornemmede jeg alligevel en vis distance med de røde og grønne gardiner og det abstrakte scenebillede i en forestilling, der på overfladen gerne ville være let tilgængelig for sit publikum, men som samtidig tilsyneladende havde ambitioner om at løfte sig op over den ligefremme fortællestil og derved fremtræde avanceret i sin stilisering.

Fornemmelsen er muligvis helt forkert, set med teatrets øjne, men resultatet virkede under alle omstændigheder en anelse tørt på mig. Jeg manglede noget ægte saft og kraft, noget vildskab, noget knap så pædagogisk og konstrueret. Og måske ikke mindst noget teater, hvor det var mere indlysende, at forestillingens dukker og visuelle indpakning så ud, præcis som de gjorde af hensyn til historien – i stedet for, som her, at ’Helten og Filuren’ blot lignede det seneste skud i en lang række af byggeklods-forestillinger, skabt ud fra de præcis samme scenografiske og fortællemæssige grundprincipper.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.